Huurcontract

Leentjeuhn
Topic Starter
Berichten: 1

Huurcontract

#1 , 10 sep 2009 20:10

Hallo allemaal,

Hier ben ik even met een vrij lang verhaal.

Ik en mijn vriendin hebben vorig jaar samen een contract getekent voor een appartement (dus beide handtekeningen staan op het contract).
Na een paar maanden is mijn vriendin na hevige ruzzie vertrokken, zomaar zonder het tegen de huisbaas te zeggen, ...
Nu zit ik persoonlijk in zware financiele problemen. Ik kan mijn huur niet meer betalen, ...

Nu heb ik mijn appartement moeten opzeggen, maar er moet natuurlijk nog drie maand huur voor betaald worden.
Het ocmw heeft gezegd dat ik het recht heb mijn vriendin nog steeds te laten betalen.

Dus ben ik bij haar geweest, na zware ruzie en veel schelden heeft ze nog maar eens duidelijk gemaakt dat ze dit niet gaat doen.

Ik heb nu de huur (mijn deel, dus de helft) van deze maand betaald. Maar haar deel is dus niet betaald.
Dit gaat dus waarschijnlijk naar de vrederechter, maar zij beweert nu dat ze gisteren met de huisbaas een afspraak heeft gemaakt dat zij uit het contract verdwijnt.

Kan dit zomaar? zonder dat ik teken?

We hadden haar duidelijk gezegd dat ze toen ze het appartement verliet naar de huisbazen moesten gaan voor een nieuw contract op te stellen op mijn naam en dit heeft ze niet gedaan.

En nu na drie maanden kan ze dit wel? zonder dat ik teken?
Ze zegt dat ze me nu volledig tot de grond zal boren enzovoort,...

Maar volgens iedereen ben ik juist en zij fout dus zou ik in mijn recht zijn en zij niet.
Maar toch is er twijfel van mijn kant of ze inderdaad niet alles nog erger kunnen maken.
Hopelijk kan iemand me raad geven

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 10 sep 2009 21:20

U bent in uw recht maar kijk eens na of er in het contract een clausule is opgenomen of de huurders zich hoofdelijk verantwoordelijk stellen? Indien u een dergelijke clausule terugvindt houdt dit in dat de verhuurder achterstallen kan verhalen op eender welke huurder ongeacht of deze zijn deel reeds betaald heeft.

Trouwens de enige wijze waarop uw voormalige mede huurster het verlaten van het pand hard kan maken en die buiten een nieuw contract misschien door een vrederechter wordt aanvaard is via een gedateerde registratie van een verklaring dat ze ze zich uit het contract heeft teruggetrokken. Een dergelijke verklaring dient ondertekend te zijn door alle partijen die het originele contract hebben ondertekend.

Ik zou de huisbaas vriendelijk herinneren aan de wetgeving aangaande contracten en de registratie ervan en de mogelijke gevolgen als u naar het vredegerecht gaat om gelijk te halen. Laat de gevolgen maar aan zijn fantasie over. ( zijn instinctieve reactie zal wel zijn dat hij het de huurders laat uitvechten...)

De vriendin zou ik eveneens vriendelijk aangetekend aanschrijven, haar herinneren aan haar contractuele verplichtingen en de mogelijke gevolgen als u de zaak in geding trekt voor het vredegerecht. Tevens zou ik de conversaties tot op heden zo OBJECTIEF mogelijk in dit schrijven opnemen en haar hierin in officieel in gebreke stellen wegens het niet nakomen van haar contractuele verplichtingen. Eventueel brief door een advocaat laten schrijven...

Franciscus
Berichten: 38665

#3 , 11 sep 2009 12:58

Voor de periode dat uw vriendin daar woont dus zolang het contract er is moet ze haar contract nakomen dus betalen.
Of ze er woont of niet doet er niet toe.
Enkel alle partijen samen OF een rechter kunnen daar verandering in brengen.
Indien die hoofdelijke verantwoordelijkheid dus niet is opgenomen dient uw vriendin de helft te betalen zolang het contract duurt van alle kosten en lasten

Reclame

Terug naar “Huren”