Exclusief genot van de tuin

VanbelleBruno
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Exclusief genot van de tuin

#1 , 01 feb 2020 17:11

Ik woon in een appartement gebouw op het gelijkvloers en wij hebben het exclusief genot van de tuin aan ons appartement. Mits deze op onze kosten te onderhouden.

Beslissen wij dan wie deze tuin mag onderhouden? Want nu wordt ik verplicht van de syndicus om dit te laten uitvoeren door een aangestelde tuinman. Terwijl ik dit evengoed zelf kan.

Alvast bedankt voor u advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 01 feb 2020 17:54

ik vermoed dat u huurt

wat staat er in de huurovereenkomst aangaande het onderhoud van de tuin en wie heeft daar toegang toe in de huurovereenkomst?

als er geen specifieke bepaling omtrent het onderhoud van de tuin is, mag u normaal zelf kiezen wie het onderhoud doet

het lijkt mij eerder dat de syndicus een "vriendje" aanstelt die dan goed zal doorekenen

VanbelleBruno
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 feb 2020 13:11

Beste,

Ik ben eigenaar van het appartement.
En in de statuten staat niet vermeld wie het onderhoud moet doen, enkel dar de kosten van het onderhoud ten laste vallen van de eigenaars van het aanpalende appartement.

Mvg

Reclame

Franciscus
Berichten: 38607

#4 , 02 feb 2020 15:37

Exclusief wil zeggen exclusief dus enkel voor u . Lijkt me dan ook normaal dat u beslist over wet en hoe uw tuin eruit ziet.

EenWerknemer
Berichten: 105

#5 , 02 feb 2020 19:05

Soms staat er in de statuten dat de syndicus kan kiezen hoe het onderhoud van de van buiten uit zichtbare (gemene) delen gebeurt. Als er geen dergelijke clausule is en de AV heeft nooit zoiets beslist, dan kan je zelf kiezen wie het onderhoudt denk ik.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 02 feb 2020 19:36

Mogelijks staat er in de basisakte wel hoe de tuinen er moeten uitzien, om te voorkomen dat er één iemand rozen zet, en zijn buurman patatten, en dan weer een andere zet bamboe of zonnebloemen, en nog iemand doet helemaal niets.
Daarom één uniforme aanleg en onderhoud. Moet echter wel in de basisakte beschreven staan.

LeenW
Berichten: 12843

#7 , 02 feb 2020 19:54

Mogelijks staat er in de basisakte wel hoe de tuinen er moeten uitzien, om te voorkomen dat er één iemand rozen zet, en zijn buurman patatten, en dan weer een andere zet bamboe of zonnebloemen, en nog iemand doet helemaal niets.
Daarom één uniforme aanleg en onderhoud. Moet echter wel in de basisakte beschreven staan.
Akkoord, maar een uniform uitzicht kan toch ook door de bewoner gerealiseerd worden?

Sirkii
Berichten: 5417

#8 , 02 feb 2020 21:18

Basisakte lezen wat er instaat qua tuinonderhoud, uitzicht en wie wat doet. Staat er niet dat de VME het onderhoud doet van tuinen met privatief genot dan kan je t zelf doen. vME kan dan enkel tussenkomen bij verwaarlozing of grove afwijkingen van bv richtlijnen qua uitzicht etc. Doch ook wel na VME meeting

EenWerknemer
Berichten: 105

#9 , 02 feb 2020 23:43

Basisakte lezen wat er instaat qua tuinonderhoud, uitzicht en wie wat doet. Staat er niet dat de VME het onderhoud doet van tuinen met privatief genot dan kan je t zelf doen. vME kan dan enkel tussenkomen bij verwaarlozing of grove afwijkingen van bv richtlijnen qua uitzicht etc. Doch ook wel na VME meeting
Inderdaad.

Ik zou nog willen benadrukken - het is al gezegd - dat je een onderscheid moet maken tussen onderhoud en wijzigingen uitvoeren.
Het feit dat je het onderhoud zal mag doen of uitbesteden betekent niet noodzakelijk dat je volledig andere planten mag zetten. Wij kennen natuurlijk de situatie ter plekke niet, i.e. of er sprake is van een esthetische samenhang van meerdere tuinen.

Andere bloemen zetten lijkt me geen probleem.
Andere planten zetten zonder toestemming?, dat hangt dan af van de statuten, de genomen beslissingen van de AV en de esthetische samenhang van de tuinen als er meerdere zijn.
Maar ik zou bv. nooit een boom planten in een dergelijk tuintje zonder toestemming van de andere mede-eigenaars.

Aandachtspunt bij aanbrengen wijzigingen: zit er een kelder / garage onder jouw tuintje?!

LennieK
Berichten: 1867
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 feb 2020 11:04

gaat het om een voortuin of achtertuin?

VanbelleBruno
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 feb 2020 17:58

Voor, achter en zijkant in totaal ongeveer 200 vierkante meter tuin.

Het is inderdaad zo dat je niet mag planten wat je wilt zonder goedkeuring. Dit is ook niet mijn wens.

Ik wilt gewoon zelf wekelijks het gras afrijden en onkruid verwijderen waar nodig. En 2 maal per jaar de haag scheren. Gewoon omdat ik dit graag doe en dit voor mij ontspanning is.

Mvg

EenWerknemer
Berichten: 105

#12 , 04 feb 2020 19:08

Vraag aan je syndicus op wat hij zich baseert om iemand aan te stellen die jouw gemeenschappelijk tuintje met privaat gebruikt onderhoudt.
Staat er iets in de statuten?
Is er ooit iets beslist op de algemene vergadering dat dit zo zal gebeuren?

Let op: de syndicus zou de neiging kunnen hebben, gezien de discussie, om in de notulen van de (volgende) algemene vergadering te schrijven dat het onderhoud door hem geregeld wordt en als je dan niet protesteert, dan heb je het vlaggen!!!

Franciscus
Berichten: 38607

#13 , 04 feb 2020 19:19

Syndicus mag enkel de beslissingen van de AV vermelden als die genomen werden - de rest heeft geen belang qua beslissingen. Als syndicus zelf een 'beslissing' bijvoegt is dat zeker een fout ( zelfs strafrechtelijk wegens valsheid) - En beslissingen kunnen alleen genomen worden indien op agenda vermeld werd ( er zijn wat uitzonderingen indien alle eigenaars op de vergadering)

EenWerknemer
Berichten: 105

#14 , 04 feb 2020 19:45

Inderdaad, maar een syndicus is vaak niet eerlijk.
Het gaat hier ook over een context waar een syndicus zijn bevriende tuinman wil opdringen kennelijk.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”