Schadvergoeding voor afgedwongen verhuis

TWNBLGM
Topic Starter

Schadvergoeding voor afgedwongen verhuis

#1 , 06 mar 2014 01:16

Mijn huisbaas heeft ons zo ver gekregen dat wij tegen onze wil zullen verhuizen.
Hij heeft een aantal inbreuken gedaan vastgesteld door o.a een afgevaardigde van justitie, wonen vlaanderen en woonkwaliteit stad A'pen.
Illegale woonst in een kelderverdieping en het verbruik hiervan op de gemeenschappelijke delen.
Ook het schrijven van de huurdersbond lapt hij aan zijn laars en noemt hen pretentieus.
Hij heeft zelf bemiddeld in verzekeringen voor zijn eigen pand en deze kosten (brandverzekering pand, polis rechtsbijstand, polis burgerlijke aansprakelijkheid) aan de bewoners gepresenteerd in een eindafrekening hoewel niet opgenomen in het huurcontract.
Mij betichten van schending van het briefgeheim. (deze was gericht aan bewoner/eigenaar van het pand).
Claimen dat ik een beroepsmatige activiteit uitoefen in het appartement.
Beweren dat er meerdere personen wonen en zelfs gedomicilieerd zijn.

Zware inbreuken en pesterijen dus.

De verhuis komt erg ongelegen en eigenlijk totaal buiten mijn wil.
Maar blijven is geen optie.
Kan hier een schadevergoeding voor gevraagd worden ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 06 mar 2014 09:40

Heeft de verhuurder de opzeg van het huurcontract met een AS betekend. En zo ja wat is de rede die hij opgeeft.
Welk huurcontract heb je, korte duur of 3 6 9 en wat is de aanvangs datum. Is de woning reeds ongeschikt/onbewoonbaar verklaard door de burgemeester na de inspectie wonen vlaanderen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

TWNBLGM
Topic Starter

#3 , 06 mar 2014 13:46

Hij heeft geen opzeg gedaan.
Wij zien geen andere optie dan te verhuizen door zijn pesterijen en leugens.
De inspectie heeft een inbreuk vastgesteld. Ze moeten echter nog het dossier afhandelen en de huisbaas sommeren voor een verhoor.
Het gebouw zal niet onbewoonbaar worden verklaart daar het enkel om de kelderverdieping gaat.
Hij is een bekend figuur bij de huurdersbond en nooit woont er iemand langer dan 2 jaar door zijn onmogelijke houding.
Wij hebben 4 weken zonder badkamer gezeten, dat wil zeggen 4 weken zonder toilet en douche ! Hier heb ik zelfs nooit mijn beklag voor gedaan.
Me dunkt dat hij veel krediet heeft gekregen.
Nu is echter de maat vol.
Hij antwoord nooit op onze vragen.
We verdenken hem ervan huisvredebreuk te hebben gepleegd.
Hij rekent ons maar verzekeringen aan en maakt een illegaal kelderappartementje dat op de gemeenschappelijke meter draait...
Waanzin !
Dreigen, intimideren, geen antwoorden verschaffen op beschuldigingen en vragen van de huurdersbond.
Enfin, een onhoudbare situatie waarbij we ons niet meer veilig voelen in onze eigen woonst.
We hebben een 3 jaar contract. Gestart op 01/09/12.
Het ergste van al is ons huwelijk staat gepland op 30/08 en de verhuis zou wettelijk moeten doorgaan op 01/09.

Reclame

KJ86
Berichten: 2668

#4 , 06 mar 2014 15:45

Je hebt een contract van korte duur.
Dit kan je best minnelijk schikken, dat wil zeggen dat je een overeenkomst gaat moeten onderhandelen over de voorwaarden om te mogen vertrekken. Het kan ook zijn dat deze voorwaarden in het contract gestipuleerd zijn. Ik heb een vermoeden dat de eigenaar u niet zal laten vertrekken zonder schadevergoeding. De courante schadevergoeding voor het vroegtijdig beëindigen van een huurcontract vanuit het standpunt van een huurder is 3 maanden huur.

Omgekeerd telt ook natuurlijk, omdat je een huurcontract van korte duur hebt, moet de verhuurder het volledige contract uitdoen. Als je als verhuurder toch een contract van korte duur wilt beëindigen, moet je veel hogere schadevergoedingen betalen dan 3 maanden huur. De verhuurder moet zijn opzeg geven 3 maanden voor het einde van het huurcontract en kan het contract onder geen enkele voorwaarde vroeger beëindigen (éénzijdig), zelfs niet voor eigen huisvesting of die van zijn familie.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 06 mar 2014 18:09

Zou toch heel voorzichtig zijn met dergelijke verhuurder, Zelf u opzeg geven voor het huurcontract ten einde is zal hij zeker niet nalaten u een fikse schadevergoeding te vragen. Indien hij niet met onderling akkoord het huurcontract wil verbreken zonder buitensporige schadevergoeding zou ik het aan de vrederechter over laten. Zoveel mogelijk bewijzen verzamelen indien mogelijk.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

TWNBLGM
Topic Starter

#6 , 06 mar 2014 18:12

Versta mij niet verkeerd, ik ga mijn opzeg mooi volgens de wet en het contract opzeggen.
3 maanden voor het verstrijken van de datum waarop het contract aangegaan is.
Mijn vraag is enkel of ik een schadevergoeding kan eisen omdat hij mij gewoon geen keuze laat dan te verhuizen.
Dit door zijn frauduleuze praktijken.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 06 mar 2014 18:27

Nee dat zal waarschijnlijk niet kunnen, u kunt hem wel in gebreke stellen dat hij u het grondrecht op eerbiediging van u privé-leven stoort. Als ik u was zou ik al beginnen met een nieuw slot te plaatsen en als je verhuist steek je het oude er terug in. Verder zou ik gewoon afwachten op het resultaat van die kelderverdieping, misschien brengt hem dat op andere gedachten dat we in 2014 leven waar iedereen zich aan de wet moet houden.
Als er zaken zijn die niet door de beugel kunnen hem steeds met AS in gebreke stellen, zodat je bewijzen hebt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

chantika
Berichten: 961

#8 , 06 mar 2014 18:49

We hebben een 3 jaar contract. Gestart op 01/09/12.

Versta mij niet verkeerd, ik ga mijn opzeg mooi volgens de wet en het contract opzeggen.
3 maanden voor het verstrijken van de datum waarop het contract aangegaan is.
Mijn vraag is enkel of ik een schadevergoeding kan eisen omdat hij mij gewoon geen keuze laat dan te verhuizen.
Dit door zijn frauduleuze praktijken.
Hij mag ook u overeenkomst van 3 jaar opzeggen 3 maand voor de vervaldag. Ten laatste eind mei 2015 maar beter 2 weken vroeger verstuur je de opzeg van de overeenkomst. Gelijk wie dan de opzeg verstuurd moet dan geen schadevergoeding betalen.

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 06 mar 2014 20:17

Daarnaast meteen de sloten veranderen (voorkomen huisvredebreuk), en alle communicatie via AS vanaf nu (met termijnen). Na verloop termijn vredegerecht (eerst verzoening, is kosteloos, als dat niet werkt laten oproepen, kost minder dan 40€ die u ook opneemt in uw eisen).

Enkel betalen wat u contractueel verplicht bent, en laten weten (ook in AS) dat u wenst dat alle communicatie van hem via AS verloopt. Bij elke valse beschuldiging of dreigement klacht neerleggen wegens belaging (is juridisch voor stalking). Als hij aan de deur komt gesprek opnemen, en met afschrift ook klacht neerleggen wegens alles wat mogelijk (belaging, laster en eerroof, ...)

Verhuurders van dit type moet je laten weten dat je je rechten kent, en bij elke stap buiten de lijntjes zelf op reageren (op correcte en wettelijke manier, natuurlijk).

Terug naar “Huren”