Onduidelijkheid over erfdienstbaarheid in functie van bereikbaarheid woning buurman en parkeren

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

Re: Onduidelijkheid over erfdienstbaarheid in functie van bereikbaarheid woning buurman en parkeren

#16 , 24 dec 2019 13:16

Als de buur de grond wil gebruiken alsof het de zijne is, is er ook een andere oplossing:
Grond verkopen aan de buur ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
grundig
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#17 , 24 dec 2019 14:31

Als de buur de grond wil gebruiken alsof het de zijne is, is er ook een andere oplossing:
Grond verkopen aan de buur ...
is al voorgesteld geweest, maar daar heeft hij geen oor naar.
En bovendien verlies ik dan mijn parkeerplaats. Dat is ook niet de bedoeling.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#18 , 24 dec 2019 16:49

Heeft een aangetekend schrijven met verduidelijking van de situatie – plan van de landmeter met erfdienstbaarheid erop, tekst in de akte erbij halen, wijzen op zijn rechten inzake het stuk grond, … - enig nut in wettelijke context als deze?
Ik zou dat zeker overwegen


Dat zijn recht op overgang beperkt is tot het recht om zich van en naar de woning te begeven ;

Dat hij zonder voorafgaande toelating, geen enkel ander gebruik mag maken van uw grond

Dat hij u op geen enkele manier mag beperken of hinderen in het gebruik van de grond, bijvoorbeeld door -maar niet beperkt tot- er zelf een voertuig te parkeren.

Reclame

lukasi
Berichten: 1144

#19 , 24 dec 2019 17:46

het parkeren in de voortuinstrook zonder dat een garage aanwezig is, is niet toegelaten.
U mag daar dus nier parkeren en uw buur ook niet.
Hangt toch af van lokale regels ten tijde van de bouw :?:

Decreet is toch niet retro-actief ?
ttz, men is niet verplicht bestaande (en toegelaten) verharding uit te breken


Maar daar gaat het hier niet over.

We hebben net nog zo'n topic gehad waar genieter van erfdienstbaarheid feitelijk een volledig gebruiksrecht "opeist" en dat zelfs aan de feitelijke eigenaar miskent.
Dat klopt natuurlijk niet ...
Misschien dit even :Voor het aanleggen van verharde constructies in de tuin heeft u in principe een vergunning nodig. Ook voor het aanleggen van een parkeerplaats in de voortuin is een vergunning vereist.
Artikel 4.2.1. van de Codex Ruimtelijke Ordening bepaalt:
“Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning:
[…]
5° een grond gewoonlijk gebruiken, aanleggen of inrichten voor:
a) het opslaan van gebruikte of afgedankte voertuigen, of van allerlei materialen, materieel of afval,
b) het parkeren van voertuigen, wagens of aanhangwagens,
[…]”
en ja de gemeente kan afbraak eisen zie https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ee ... ouwinfo.be

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#20 , 25 dec 2019 13:31

Misschien dit even :Voor het aanleggen van verharde constructies in de tuin heeft u in principe een vergunning nodig. Ook voor het aanleggen van een parkeerplaats in de voortuin is een vergunning vereist.
Artikel 4.2.1. van de Codex Ruimtelijke Ordening bepaalt:
Bepaalt dat ... NU

Dergelijke situatie
- deel grond voor andermans woning hoewel ze gewoon op een rijtje staan ;
- tekening zal niet juist op schaal zijn, maar duidelijk geen 2 x 3m tussenruimte ondanks open bebouwing;
- in plaats van de nu gebruikelijke 6m, een gangetje met poortje ;
- erker op gelijkvloers (wie bouwt dat nog ?),...

Dergelijke bouwwijze is niet echt meer van de tijd.

Is iets dat duidelijk al jàren bestaat.
Overgekocht door de huidige eigenaar.
En onder god weet welke reglementering ,en wie weet wanneer al, ooit zo aangelegd werd, al dan niet met vergunning.


Gaat toch een beetje ver om mensen op basis van een vraag over wat anders, te beschuldigen van bouwovertreding zonder te weten of het al dan niet zo vergund is, of zelfs maar van wanneer de aanleg dateert ... :?:

lukasi
Berichten: 1144

#21 , 25 dec 2019 17:35

Mijn excuses als ik TS wees op een wetgeving die dit wild parkeren verbied.
En zoals verschillende krantenartikelen aantonen zijn er meer en meer gemeentes die deze wildgroei willen terugdringen. Het is niet omdat iets al jarenlang bestaat dat dit mag.

Ik beschuldig niemand van een bouwovertreding, dat maak jij er van.
TS zal wel weten of deze verharding vergund is of niet.
Ik wijs hem enkel dat dit bij eventuele klachten in zijn nadeel kan werken.
Het is aan TS om met de aangebrachte elementen zijn besluit te maken.
Trouwens uw argumentatie dat dit al jaren zo zou bestaan is nogal magertjes , denk je niet?
Of is dit gangbaar op JF?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#22 , 25 dec 2019 18:46

Mijn excuses als ik TS wees op een wetgeving die dit wild parkeren verbied.
U weet toch niet of het "wildparkeren" is :?:

Ik beschuldig niemand van een bouwovertreding, dat maak jij er van.
Wat betekent
“Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning: ..."
en verwijzing naar de wetgeving die het nu verbiedt dan :?:


TS zal wel weten of deze verharding vergund is of niet.
Niet noodzakelijk.

Mogelijk is het gewoon vergund.
Of bestaand van voor er vergunningsplicht is.

Mogelijk bestond er jaren een bouwovertreding die telkens mee doorverkocht is, zonder dat men zich er van bewust was of is, en waar door de overheid nooit naar omgekeken is.
Wat na overdracht(en) en aflopen van de verjaringstermijn intussen net zo goed verjaard kan zijn.

Trouwens uw argumentatie dat dit al jaren zo zou bestaan is nogal magertjes , denk je niet?
Magertjes :?:
Ik geef het redelijk wat kans dat de toestand al bestaat van voor de reglementering die het intussen verbiedt ...

lukasi
Berichten: 1144

#23 , 25 dec 2019 19:10

u hebt gelijk hoor

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#24 , 27 dec 2019 14:14

in de marge: ik zou wel opletten met de huisvuilzak. Die moet volgens mij voor uw eigen pand staan, en niet voor de woning van een ander. In veel gemeenten is er een maximaal aantal zakken per huishouden dat mag buiten staan, en als u die van u daar gaat zetten dan lijkt het alsof het de zijne zijn...

grundig
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#25 , 27 dec 2019 14:29

in de marge: ik zou wel opletten met de huisvuilzak. Die moet volgens mij voor uw eigen pand staan, en niet voor de woning van een ander. In veel gemeenten is er een maximaal aantal zakken per huishouden dat mag buiten staan, en als u die van u daar gaat zetten dan lijkt het alsof het de zijne zijn...
goede opmerking. Ik zet mijn vuilzakken sowieso voor mijn eigen deur/poort eigenlijk, dus niet voor de zijne. Liever goed overeenkomen dan een burenruzie.
Maar mag ik - ik ben het niet van plan - strikt gezien volgens de wet hem verbieden op dat stukje grond (=mijn grond voor zijn deur) zijn vuilniszakken te plaatsen - en dat hij ze meteen op het voetpad moet plaatsen?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#26 , 28 dec 2019 10:47

Maar mag ik - ik ben het niet van plan - strikt gezien volgens de wet hem verbieden op dat stukje grond (=mijn grond voor zijn deur) zijn vuilniszakken te plaatsen - en dat hij ze meteen op het voetpad moet plaatsen?
Ja

Uw buur heeft, buiten een recht van overweg, immers geen enkel ander gebruiksrecht op uw grond

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”