Afrekening gemeenschappelijke kosten

Caro_r66
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Afrekening gemeenschappelijke kosten

#1 , 03 jan 2024 10:39

Beste

Ik bewoon in 1 van de 60 appartementen die ons appartementsblok heeft.

Elk kwartaal betalen we een bijdrage gemeenschappelijke kosten. Hier is ook verwarming (mazout) inbegrepen, is namelijk 1 circuit en onze verwarmingen zijn voorzien van meters.
In oktober, november 2022 hebben we ons afrekening ontvangen. Hier heb ik een teruggave gekregen. Begin december 2022 startte de bijdrage voor 2024, zoals ook begin maart, juni en september.
Nu krijgen we in november weer een afrekening en zie ik dat de teruggave van 2022 afgetrokken is van de reeds betaalde gemeenschappelijke kosten van 2023, zodat onze bijdrage 2023 minder is en we nu bijbetalen.

Klopt deze berekening wel?

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jan 2024 11:17

Beste

Ik bewoon in 1 van de 60 appartementen die ons appartementsblok heeft.

Elk kwartaal betalen we een bijdrage gemeenschappelijke kosten. Hier is ook verwarming (mazout) inbegrepen, is namelijk 1 circuit en onze verwarmingen zijn voorzien van meters.
In oktober, november 2022 hebben we ons afrekening ontvangen. Hier heb ik een teruggave gekregen. Begin december 2022 startte de bijdrage voor 2024,
[/u][/b] isdit de bijdrage voor 2023 ??

zoals ook begin maart, juni en september.
Nu krijgen we in november weer een afrekening en zie ik dat de teruggave van 2022 afgetrokken is van de reeds betaalde gemeenschappelijke kosten van 2023, zodat onze bijdrage 2023 minder is en we nu bijbetalen.

Klopt deze berekening wel?
Indien u bij de jaarafrekening een bedrag moet terugbetaald krijgen, dan moet de syndicus dit gewoon overschrijven op uw bankrekening. Tegoeden en verschuldigde saldi moeten na kwijting van de boekhouding en de jaarafrekening vereffend worden. Dit binnen de 30 dagen na goedkeuring. U hoeft geen jaar op uw tegoed te wachten.
U had de syndicus hiervoor moeten attenderen.

De vraag die zich nu stelt is : heeft u uw tegoed reeds ontvangen ?
Indien tegoed ontvangen, moet deze niet afgetrokken worden van uw provisies 2023. Die wordt afgeboekt van uw persoonlijke rekening courant bij de VME.
De syndicus gaat hier in de fout. Want dan zou hij indien de verschuldigde bedragen 2022 betaald werden door de ME's deze ook op hun nieuwe afrekening komen = zouden nu dus kunnen terugtrekken ?? Rare werkwijze en boekhoudkundig onjuist.

Contacteer ook de rekencommissaris omtrent deze werkwijze.

Caro_r66
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jan 2024 09:55

Beste

Ikzelf heb de teruggave wel degelijk ontvangen in 2022. Maar na 4 provisies in december 2022, maart 2023, juni 2023 en september 2023, wordt deze teruggave afgetrokken van de reeds betaalde provisies zodat ik zogezegd minder heb betaald, niet correct lijkt me. (in vorig bericht verkeerdelijk 2024 getypt ipv 2023)

Nu heb ik dit vergeleken met het jaar daarvoor en omdat ik dan ook een teruggave had, heb ik de berekening niet bekeken.
Kan ik, als dit effectief verkeerd berekend is, ook met terugwerkende kracht teruggaan of diende ik binnen een bepaalde tijd gereageerd te hebben?

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jan 2024 10:42

In de eerste plaats : uw jaarafrekening vermeldt de betalingen van provisies en andere opvragingen. Is onder benaming : BETALINGEN ( of andere benaming ).
Deze rubriek begint met het bedrag van de afrekening verlopen boekjaar zowel + als - ; vervolgens de provisies, betalingen provisies ... maar ook de terugbetaling van uw tegoed voorig boekjaar of betaling van uw openstaand saldo ervan.

Het totaal van deze rubriek wordt in verrekening gebracht van de totale kosten = te betalen of terug te trekken saldo van dit boekjaar.

De syndicus moet de tegoeden binnen de 30 dagen terugbetalen en de eigenaars met te betalen saldi betalen deze ook binnen de 30 dagen.

Op de AV krijgt u de mogelijkheid om GEEN KWIJTING te geven aan de boekhouding en syndicus indien u vaststelt dat er fouten zijn gebeurd of u benadeeld bent. Syndicus kan deze fouten rechtzetten ( wel met vermelding in de notulen ) of niet. Indien u tegenstemt en de syndicus past zijn jaarafrekeningen niet aan, kunt u binnen de 4 maanden na de AV naar de vrederechter gaan.

Indien de AV nog niet plaats heeft gehad, kunt u de syndicus hierop wijzen en vragen te corrigeren.

Zeker opletten dat u in de toekomst op de AV tegenstemt/geen kwijting indien u uw afrekening verkeerd vindt.

Indien de jaar afrekening van 2021 niet correct was en in uw nadeel en de boekhouding/syndicus heeft kwijting gekregen en geen klachten binnen de 4 maanden; zal het moeilijk zijn om deze rechtzettingen te bekomen.
U kunt het punt wel op de volgende AV zetten en het besluit van de mede eigenaars afwachten tot correctie.

Normaal kunnen fouten nog rechtgezet worden indien de jaarafrekeningen nog niet zijn goed goedgekeurd op de AV, of indien u tegenstemt en binnen de 4 maanden klacht neerlegt.

Toch ook een jullie rekencommissaris aanspreken, dat hij controles uitvoert.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”