Vervalt recht van wegenis als de last verzwaard wordt?

Ann68
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vervalt recht van wegenis als de last verzwaard wordt?

#1 , 08 aug 2023 13:39

Ik moet recht van wegenis geven met paard en kar aan een achterliggend perceel dat vroeger ingesloten was.
Tot 5jaar geleden reed de eigenaar van het ingesloten perceel erover met zijn auto wat ik ook toeliet. Daarna woonde er niemand meer en werd de weg niet meer gebruikt.

Nu is het perceel verkocht en zijn er 2 aanliggende percelen bij aangekocht om uitweg te creëren.
Het geheel wordt een bouwproject van 18 wooneenheden.
Het heeft nu 2 ingangen: 1 voor auto's via een eerste bij aangekocht perceel aan een straat langs de andere zijde van het perceel en een 2de ingang voor fietsers en voetgangers via het 2de bij aangekocht perceel naast mijn eigen perceel/tuin.
Het is dus niet meer ingesloten.

Ik heb mij laten vertellen dat een recht van wegenis niet verzwaard mag worden, anders valt het recht weg.

Mijn vragen:
Moet ik wegenis geven aan 18 gezinnen ipv aan 1 gezin?
Valt dat recht dan weg? En wat moet ik hiervoor doen?
Moet ik ook auto's, voetgangers en fietsers doorlaten? Gezien in de oorspronkelijke akte alleen sprake is van paard en kar?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 08 aug 2023 14:55

U kan naar de Vrederechter stappen en het recht van doorgang laten opheffen wegens

- niet meer ingesloten en zelfs 2 toegangen via aangekochte percelen
- verzwaring van de last (van 1 naar 18 gezinnen)


Kijk in uw akte van aankoop woning wat het juist is:

Een recht van overgang (in de volksmond ook wel een recht van doorgang genoemd) of een recht van uitweg

https://www.opdebeeckadvocaten.be/nl/ni ... -een-einde

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 08 aug 2023 16:55

Heb zo ooit een procedure moeten voeren als beheerder van eigendommen van mijn werkgever (een brouwerij ) In het centrum van een kleine stad hadden we een taverne met feestzaal. Brandweer eiste een nooduitgang. Er was een deur die uitgaf op de tuin van de buur (bestond al meer dan 30 jaar) In de akte stond dat deze enkel voor het wegvoeren van de beerton, per kruiwagen, mocht gebruikt worden. De vroegere bewoner van de taverne had destijds een mondeling akkoord met de buurman dat daar een nooduitgang mocht komen.
Ondertussen lagen beide uitbaters met elkaar in ruzie, en de nooduitgandg moest dicht. Na verschillende bemiddelingspogingen van mezelf, trok de buurman naar de vrederechter. Daar hebben we aan het korste eind getrokken, niettegenstaande de uitgang al zeer lang bestond. Heb toen aan plan moeten bedenken om toch een nooduitgang te kunnen maken via de voorgevel, uiteraard mits veel kosten. Amper 1 jaar na de werken, ging de zaak van de buurman in faling, en stond vele maanden leeg.Uiteindelijk kocht mijn werkgever het buurpand, dat een volkscafe was, en ik kreeg de opdracht beide panden samen te voegen en de taverne te vergroten. Daarvoor moest de nieuwe nooduitgang van de taverne weer worden afgebroken, maar we hadden nu terug de beschikking over de oude nooduitgang.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”