Buurman weigert oorzaak waterschade te herstellen

Joris_D
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Buurman weigert oorzaak waterschade te herstellen

#1 , 15 okt 2023 14:23

Zo'n 2 maanden geleden hebben wij vocht in de muren opgemerkt. Wij hebben dit aangemeld bij onze verzekering en hebben twee opinies gevraagd van aannemers. Beiden lieten ons weten dat de dakgoot van onze buur aardig wat barsten heeft. Dit zorgt dan volgens hun voor waterschade.

Helaas weigert de buurman nu mee te werken van zodra hij te horen kreeg dat de oorzaak waarschijnlijk bij hem lag. Hij heeft ook recent zijn huis verkocht en wilt daarom geen uitgaven meer doen aan het huis. Onze verzekering heeft nu een ingebrekestelling uitgestuurd naar de verzekering van de buurman (en de buurman zelf), maar daar krijgen wij geen gehoor op (sedert 4 weken).

Ik wil vooral weten wat een redelijke termijn is voor mijn buurman om te reageren op de ingebrekestelling en een tegenexpertise aan te stellen zodat we eindelijk de oorzaak kunnen aanpakken, want ik wil ook niet dat we binnenkort met schimmel zitten omdat we niks kunnen doen om de schade te verhelpen... Zouden we al naar legale stappen moeten kijken?

Alvast bedankt voor enig advies,

Joris
Laatst gewijzigd door Joris_D op 15 okt 2023 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38613

#2 , 15 okt 2023 14:26

Wat zegt uw verzekering?

Joris_D
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 okt 2023 14:31

Onze verzekering reageert zelf helaas ook vrij afwachtend. Alles via de verzekering van de tegenpartij regelen stellen ze voor, maar ik ben voornamelijk bang dat dit proces lang zal aanslepen, zeker indien de buurman effectief uit huist. Ik heb ook zijn adres gegevens gevraagd, indien het proces niet afgehandeld geraakt voor hij vertrekt, maar hij weigert deze te aan te bieden (vanwege privacy).

Reclame

Franciscus
Berichten: 38613

#4 , 15 okt 2023 15:01

Kent u notaris die verkoop regelt? (zie ook mijn BP)
Dan is er een gemene waterafvoer van dak of dakgoot vermoed ik. Was bij ons ook water dak buur liep via overloop in dakgoot naar ons huis (waren twee woningen in spiegelbeeld indertijd door twee broers gebouwd)

Joris_D
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 okt 2023 15:55

Neen, maar ik kan me ook niet inbeelden dat het makkelijk is om te weten welke notaris dit doet, zonder het van hem te vernemen?

Thomas_A
Berichten: 2333
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 okt 2023 16:05

Geen slimme actie van buurman.

Tenzij sprake is van grof achterstallig onderhoud, zouden de kosten nu gedekt worden door zijn verzekering.

Als hij wacht tot na de verkoop, zal de verzekering van de koper geen schade vergoeden door een gebrek dat er voordien al was. Koper zal dit dus op de verkoper proberen te verhalen.

Maak alvast duidelijk aan de verkoper dat u niet zal aarzelen de koper hierin te steunen, onder andere door bewijs aan te leveren dat buurman al in gebreke is gesteld.

Ik zou persoonlijk ook via een paar notarissen in de buurt al proberen te weten te komen wie de koper is. Mijn indruk is dat notarissen nog niet zo erg nodeloos met privacy schermen.

mava105
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 15 okt 2023 16:11

Je kan altijd nog naar de VR stappen en hem oproepen in verzoening. Kost niets, maar hij hoefty niet te komen opdagen. Om dat te voorkomen, kan je hen onmiddellijk dagvaatden, en dan zal de VR een expert aanstellen vor het onderzoek. Voorscht door u voor te schieten.
Je kan ook onmiddellijk een aangetekende brief latn opmaken en versturen door een advokaat. Dat kost u her schrijvern van de brierf, maar schrikt vele mensen al af, zeker als ze beschldigd zullen worden voor verborgen gebreken.

bosprocureur
Berichten: 6860

#8 , 15 okt 2023 17:04

Geen slimme actie van buurman.

Tenzij sprake is van grof achterstallig onderhoud, zouden de kosten nu gedekt worden door zijn verzekering.

..../....
Euh... Zover ik vermoed wordt de schade bij TS (op de franchise na) vergoed door de eigen verzekering, die maatschappij "trekt dan maar haar plan) om bij de buurman of zijn verzekering te recupereren.

Ik zou toch de makelaar wat aanporren om actie te ondernemen, wil hijzelf niet van nalatigheid beschuldigd worden; de verzekerde heeft immers ook de plicht om de schade zoveel mogelijk te beperken.

Joris_D
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 okt 2023 18:31

Ik probeer de schade wel zoveel mogelijk te beperken door goed te ventileren, maar ik kan niks meer doen. Als ik nu de schade zou behandelen zou ik meteen weer schade krijgen zodra het regent. Vandaar de frustratie, zolang de buur de oorzaak niet aanpakt kan ik het gevolg niet oplossen en blijft de schade erger worden.

Ebaaa
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 mar 2024 20:10

Hoe is dit afgelopen als ik vragen mag?
Wij hebben hetzelfde probleem. 10 jaarvgeleden onze rotte goot laten vervangen. En moeten scheiden van die van onze buur. Nu zegt hij dat het lek onze schuld is want wij hebbben ze ontdubbeld...
Maar 10j geleden was alles al rot, zijn goot aan de andere zijde hangt heel scheef en die goot lekt over een hele meter maar drupt vooral op het laagste punt, de scheiding....
Iemand raad? De verzekering stuurde al een ingebrekestelling...

mava105
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 08 mar 2024 09:34

Na 2 aangetekende brieven aan de buurman, naar de VR stappen is dan de oplossing.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”