parkeren voor poortje

Maxime80
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

parkeren voor poortje

#1 , 31 jan 2020 17:52

Dames, heren,

eerst mijn dank om te willen lezen en reageren.

Achteraan onze rijwoning hebben wij een poortje van 1 meter breed. Deze poort komt uit op een bezoekersparking van appartementen. Priveparking dus. Er werden voor de bezoekers 2 plaatsen voorzien. Wanneer deze plaatsen bezet zijn, kunnen wij langs geen kanten meer door. De voertuigen parkeren op minder dan 30 cm van mijn poortje en nemen de ganse parking in beslag. Dagelijks moet ik mijn fiets laten staan omdat ik anders de wagens zou beschadigen. Er is dus totaal geen doorgang. Mijn vraag: is dit toegelaten? Gelden dezelfde regels als in het verkeer ook op privé-domein ? Met vriendelijke groeten!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38607

#2 , 31 jan 2020 18:17

En 'mag' u gebruik maken van dat poortje -- dus erfdienstbaarheid??
Is dat zowel in akten lijdend als heersend erf ingeschreven?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 31 jan 2020 18:49

Achteraan onze rijwoning hebben wij een poortje van 1 meter breed. Deze poort komt uit op een bezoekersparking van appartementen. Priveparking dus.

Gelden dezelfde regels als in het verkeer ook op privé-domein ?
Verkeersregels gelden enkel op de openbare weg
Parkeerverbod overigens enkel tov een inrij bruikbaar voor 3 of 4 wielige voertuigen (Cassatie)


Is er een recht van overweg (erfdienstbaarheid) voor die doorgang ?

Reclame

Maxime80
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 feb 2020 21:38

Alvast mijn dank voor jullie reageren. 1 van de voorwaarden voor het plaatsen van dat poortje was dat wij een garage of carport aankochten gelegen op hetzelfde domein als de bezoekersparking. . Dat hebben wij dan ook gedaan . Ons hoofdzakelijk doel was een doorgang te creëren aan de achterzijde van onze woning. Ik zoek het even uit op de akte.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 03 feb 2020 09:59

Schrijf dan de verhuurder / eigenaar van die parking aan, en verwijs naar uw aankoop, zodat hij de nodige maatregelen kan nemen.
Heb dat ooit ook voorgehad in mijn functie als beheerder van horecapanden. In Zoersel hadden we een zaal die gehuurd werd door een duivenmaatschappij en er werd van een braakliggende grond ernaast gebruik gemaakt door de vrachtwagens die de korven kwamen ophalen. Op een dag werden daar garages opgezet, en om onze uitgang veil te houden kochten we een garage. Toch stonden en regelmatig vreemde wagens voor onze poort. Syndicus van die parkings heeft toen een paar paaltjes gezet, en probleem was opgelost.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”