Vraag i.v.m. vochtschade door scheidingsmuur

Dufron
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Vraag i.v.m. vochtschade door scheidingsmuur

#1 , 07 sep 2019 17:32

Beste mensen,

Een vraag ivm de scheidingsmuur.
We wonen in een rijwoning en zitten met vochtschade doordat de muur die aan de kant van de buurman niet beschermd is tegen vocht/water (geen afwerking met bv. leien.)

Nu is onze vraag wie is verantwoordelijk voor het onderhouden van deze muur. We horen/lezen verschillende meningen en hopelijk kan hier iemand zeggen hoe het zit.

Klopt het dat elke eigenaar zijn kant van de scheidingsmuur dient te onderhouden, en dat indien er vochtschade is bij ons doordat de muur niet beschermd is (regenkant) dat de buurman er voor moet zorgen dat wij geen schade ondervinden in onze woning? of moeten wij zelf opdraaien voor deze kost?

Momenteel is het zo dat heel onze slaapkamermuur vol schimmel hangt en het bezetwerk hol klinkt. Aannemer is komen kijken en komt allemaal door het vocht omdat de blote buitenmuur niet voldoende beschermd is.

In bijlage een schetsje van de situatie.

https://ibb.co/r5sd8gd

beleefde groet,
Dorien

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 07 sep 2019 19:36

Dat is toch geen gemeenschappelijke / gemene muur ?

Het gaat om een gedeeltelijk gemene muur

Maar dan wel het deel er van waar de buurman geen bebouwing meer heeft, ttz boven zijn "minst verheven" dak.
En dat deel is niet meer gemeen.

Burgerlijk wetboek:

AFDELING I. - GEMENE MUUR EN GEMENE GRACHT.

Art. 653. In de steden en op het platteland wordt iedere muur vermoed gemeen te zijn, wanneer hij tot scheiding dient tussen gebouwen, en dan tot aan het minst verheven dak, of nog wanneer hij tot scheiding dient tussen binnenplaatsen en tuinen, en zelfs tussen omheinde erven in de velden; een en ander indien er titel noch teken is van het tegendeel.

Dufron
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 sep 2019 19:57

Dag Inzuma,

Bedankt voor de reactie.

Wat wil dit dan precies zeggen (excuses ik ben helemaal niet goed in het ontcijferen van wetteksten...).

Is het gedeelte v.d. muur dat boven zijn plat dak ligt dan zeg maar gewoon mijn muur en moet ik zelf instaan voor de kosten om de muur te bekleden tegen het vocht?

Of wil een gedeeltelijk gedeelde muur zeggen dat de kosten voor de beide partijen te delen zijn.... of interpreteer ik het nu helemaal verkeerd?

excuses voor de vele vragen.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 07 sep 2019 20:00

Het ben jijzelf of uw verhuurder die een bescherming moet aanbrengen op die delen die niet gemeenschappelijk zijn,

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 08 sep 2019 12:47

Is het gedeelte v.d. muur dat boven zijn plat dak ligt dan zeg maar gewoon mijn muur en moet ik zelf instaan voor de kosten om de muur te bekleden tegen het vocht?
Ja
Dat is jouw muur ...

Of wil een gedeeltelijk gedeelde muur zeggen dat de kosten voor de beide partijen te delen zijn.... of interpreteer ik het nu helemaal verkeerd?
Uw muur is "gemeen" / gemeenschappelijk tot aan het (lager gelegen) dak van de buurman.

Daarboven is het uw muur.
Dient ook enkel voor u ...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”