Afwijking verklarende nota van de architect en wat buur zegt bij omgevingsonderzoek. Wat nu?

ThibautD
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Afwijking verklarende nota van de architect en wat buur zegt bij omgevingsonderzoek. Wat nu?

#1 , 27 aug 2019 16:13

Beste,

Hoewel wij direct aanpalende buur zijn van een perceel waarop een openbaar onderzoek aanvraag omgevingsonderzoek loopt, werden wij noch door de gemeente noch door de (nieuwe) buur op de hoogte gebracht over de concrete aanvraag. Er staat wel een geel plakkaat in de voortuin van de buur.

Nu ben ik de plannen gaan inkijken. De buren (eigenlijk ouders van de buur) willen hun huis uitbouwen. Ons huis heeft al een uitbouw. Hun uitbouw zou wat hoger en verder komen. Op zich voor ons geen probleem.
Maar dan komt het. In de verklarende nota van de architect staat dat er 'enkele manipulaties nodig zijn aan de gemene muren met de buren'. 'Bouwheer engageert zich om deze verhoging conform de regels uit te voeren en deze waterdicht af te werken'.
Nu dateert de uitbouw aan ons huis uit eind jaren 60, werd deze aan de buitenzijde/buurzijde als buitenmuur afgewerkt en loopt het zinken dat tot vlak tegen de grens met een smalle boord. Het water loopt volledig af via ons perceel.
Dit lijkt ons enerzijds geen gemene muur, anderzijds lijkt de constructie niet geschikt om deze 60 cm op te metselen (zo staat het op de plannen).

Bij toeval kwam de vader van de buur (die alle werken lijkt te doen) op een ochtend toe vlak voor ik naar het werk vertrek. Ik spreek hem er over aan. Vervolgens zegt hij dat hij een muur langs de bestaande muur zou bouwen. Maar dat hij nog ging moeten kijken hoe, vooral naar isolatie toe. Want blijkbaar zou er geen tussen mogen.

Een muur langs de bestaande muur lijkt mij geen slechte oplossing, maar dit stemt niet overeen met de aanvraag. Daarnaast weten we nog niet wat de concrete invulling dan wel zo zijn.

We gaven ook aan aan de buur dat we het vreemd vonden dat hun architect hun niet aangemaand had hier met ons over te spreken. Hun architect zou ons vervolgens bellen om dit te doen. Na een week kregen we eindelijk telefoon, maar we waren niet bereikbaar toen. We bellen even later zelf terug. Tijdens het telefoongesprek zei de architect ons ruim een week geleden terug te bellen om concreet af te spreken. Echter geen telefoon meer sindsdien.

Ik stuurde alvast mijn opmerkingen naar het mailadres van de gemeente die op de gele plakkaat vermeld staat. Ik kreeg echter geen bevestiging van ontvangst.

We zijn nu dinsdag. Deze vrijdag loopt de termijn van het onderzoek af.

Wat nu?
We vertrouwen het zaakje niet echt. Hoe moeilijk is het om even met je buur te spreken? En waarom lijkt het alsof alles bewust uitgesteld wordt? Waarom zet men iets anders in de aanvraag dan men zegt te zullen doen?

Dienen we nu best een officieel bezwaar in?

Alvast bedankt!
Thibaut

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 aug 2019 17:02

Een plan van een architect is een lijdraad. Geen enkel bouw is 100 % exact gelijk aan de plannen. De technische problemen zijn mogelijk anders op te lossen dan in theorie. Heb jaren plannen getekend waarna de uitvoering terplaatse toch ietwat anders werd uitgevoerd. Daarom moet de architect na uitvoering van de werken altijd een plan "as built" opmaken

ThibautD
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 aug 2019 20:46

Ik snap dat er afwijkingen kunnen zijn. Maar stel nu dat we niet reageren. Geven we dan niet de toestemming om de muur 60cm op te metselen (en ons zinken dakconstructie te wijzigen)?

Reclame

ThibautD
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 aug 2019 14:29

Update:

Intussen via mail een reactie van de gemeente ontvangen dat onze opmerkingen toegevoegd werden aan het dossier en dat een bevestiging van ontvangst via de post gestuurd werd.

Het lijkt ons niet nodig om dan officieel bezwaar in te dienen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”