Vaste kosten niet gelijk voor elke huurder in de blok?

TTT242
Topic Starter
Berichten: 6

Vaste kosten niet gelijk voor elke huurder in de blok?

#1 , 23 jan 2006 21:39

Hallo,

Ik huur al 10 maanden een appartement en ik heb wat op de prijs kunnen afdingen.
Maar wat heeft de eigenaar in het contract gezet.
X Euro maandelijkse huur en 25 Euro vaste kosten/maand
Nu heb ik na een maand of 10 een door de huisbaas ondertekend papier in de bus gekregen dat de vaste kosten met 25 Euro/maand omhoog (50 Euro totaal)gaan wegens ontkalker .......bla bla bla. Toevallig ook het bedrag dat ik eraf heb kunnen pitsen na onderhandeling.
Nu heb ik eens met de andere huurders gesproken en die betaalden al 50 Euro vaste kosten van in het begin. Dus de huurder heeft van in het begin ipv mij 50 Euro vaste kosten aan te rekenen daar 25 Euro van gemaakt met op voorhand al in gedachte om die omhoog te brengen.
Kan ik daar iets aan doen. Ik voel mij in de zak gezet.
Bij de jaarlijkse afrekening van de vaste kosten moet de huisbaas dan alle facturen laten zien? Kan ik dit eisen? Het is wel spijtig dat ik nu evenveel maandelijkse kost betaal voor de gemeenschappelijke zaken dan de andere bewoners wat nu normaal lijkt. Het kan zelfs zijn dat ik helemaal niets heb afgedongen op de prijs omdat die kosten achteraf toch worden afgerekend.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gast

#2 , 23 jan 2006 21:56

Hallo,

Ik huur al 10 maanden een appartement en ik heb wat op de prijs kunnen afdingen.
Maar wat heeft de eigenaar in het contract gezet.
X Euro maandelijkse huur en 25 Euro vaste kosten/maand
Nu heb ik na een maand of 10 een door de huisbaas ondertekend papier in de bus gekregen dat de vaste kosten met 25 Euro/maand omhoog (50 Euro totaal)gaan wegens ontkalker .......bla bla bla. Toevallig ook het bedrag dat ik eraf heb kunnen pitsen na onderhandeling.
Nu heb ik eens met de andere huurders gesproken en die betaalden al 50 Euro vaste kosten van in het begin. Dus de huurder heeft van in het begin ipv mij 50 Euro vaste kosten aan te rekenen daar 25 Euro van gemaakt met op voorhand al in gedachte om die omhoog te brengen.
Kan ik daar iets aan doen. Ik voel mij in de zak gezet.
Bij de jaarlijkse afrekening van de vaste kosten moet de huisbaas dan alle facturen laten zien? Kan ik dit eisen? Het is wel spijtig dat ik nu evenveel maandelijkse kost betaal voor de gemeenschappelijke zaken dan de andere bewoners wat nu normaal lijkt. Het kan zelfs zijn dat ik helemaal niets heb afgedongen op de prijs omdat die kosten achteraf toch worden afgerekend.
1728 ter zegt dat behalve wanneer uitdrukkelijk is overeengekomen dat de aan de huurder opgelegde kosten in vaste bedragen worden bepaald moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen. Dus in principe moet hij dit niet doen. Bovendien is dit dwingend recht en kan je daar niet contractueel van afwijken.

En dan staat er tevens in artikel 7 van de woninghuur wet , ? 2 dat iedere partij te allen tijde aan de vredrechter de herziening van de forfaitaire kosten en lasten vragen of de omzetting ervan in werkelijke kosten en lasten.
In dit geval zou hij dan wel moeten een factuur tonen.

Ik hoop dat dit je een beetje helpt

nana
Berichten: 14

#3 , 24 jan 2006 19:10

eerlijk gezegd vind ik dat de andere huurders moeten klagen ipv jij.

Je kreeg 25 euro korting op de huurprijs ?n moest maar 25 euro vaste kosten betalen.

Dus heb jij nu nog altijd 25 euro voordeel op de andere huurders h?!

En het is niet meer dan normaal dat jij evenveel vaste kosten moet betalen dan de andere huurders....

dus jij hebt niks te klagen!

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 24 jan 2006 20:08

Hallo,

Ik huur al 10 maanden een appartement en ik heb wat op de prijs kunnen afdingen.
Maar wat heeft de eigenaar in het contract gezet.
X Euro maandelijkse huur en 25 Euro vaste kosten/maand
Nu heb ik na een maand of 10 een door de huisbaas ondertekend papier in de bus gekregen dat de vaste kosten met 25 Euro/maand omhoog (50 Euro totaal)gaan wegens ontkalker .......bla bla bla. Toevallig ook het bedrag dat ik eraf heb kunnen pitsen na onderhandeling.
Nu heb ik eens met de andere huurders gesproken en die betaalden al 50 Euro vaste kosten van in het begin. Dus de huurder heeft van in het begin ipv mij 50 Euro vaste kosten aan te rekenen daar 25 Euro van gemaakt met op voorhand al in gedachte om die omhoog te brengen.
Kan ik daar iets aan doen. Ik voel mij in de zak gezet.
Bij de jaarlijkse afrekening van de vaste kosten moet de huisbaas dan alle facturen laten zien? Kan ik dit eisen? Het is wel spijtig dat ik nu evenveel maandelijkse kost betaal voor de gemeenschappelijke zaken dan de andere bewoners wat nu normaal lijkt. Het kan zelfs zijn dat ik helemaal niets heb afgedongen op de prijs omdat die kosten achteraf toch worden afgerekend.
Staat er in uw contract 'forfaitaire kosten' of staat er (maandelijks) 'VOORSCHOT' of de (on)kosten?

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#5 , 24 jan 2006 20:11

eerlijk gezegd vind ik dat de andere huurders moeten klagen ipv jij.

Je kreeg 25 euro korting op de huurprijs ?n moest maar 25 euro vaste kosten betalen.

Dus heb jij nu nog altijd 25 euro voordeel op de andere huurders h?!

En het is niet meer dan normaal dat jij evenveel vaste kosten moet betalen dan de andere huurders....

dus jij hebt niks te klagen!
ONZIN!

Gast

#6 , 24 jan 2006 20:40

Hallo,

Ik huur al 10 maanden een appartement en ik heb wat op de prijs kunnen afdingen.
Maar wat heeft de eigenaar in het contract gezet.
X Euro maandelijkse huur en 25 Euro vaste kosten/maand
Nu heb ik na een maand of 10 een door de huisbaas ondertekend papier in de bus gekregen dat de vaste kosten met 25 Euro/maand omhoog (50 Euro totaal)gaan wegens ontkalker .......bla bla bla. Toevallig ook het bedrag dat ik eraf heb kunnen pitsen na onderhandeling.
Nu heb ik eens met de andere huurders gesproken en die betaalden al 50 Euro vaste kosten van in het begin. Dus de huurder heeft van in het begin ipv mij 50 Euro vaste kosten aan te rekenen daar 25 Euro van gemaakt met op voorhand al in gedachte om die omhoog te brengen.
Kan ik daar iets aan doen. Ik voel mij in de zak gezet.
Bij de jaarlijkse afrekening van de vaste kosten moet de huisbaas dan alle facturen laten zien? Kan ik dit eisen? Het is wel spijtig dat ik nu evenveel maandelijkse kost betaal voor de gemeenschappelijke zaken dan de andere bewoners wat nu normaal lijkt. Het kan zelfs zijn dat ik helemaal niets heb afgedongen op de prijs omdat die kosten achteraf toch worden afgerekend.
Staat er in uw contract 'forfaitaire kosten' of staat er (maandelijks) 'VOORSCHOT' of de (on)kosten?
als het het tweede is is hij dus cf 1728 ter wel verplicht om een rekening te tonen ( wat men vaak niet doet en de huurder dus niet weet)

TTT242
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 24 jan 2006 22:01

Gemene lasten Provisies;
Ten titel van provisies zal de huurder samen met zijn huur navolgende sommen betalen:..................hetzij in totaal: 25,00 Euro.
Wanneer dit onvoldoende blijkt te zijn, kan het bedrag van deze provisies aangepast worden rekening houdend met het voorgaand verbruik, de evolutie van de prijzen en de eventuele brandstofvoorraad. Tenminste ??nmaal per jaar wordt een gedetailleerde afrekening van de lasten en het verbruik aan de huurder toegestuurd met de kopie van de bewijsstukken. Bij appartementen waarvan het beheer wordt waargenomen door een zelfde persoon, kan inzage genomen worden van de bewijsstukken ten huize van deze persoon of op de zetel van de maatschappij.
Tja, met deze tekst kan je nog alle kanten op. Wel moet de huurder inzage geven en een gedetailleerde afrekening maken. Maar hij zal wel zorgen dat die 50 Euro op geraakt...
Wat ik mij ook afvraag. De andere huurders hebben 50 euro vaste kosten moeten betalen en ik 10 maanden 25 Euro. Dat gaat niet goed uitdraaien bij de afrekening...dan kan ik bijbetalen... en daar gaat m'n totale huurprijs. :oops: Ben echt wel nieuwsgierig welke afrekening hij mij en de buren gaat presenteren. Als je de huurcontracten van 8 gelijkaardige nieuwbouwapp. in ??n blok ongeveer gelijktijdig opmaakt met verschillende gemene kosten dan is dit toch ook niet normaal.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#8 , 24 jan 2006 23:02

Ik zie niet in waarom alle huurders evenveel zouden moeten betalen!

Art. 1728ter. ? 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen.
In het geval van een onroerend goed bestaande uit meerdere appartementen, waarvan het beheer wordt waargenomen door ??nzelfde persoon, wordt aan de verplichting voldaan zodra de verhuurder aan de huurder een opgave van de kosten en de lasten doet toekomen en aan de huurder of aan zijn bijzondere gemachtigde de mogelijkheid is geboden de stukken in te zien ten huize van de natuurlijke persoon of op de zetel van de rechtspersoon die het beheer waarneemt.(B.W.=Burgerlijk Wetboek)

Art. 1728quater. ? 1. Indien de huurder meer betaald heeft dan... moet hem het teveel betaalde op zijn verzoek worden terugbetaald. Dit verzoek dient aan de verhuurder te worden verzonden bij ter post aangetekende brief.(B.W.)

TTT242
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 25 jan 2006 19:53

Ik zie niet in waarom alle huurders evenveel zouden moeten betalen!
We hebben het hier toch over de gemeenschappelijke kosten? Als je bvb een appblok hebt met 8 app die ongeveer gelijk zijn in opp en aard dan lijkt het mij toch logisch dat men de gemeenschappelijke kosten door 8 moet delen? Of ben ik mis? Dus de verhuurder kan aan iedereen vragen wat hij goed zal vinden als gemeenschappelijke kosten, ook al zijn die bedragen niet gelijk voor iedereen, als de totale som van de onkosten maar klopt met de facturen of bewijsstukken van de gemene kosten?

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#10 , 27 jan 2006 09:07

Om eens over na te denken!

Wat is de bijdrage in de onkosten van een huurder die op het gelijksvloer woont, in het gebruik, verbruik en onderhoud van een lift?

Betaald evenveel:
Betaald minder:
Betaald meer:

(schrappen wat niet past).

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#11 , 27 jan 2006 09:13

Ik zie niet in waarom alle huurders evenveel zouden moeten betalen!
We hebben het hier toch over de gemeenschappelijke kosten? Als je bvb een appblok hebt met 8 app die ongeveer gelijk zijn in opp en aard dan lijkt het mij toch logisch dat men de gemeenschappelijke kosten door 8 moet delen? Of ben ik mis? Dus de verhuurder kan aan iedereen vragen wat hij goed zal vinden als gemeenschappelijke kosten, ook al zijn die bedragen niet gelijk voor iedereen, als de totale som van de onkosten maar klopt met de facturen of bewijsstukken van de gemene kosten?
Waaruit leidt U af dat een verhuurder alle kosten moet doorrekenen aan zijn huurder?

TTT242
Topic Starter
Berichten: 6

#12 , 27 jan 2006 20:07

Om eens over na te denken!

Wat is de bijdrage in de onkosten van een huurder die op het gelijksvloer woont, in het gebruik, verbruik en onderhoud van een lift?

Betaald evenveel:
Betaald minder:
Betaald meer:

(schrappen wat niet past).
Weet niet

TTT242
Topic Starter
Berichten: 6

#13 , 27 jan 2006 20:10

Waaruit leidt U af dat een verhuurder alle kosten moet doorrekenen aan zijn huurder?
Ja, wat moet ik daar op antwoorden. Alle kosten die de verhuurder kan doorrekenen aan zijn huurder zal ie wel doen.

TTT242
Topic Starter
Berichten: 6

#14 , 01 feb 2006 21:30

Om eens over na te denken!

Wat is de bijdrage in de onkosten van een huurder die op het gelijksvloer woont, in het gebruik, verbruik en onderhoud van een lift?

Betaald evenveel:
Betaald minder:
Betaald meer:

(schrappen wat niet past).
In mijn appblok zijn er geen app op gelijkvloers....wel lift! Gelijkvloers = 2 handelszaken maar die staan niet in verbinding met de gemeenschappelijke hal en lift.

gast

#15 , 20 feb 2006 00:26

beste,

als de lift naar de kelder gaat betaalt de bewoner van het gelijkvloers evenveel als de bewoner van de twaalfde verdieping.

groetjes

paul

Terug naar “Huren”