ereloon syndicus

LDB
Topic Starter
Berichten: 90

ereloon syndicus

#1 , 17 mei 2024 15:34

Voor het epc van de gemene delen werd iemand aangesteld om dat uit te voeren ok kostprijs 249 euro. Ok geen probleem maar nu blijkt dat het ereloon op deze epc voor de syndicus 300 euro bedraagt, en dat is volgens mij een beetje veel met de baard getrokken ik voel me bestolen.

Leo peeters
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 mei 2024 17:26

Beste, dit bedrag is zeker aan de hoge kant. Maar wat zegt de syndicusovereenkomst betreffende de prestaties met betrekking tot het verkrijgen van een EPC gemene delen? Moest hier het door hen aangerekende bedrag van 300 euro vermeld staan dient dit te worden betaald wegens ondertekening voor akkoord door de mede-eigenaars en de voorzitter van de algemene vergadering.

Sirkii
Berichten: 5458

#3 , 17 mei 2024 18:49

Voor niet voorziene extra prestaties mag de syndicus supplementen aanrekenen: zie je syndicuscontract. Meestal factureren ze uren, soms forfaits. 300€ is typisch ong 4 uur: epc organiseren en meegaan bij rondgang om epc op te stellen.

Reclame

lebragard
Berichten: 238
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 mei 2024 08:12

enig voorbehoud : wettelijke taak syndicus......

https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 234&k=2148

Bijkomende vergoeding voor RIO en GDPR? In haar beslissing van 28 augustus 2020 sprak de Uitvoerende Kamer van het BIV zich uit over de vraag of een syndicus een bijkomende vergoedingen mocht aanrekenen voor de opmaak van een reglement van interne orde (RIO) en een GDPR-compliance dossier. Volgens de syndicus ging het om taken die in de lijst met aanvullende prestaties stonden en waarvoor hij een extra vergoeding kon aanrekenen.

Strenge uitspraak. De Uitvoerende Kamer van het BIV vond dat de syndicus een overtreding begaan had. De opmaak van een RIO en van een GDPR-dossier kunnen immers niet als aanvullende taken beschouwd worden, omdat beide verplichtingen rechtstreeks voortvloeien uit de wettelijke taken die aan de syndicus opgelegd worden.

Hoe problemen vermijden? Dezelfde discussie zou immers kunnen opduiken voor andere wettelijke verplichtingen, bv. in Vlaanderen over de opmaak van een EPC-attest voor de gemene delen of in de toekomst een asbestattest. Om discussies te vermijden, neemt u vooraf de betalingsregeling duidelijk op in uw offerte. De algemene vergadering kan dan oordelen of ze het voorstel aanvaardt, en in dat geval is de discussie uitgesloten.

LDB
Topic Starter
Berichten: 90

#5 , 18 mei 2024 17:23

Van dit bedrag 300 euro is er nooit sprake geweest op de AV o.d. of ook geen voorstel van deze. Mijn gedacht is daar epc een wetelijke verplichting is dat deze dan automatisch valt bij de normale taak van een syndicus

mava105
Berichten: 22327
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 18 mei 2024 19:51

Mogelijks is het contract van de syndicus van VOOR de periode dat een EPC voor de gemeenschappelijke delen verplicht was. Daarom kon hij er nog geen rekening mee houden bij het opmaken van zijn offerte.

lebragard
Berichten: 238
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 mei 2024 10:07

Laten we niet vergeten dat aanvullende taken van/voor de syndicus , slechts occasioneel, dan wel onregelmatig zijn en zich geenszins regelmatig voordoen, zoals hier het geval het verplicht EPC voor de gemene delen.
De syndicus is in deze niet het beslissingsorgaan , maar wel de VME/AV.
De AV beslist wie, wat en waar ect...mbt het EPC-attest en niet de syndicus.

De AV had kunnen beslissen dat niet de syndicus maar wel X of Y , de deskundige die het EPC-attest zou opstellen , zou bijstaan tijdens de rondgang in die VME , ter vrijwaring van de syndicus "kost" van 300€.
Een beslissing , omtrent deze , van de algemene vergadering was vereist.

#1Voor het epc van de gemene delen werd iemand aangesteld om dat uit te voeren ok kostprijs 249 euro.
Syndicus had toen moeten aangeven dat zijn ereloon 300€ zou bedragen !

bosprocureur
Berichten: 6880

#8 , 19 mei 2024 12:30

en die X of Y zou dat dan gratis moeten doen? Wat is dan nog het verschil met schoonmaken (in 't zwart) :)

LYNX XX
Berichten: 2576
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 mei 2024 13:42

Sluit mij aan bij #7 Lebragard.
Die X of Y is niet noodzakelijk in het zwart : kan gewoon een electricien zijn of een mede eigenaar.
De rondgang voor EPC omslaat geen uren. Heb deze hier bij ons ook meegemaakt ( een uurtje ).
Is ook maar voor de gemeenschappelijke delen, kan dus makkelijk met de goodwill van een bewoner.
De prijs van diegene die de EPC controle en attest opstelt is lager dan het minieme werk van de syndicus.

LDB
Topic Starter
Berichten: 90

#10 , 27 mei 2024 15:32

De syndicus is niet mee rond geweest ,ikzelf ben met de persoon rond geweest.
Ik blijf me toch bestolen voelen

lebragard
Berichten: 238
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 mei 2024 17:39

#10 De syndicus is niet mee rond geweest ,ikzelf ben met de persoon rond geweest.
Ik blijf me toch bestolen voelen.


Ja , maar nu weet je ook wat je eventueel kan doen om de ereloon syndicus van 300€ in vraag te stellen en te verwerpen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”