Tuinafscheiding kapot na storm

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

Tuinafscheiding kapot na storm

#1 , 15 feb 2020 18:12

Mijn tuinafscheiding met mijn buren is kapot gegaan door de storm vorige week.

Hieromtrent heb ik 2 zaken (die in feite in 2 subfora thuishoren, maar ik zal ze samen vragen hier):

1. Deze tuinafscheiding staat enkel op mijn grond, waardoor ik veronderstel dat deze volledig van mij is.
Aan de kant van de buren is er geen tweede afscheiding gemaakt.
De buren zitten te klagen dat dit moet gerepareerd worden.
Nu: dit valt niet te repareren, enkel te vervangen (er kan wel iets aan opgelapt worden, met tie-wraps, maar dat is dan ook echt wel oplapwerk).
Hebben de buren enig recht van klagen (ik spreek niet uit over burenliefde, maar puur het juridisch gedeelte dus)?
Ik ben ergens van mening dat ze dan zelf maar indertijd (bij de vorige eigenaars van dit gebouw, die die afscheiding geplaatst hebben) maar moesten meebetaald hebben, en deze afscheiding gemeenschappelijk gemaakt hebben; ofwel zelf in een afscheiding voorzien hebben; en bijgevolg geen recht van klagen hebben.
Wat als ze zelf zouden proberen te herstellen?

2. Ik heb dit aangegeven bij mijn brandverzekering, waarop ik nog wacht op een initieel antwoord.
Hierbij is de kans groot dat er een expert van hun zal moeten langskomen om de schade vast te stellen.
Ik vermoed dat ik maar beter nog geen oplapwerken uitvoer tot deze gepasseerd is?
Er staat niets specifieks over in mijn polis vermeld alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 feb 2020 19:50

Als ze volledig uw eigendom is en op uw grond staat, hebben de buren niets te jammeren.
Je kan altijd voldoende foto's nemen voor je enige noodreparatie uitvoert.
Voor de buren is het mogelijks een gelegenheid om ook tussen te komen in de kosten, en zo mede-eigenaar te worden van die afsluiting door ze op de scheidingslijn te laten zetten.

lucas123
Berichten: 483

#3 , 16 feb 2020 06:23

In mijn brandverzekering is dit alvast niet gedekt. Hiervoor kon je wel een aparte 'tuin'-verzekering afsluiten. En het is 1 van de grootste en bekendste verzekeraar van het land.

Reclame

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#4 , 16 feb 2020 15:03

In mijn brandverzekering is dit alvast niet gedekt. Hiervoor kon je wel een aparte 'tuin'-verzekering afsluiten. En het is 1 van de grootste en bekendste verzekeraar van het land.
In mijn brandverzekering zit alles mbt de tuin standaard inbegrepen.
Zelfs tuinmeubilair die kapot of weggewaaid zou zijn, is inbegrepen.
En ik zit ook bij 1 van de grotere namen momenteel.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#5 , 17 feb 2020 12:06

Vorig jaar hetzelfde voorgehad, maar dan zonder klagende buren: onze omheining was volledig vernield door een storm. Omheining stond weliswaar op de scheidingslijn, maar was volledig door ons betaald, aangezien er op het moment van plaatsing nog niemand in de woning naast ons woonde (was nog eigendom van de bouwfirma).

Omheining was na de storm onherstelbaar beschadigd: foto's + offerte voor een nieuwe gelijkaardige omheining doorgestuurd en terugbetaald gekregen van de verzekering.

Daarna even met de buren overlegd om een stevigere, duurdere afsluiting te zetten en de kosten te delen. Zij gingen akkoord. Ons deel werd betaald met het geld van de verzekering (en we hadden nog wat over, ook).

Dus wachten met repareren tot de expert gekomen is, vergoeding van de verzekering in ontvangst nemen en dan de boel afbreken. Daarna eens met de buren gaan praten over een gemeenschappelijke afsluiting. Als zij dit niet wensen, laat je het gewoon open tot ze van gedacht veranderen...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”