Huurder keizer te rijk en verhuurder de paria

kris.e
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huurder keizer te rijk en verhuurder de paria

#1 , 09 jan 2019 15:38

Sinds jaar en dag heb ik problemen met een huurder die zijn huur niet betaalt.
Na eindeloze aanmaningen( tot 6 maand open huur) en verzoeningspogingen, tussenkomst van deurwaarders die voor andere zaken versheidene malen me opvorderen (afsluiten van meters met achteraf plaatsen van budgetmeters met nodige schade), beslis ik dan maar om hem te laten uitzetten.
Heel de procedure opgestart, vredegerecht 2 keer moeten voorkomen en beslissing in mijn voordeel. ik mag huurder uitzetten. nadat alles betekent is en de huurder met heel het gezin op vakantie was voor 2 maand met het vliegtuig, en ik maar onderhandelen met het ocmw, komt de dag van uitdrijving. Huurder gaat in beroep. 1ste zitdag de advocaat van de tegenpartij komt leuk een uur te laat aangewandeld, en na veel 5 en 6 weeral uitgesteld naar 2de zitdag. Huurder is op dat moment bij met zijn openstaande schuld, er worden wat bewijsjes voorgelegd dat broer borg staat voor betaling van de huur en advocaat van de huurder zegt leuk dat schuld van eandis ivm budget meters eerstdaags wordt opgelost. Maand later verdikt rechtbank; omdat huurder bij is met zijn betalingen. is er geen reden om hem uit te zetten. Het vonnis lag nog niet in mijn bus en de huurder moest me weeral opvorderen om zijn afgesloten gasmeter te herladen (duurt 12 minuten ivm test van het systeem totdat gaskraan wordt opengezet). we zijn nog geen maand verder of huurder is te laat met betaling huur en water. ik bel met de griffie en die vertelden me leuk dat ik terug huurder moest oproepen voor verzoening ( dus weer een proces van meer dan een jaar). ik stuur een mail naar advocaat van de huurder om zijn client aan te sporen, en die vertelde me leuk dat hij het dossier aan de deurwaarder had gegeven. Tegenpartij maakt zoals ze me bij de griffie hadden verteld een afrekening. ik had geen communicatie gezien en vroeg een kopie waar ik per direct een overschrijving heb gedaan, zoals ik hem heb gecommuniceerd. Een dag later worden ineens al mijn prive rekeningen geblokkeerd. ik bel mijn bank en via hen moest ik vernemen wie de deurwaarder was. uitleg aan deurwaarder gevraagd en die vertelde me leuk dat hij enkel uitvoert en dat het nog wel een paar dagen zou duren vooraleer mijn rekening zou worden gedeblokkeerd. hij kon me niet vertellen wat het openstaande saldo was, want er komen natuurlijk nog een heleboel adminstratie kosten bij. status op het moment ik moet de deurwaarder nog aan mijn deur krijgen, en dan moeten ze nog berekenen hoeveel ik moet betalen. dan moet ik maar zorgen dat ik ergens het geld vind, want de geblokkeerde rekeningen mag dit niet betaald worden. begrijpen jullie mijn frustratie huurder mag nog altijd te laat betalen, ik mag alles blijven voorschieten. en als je naar het gerecht gaat om u gelijk te krijgen, krijg je nog een gepeperde narekening, maar de tegenpartij mag wel alles blokkeren maar de huurder mag maanden openstaan. begrijpen wie het begrijpen kan. ik zit momenteel met mijn handen in het haar en voel me voor de zoveelste keer in de steek gelaten. De ombudsdienst van de gerechtsdeurwaarder zegt dat het bij de advocaat ligt en de deurwaarder maar gewoon uitvoert en zich niet bezig houdt met communicatie. De advocaat van de huurder zegt gewoon dat hij dossier door heeft gestuurd en waarschijnlijk geen geld wil uitgeven aan een telefoontje of postzegel.
als er iemand weet hoe ik dit moet aanpakken graag. Maar mijn vertrouwen in het gerecht is volledig zoek alsook heb ik geen zin meer om hier nutteloos geld in te steken
een gefrustreerde onderdaan die zich in de steek is gelaten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 09 jan 2019 15:54

-Het is niet duidelijk welke schuld u had uitstaan.
-Voor een schuld van uw huurder kan men toch geen beslag bij u leggen?
-Ik begrijp niet wat u als verhuurder te maken heeft met de energievoorziening van uw huurder.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Tope
Berichten: 916

#3 , 09 jan 2019 17:49

Ik denk dat ik het begrepen heb.
TS is verhuurder en beklaagt zich over het feit dat de rekeningen van zijn huurder niet geblokkeerd worden omwille van huurschulden, maar dat de rekeningen van TS geblokkeerd werden omwille van schulden van een totaal andere orde.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 09 jan 2019 17:53

Zonder de redenen te kennen kan er geen uitspraak over worden gedaan.
Maar op de rekeningen van de vermogende maar niet-betalende huurder kan er evenzeer beslag worden gelegd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22343
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 09 jan 2019 19:48

TS heeft veeeeeeel te lang gewacht om zijn huurder te dagvaarden. Men moet korter op de bal spelen. Na 2 maanden huurachterstand beginnen dagvaarden, zodat de huurder er bij de 4de maand achterstand uit is of betaald heeft.

kris.e
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jan 2019 13:14

Huurder kan rekening laten blokkeren (zonder enige communicatie van verwittiging) voor het niet terugstorten van waarborg, maar kan gerust zijn gangen blijven begaan met zijn huur en water rekening te laat te betalen
ik begin al spijt te krijgen dat ik hier iets gepost heb (Niemand is nutteloos. Je kunt altijd nog dienen als slecht voorbeeld.)

Markje
Berichten: 276
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 jan 2019 13:18

Nooit spijt hebben dat je hier iets post, iedereen hier probeert je te helpen, maar wetten kunnen wij niet buigen en mazen kunnen wij niet dichten.

LeenW
Berichten: 12965

#8 , 10 jan 2019 13:21

Huurders zijn zeer goed beschermd in BE, iets te goed naar mijn mening. Zoals hierboven gezegd, kort op de bal spelen is de boodschap.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 10 jan 2019 13:35

Zoals ik al schreef kan iedereen met een (bewezen) vordering bewarend beslag laten leggen.
Ook verhuurders.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 10 jan 2019 13:36

Huurder kan rekening laten blokkeren (zonder enige communicatie van verwittiging) voor het niet terugstorten van waarborg, maar kan gerust zijn gangen blijven begaan met zijn huur en water rekening te laat te betalen
ik begin al spijt te krijgen dat ik hier iets gepost heb (Niemand is nutteloos. Je kunt altijd nog dienen als slecht voorbeeld.)
Zoals ik al schreef kan iedereen met een (bewezen) vordering bewarend beslag laten leggen.
Ook verhuurders. Het is geen prerogatief van de huurder.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Huren”