SMS - woning verlaten

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

SMS - woning verlaten

#1 , 01 apr 2016 15:03

Mijn zus kreeg zopas een sms van haar huisbaas met als bericht: gelieve het appartement voor einde april te verlaten.
Ze belde de huisbaas op en er "zou" familie komen wonen. De huur was altijd correct betaald, de huisbaas heeft ook geen enkele aanvraag via het vredegerecht op aangetekende brief opgesteld. Dat geeft hij zelf toe. Wat doe je met zo'n sms?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
GB2702
Berichten: 232

#2 , 01 apr 2016 15:32

Je kan die sms volgens mij negeren. Opzeg dient aangetekend te gebeuren met de wettelijke opzegtermijnen.

eylis
Berichten: 8848

#3 , 01 apr 2016 15:34

je zus moet inderdeed niets doen. een SMS is géén correcte vooropzeg. Als dit gaat over een normaal huurcontract van lange duur kan de huisbaas voor "eigen bewoning" inderdaad de huur opzeggen; Mar dit met een vooropzegtermijn van 6 maanden. Wellicht probeert de Huisbaas het zo eens om te zien of je zus daar dan maar gedwee op ingaat. want hij weet ook wel dat dit op deze korte termijn totaal onwettelijk is (dus zonder schriftelijk bewijs, maar een SMS) ik zou daar verder niet op ingaan en niet verder gesprekken over voeren daarover met die man. hij moet zelf maar concluderen dat hij een vooropzeg correct dient te communiceren. Mondeling en schriftelijk niets beloven, niets beamen. Dan zal hij zijn vooropzeg wel correct opmaken. Dat kan pas ingaan vanaf 1 juni, als hij dit deze maand doet. (einde contract 1 december) Wetgeving kortlopende huurcontracten is uiteraard anders.

Reclame

LeenW
Berichten: 12897

#4 , 01 apr 2016 15:35

... maar praktisch gezien toch al beginnen uitkijken naar iets nieuws, de volgende keer zal hij wel de correcte procedure gebruiken.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 01 apr 2016 15:42

Was ze niet reeds eerder volgens de regels reeds opgezegd en is dit niet enkel een herinnering?
Het lijkt me nogal hilarisch en geeft me een gevoel van "I know nothing."
Laatst gewijzigd door asperger op 01 apr 2016 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22312
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 01 apr 2016 15:49

Als de verhuurder een sleutel heeft alvast slot veranderen.

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#7 , 01 apr 2016 15:58

Neen, als er iemand correct is in dat soort zaken is zij het wel.
Kan je klacht indienen op basis van enkel die sms?

LeenW
Berichten: 12897

#8 , 01 apr 2016 16:01

Klacht wegens?

Loria
Topic Starter
Berichten: 554

#9 , 01 apr 2016 16:05

Poging tot illegale praktijken.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 01 apr 2016 16:10

Poging tot illegale praktijken.
Dat is een beetje ver gezocht denk ik. Gewoon rustig blijven en er niet op reageren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW
Berichten: 12897

#11 , 01 apr 2016 17:26

Poging tot illegale praktijken.
Ik heb echt geen idee onder wat we dit moeten kwalificeren. Inderdaad wat vergezocht, lijkt mij.

chantika
Berichten: 961

#12 , 01 apr 2016 17:47

Zijn we vandaag niet 1 april?

artemis
Berichten: 3294

#13 , 01 apr 2016 17:52

Indien huisbaas alsnog een correcte en wettelijke opzeg zou geven bedraagt die 6 maanden en kan die pas ingaan per 1 mei om af te lopen op 31 oktober. Zus heeft dus nog voldoende tijd en mag dan altijd een tegenopzeg geven van 1 maand als ze vroeger iets vindt. Huisbaas moet dan wel de naam + verwantschap van het familielid in de aangetekende opzeg vermelden.
Klacht indienen wegens illegale praktijken is in dit geval nogal absurd. Gewoon negeren.
Laatst gewijzigd door artemis op 01 apr 2016 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12897

#14 , 01 apr 2016 17:54

Zijn we vandaag niet 1 april?
Het zou er toch over gaan om hier een grap over te maken, niet?

eylis
Berichten: 8848

#15 , 01 apr 2016 18:11

tenzij de verhuurder zo link is dat hij het huurcontract niet laten REGISTREREN heeft. Dan kan hij het huurcontract wel meteen opzeggen en daarom doet ie het dan per SMS (want wettelijk is hij daar in fout) : poster moet dus bij de registratiediens nakijken of haar huurcontract geregistreerd staat en zoneen RAZENDSNEL ZELF haar huurcontract laten registreren (dat kan) en dan is ze beschermd door de huurwetgeving.

Terug naar “Huren”