Rechtsgeldigheid zelf opgesteld document

Raf73
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Rechtsgeldigheid zelf opgesteld document

#1 , 30 jul 2019 16:24

Goedendag,
Ik heb een onbebouwd perceel. Mijn buurman daar heeft zopas een omheining gezet op de scheiding. Nu blijkt dat die niet op de scheiding staat, maar volledig op mijn grond, schuin uitlopend tot bijna 20 cm op mijn perceel.
Ik ben nog niet onmiddellijk van plan hier te bouwen, dus wil ik akkoord gaan met het opstellen van een document waarin de buur verklaart de omheining te verplaatsen of af te breken wanneer er bouwwerkzaamheden beginnen op de grond, of wanneer het perceel zou verkocht worden. Ook wanneer de buur zijn perceel verkoopt of hij gaat verhuizen moet de omheining verplaatst worden of afgebroken.
Is het rechtsgeldig als we onderling dit op papier zetten? Waar moet ik op letten?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jul 2019 21:01

Algemeen kan het :
Optie een
Opgesteld in aantal exemplaren als belanghebbende.
Datum en plaats en tekst gelezen en goedgekeurd voor diegene die niet eigenhandig heeft geschreven boven de handtekening.

Misschien best laten registreren bij ???? weet het ook niet.

Optie twee
Anders een authentieke akte bij notaris misschien veiliger annex aan akte koop.
Want is volgens mij een soort van erfdienstbaarheid dus beter optie twee.
JurecaBE moderator

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jul 2019 08:35

Documenten registreert men toch bij de registratie ?

Allee ik toch vroeger, overeenkomsten en sommige verslagen van algemene vergaderingen van BVBA's en andere vennootschappen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 31 jul 2019 09:35

Of stel een huurcontract op voor de grond met een symbolische huurprijs.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 jul 2019 09:39

Indien de perceelsgrenzen officieel werden vastgesteld en geregistreerd en hieruit blijkt dat de omheining volledig op uw eigendom staat, is deze omheining mijn inzien uw eigendom. Einde verhaal. Er zullen mensen op dit forum zijn die professioneel meer geplaatst zijn om hierop te reageren.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Raf73
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 aug 2019 09:43

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga dan eens langs bij een notaris. Ik wil een schappelijke oplossing aangezien de bouwgrond nog niet bebouwd is, maar het moet wel deftig gebeuren. Anders wordt het afbreken.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#7 , 01 aug 2019 09:58

Indien de perceelsgrenzen officieel werden vastgesteld en geregistreerd en hieruit blijkt dat de omheining volledig op uw eigendom staat, is deze omheining mijn inzien uw eigendom. Einde verhaal. Er zullen mensen op dit forum zijn die professioneel meer geplaatst zijn om hierop te reageren.
Goede insteek.

Hier speelt de natrekking: de grond is uw eigendom, dus afsluitingen, gebouwen etc. die op deze grond gebouwd worden, worden vermoed uw eigendom te zijn. U kan verzaken aan de natrekking door het vestigen van een opstalrecht: hierbij blijft de persoon eigenaar van 'zijn goed' en wordt de natrekking tegengehouden. Hiervoor is de tussenkomst van een notaris vereist.

U kan dit recht van opstal moduleren, zodat uw vereisten daarin verwerkt kunnen worden. De notaris kan u hierover verder informeren. Probeer de notariskosten wel af te wentelen op uw buur: hij heeft deze situatie veroorzaakt.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”