Schade gemene delen door mede-eigenaar

CarolineDVz
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

Schade gemene delen door mede-eigenaar

#1 , 06 feb 2020 10:59

Beste,

Ik ben eigenaar van 1 appartement in een gebouw met 7 appartementen.
Eén van de andere eigenaars heeft zijn appartement 3 jaar geleden verbouwd waardoor de gemene delen (trap, muren en inkomhal) redelijk grote schade hebben geleden.
O.a. gaten in muren met een diameter van 6 tot 30 cm, leidingen die open liggen terwijl ze voorheen 'verstopt' zaten onder een inbouwkast, verfplekken op de trap,...

Ondanks vele valse beloftes tijdens bewonersvergaderingen (met Syndicus) werd dit tot op heden nooit hersteld.
Ondertussen beweert hij zelfs dat die schade niet door hem komt.

Hoe kunnen we dit best op een correcte manier oplossen.
Praten helpt helaas niet meer.

Mvg,
Caroline

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 feb 2020 12:00

vrederechter zal denk ik de volgende stap zijn.

CarolineDVz
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 feb 2020 15:49

Is er een mildere manier om dit geschil op te lossen? Een aangetekend schrijven misschien? Of eindigt zoiets bijna altijd bij de Vrederechter?
Niet dat we nu zo'n schitterend contact hebben, maar ik wil geen olie op het vuur gooien.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 06 feb 2020 16:10

Voor je naar de VR trekt zal een aangetekende ingebrekestelling zeker nodig zijn. Waarom werd die brief nog niet veel eerder door de syndicus geschreven? Is dat een professionele syndicus of een mede-eigenaar?
Een andere manier zal er nite zijn als de veroorzaker niet vrijwillig meewerkt. Stel zeker een uiterste datum voor het oplossen van die problemen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 06 feb 2020 16:23

Is er een mildere manier om dit geschil op te lossen? Een aangetekend schrijven misschien? Of eindigt zoiets bijna altijd bij de Vrederechter?
Niet dat we nu zo'n schitterend contact hebben, maar ik wil geen olie op het vuur gooien.
Na 3 jaar denkt u / rest van de VME / syndicus nog steeds dat het miraculeus opgelost gaat geraken :?:


U ondermijnt enkel uw eigen positie door zo lang te treuzelen:
Ondertussen beweert hij zelfs dat die schade niet door hem komt.
Hopelijk heeft u harde bewijzen dat hij inderdaad de veroorzaker is.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 06 feb 2020 16:38

Is er een mildere manier om dit geschil op te lossen?
Je kan altijd met ze'n allen eens op bedevaart gaan naar Scherpenheuvel, en daar een kaars aansteken voor een miraculeuze herstelling van die gemeenschappelijke delen.

CarolineDVz
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 feb 2020 12:37

Voor je naar de VR trekt zal een aangetekende ingebrekestelling zeker nodig zijn. Waarom werd die brief nog niet veel eerder door de syndicus geschreven? Is dat een professionele syndicus of een mede-eigenaar?
Een andere manier zal er nite zijn als de veroorzaker niet vrijwillig meewerkt. Stel zeker een uiterste datum voor het oplossen van die problemen.
Ik heb syndicus gecontacteerd en ze zullen een ingebrekestelling versturen. Dit had inderdaad al veel eerder moeten gebeuren, maar wij wonen in een nogal uitdagend gebouw, waardoor er eerst andere prioriteiten waren (nieuw dak, isolatie zijgevels, nieuwe lift).

Maar ontzettend bedankt voor jullie informatie, ik ben er zeker mee geholpen.


Naam syndicus verwijderd - Inazuma

CarolineDVz
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 feb 2020 12:38

Is er een mildere manier om dit geschil op te lossen?
Je kan altijd met ze'n allen eens op bedevaart gaan naar Scherpenheuvel, en daar een kaars aansteken voor een miraculeuze herstelling van die gemeenschappelijke delen.
Ik heb het voorgesteld, maar daar was helaas geen budget voor ;-).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”