Hoe worden de qotiteiten berekend ?

Joema De Bock
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Hoe worden de qotiteiten berekend ?

#1 , 08 jan 2024 17:29

Mijn lot bestaat uit handelspand en kelder.
In de basisakte staat er dat ik 38% aandeel heb. De 4 eigenaars van elk een appartement hebben 2x 16% aandelen en 2x 15%
De kelder is niet bruikbaar, vandaar lijkt het mij buiten proportioneel dat er 2x 19% aandelen worden gerekend.
Of hoe wordt dit berekend ?
Mvg,
Joema De Bock

CityBird
Berichten: 797

#2 , 08 jan 2024 19:40

Architect legt dit vast.

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 08 jan 2024 20:03

Meestal is het de notaris die de basisakte maakt die dat bepaald, of laat bepalen door een landmeter.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5443

#4 , 08 jan 2024 20:29

Verdeelsleutels aanpassen vereist het akkoord van de VME met 80% van de stemmen. Die meerderheid zal je met zekerheid niet halen. Je quotiteit voor de kelders houdt rekening met de mogelijkheid tot gebruik. Ook als er een lift is naar de kelder betaal je mee voor de lift.

Stap 1 is een herziening op de agenda van de volgende VME zetten. Zal ws weggestemd worden.
Stap 2 is dan vrederechter om een herziening te vragen.

Let wel dat handelspanden veelal een hogere quotiteit krijgen. Is je overdekte oppervlakte groter dan de oppervlakte van de bovenliggende appartementen ?

Thomas Morus
Berichten: 5946
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 08 jan 2024 23:17

§ 3. Er wordt met eenparigheid van stemmen van alle mede-eigenaars beslist over elke wijziging van
verdeling van de aandelen van de mede-eigendom, middels de overlegging van een verslag zoals bepaald
in artikel 3.85, § 1, tweede lid.

bron: wet gedwongen mede-eigendom
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE


Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”