gemeenschappelijke muren versus muren op eigen perceel

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

gemeenschappelijke muren versus muren op eigen perceel

#1 , 01 sep 2023 19:07

Beste

Ik vroeg mij af of het bouwen van gemeenschappelijke muren een recht dan wel een schikking in der minne is?

vraag 1

Bv. Onze rechterkant: tussen onze beide tuinen staat nu een hek. Verder staat er al een gemeenschappelijke muur met 2 buren. Met 1 buur is die duidelijk gemeenschappelijk. Met de andere buur weet ik eigenlijk niet geheel zeker of deze zelfde muur nu op ons perceel staat of een gemeenschappelijke muur is.
vraag 1a Hoe kan dit officieel bepaald worden? Wrsch dicteert de praktijk wat de preciese grens is (muren die er al staan)? Of heeft het kadaster voorrang? Of moet men een landmeter laten komen? Een situatie die wij voor hebben, aan onze linkerkant, is dat het erop lijkt dat onze buur zijn gemeenschappelijke muur nogal ver, en precies volledig, op ons perceel heeft gebouwd (ooit, voor zij en wij het kochten).

hypothese
Nu, stel dat het een gemeenschappelijke muur (onze rechterkant) is, en STEL dat de omgevingsvergunning wordt goedgekeurd waarop staat dat die muur wordt doorgetrokken:
vraag 1b : Is het de omgevingsvergunning die hierover beslist? Of is dit een burgerrechtelijke zaak omdat je op een deel van het perceel van de buur bouwt. Dus mijn vraag is eigenlijk, is het bouwen van een gemeenschappelijke muur een recht, of iets dat enkel met goedkeuring van de buren kan? Of beslist de bouwvergunning?

vraag 1c: hoe breed mag een gemeenschappelijke muur zijn (op het perceel van de buur) ? Hier verband mee houdende: mag men sowieso bv. een 4tal centimeter extra innemen op perceel buur om een gemeenschappelijke muur waterdicht af te werken? Of geldt hier hetzelfde als met isolatie, namelijk enkel met toestemming buur? Mag men dan wel, bouwtechnisch totaal absurd, maar, 4 cm van die muur afkappen, en daar dan een waterdichte coating op aanbrengen? Indien buur niet mee wilt, kan men alleen afbreken en alles op eigen perceel herbouwen gok ik (enkel tuin van buur die grenst aan die muur). En zelfs voor dat afbreken moet deze toestemming geven vrees ik? Maar ik veronderstel dat deze dat toch niet kan weigeren als dit bouwtechnisch vereist is voor een goedgekeurde bouwvergunning?

Reclame