Kan de huurder de sleutel weigeren?

Lairea
Topic Starter
Berichten: 1

Kan de huurder de sleutel weigeren?

#1 , 04 sep 2009 20:28

Volgende week is de sleuteloverdracht en controle van mijn kamer (kot) in Leuven. Ik ben echter al eens binnengesprongen om mijn kamer op te meten (ze zijn het gebouw nu aan het renoveren). Er viel mij toen vanalles tegen: alles staat scheef (de vloer, de muren, treden van de trap,...) en de laaghangende balken, die de kotbaas beloofd had te laten verwijderen, hingen er "gerenoveerd" bij. Het meest storende van alles is mijn lavabo op mijn kamer. Deze is zeer klein, ik kan hier mijn gezicht nog niet eens in wassen. Het is zo'n lavabo voor op een gasten wc, maar dan nog kleiner.

Ik heb het contract getekend toen de verbouwingswerken nog niet begonnen waren, dus ik had enkel zijn ander gebouw als referentie (foto's). Voorzover ik het op de foto's kan zien zijn die lavabo's wel van normale grootte.

Ik heb de kotbaas er al een e-mail over gestuurd, maar zijn reactie was zeer kortaf en uitermate onvriendelijk. Hij lijkt niet bereid om iets aan deze 'problemen' te doen.

Mijn vraag is deze: Kan ik de sleutel bij de sleuteloverdracht wijgeren? Ik meende dat ik hier eens wat van gehoord had, maar ben niet zeker en weet ook niet welke gevolgen dit zal hebben. Ik dacht dat de verhuurder hierdoor in de problemen komt, aangezien hij mij iets moet verhuren (contract) maar dit dus niet gebeurt. Klopt dit of krijg ik dan zelf problemen? Ik ben niet van plan om helemaal niet meer mijn intrek te maken op die kamer (wel als het mogelijk zou zijn :wink: ) maar ik eis toch op zijn minst een degelijke lavabo.

Ik zie er best tegenop om volgende week naar daar te gaan, dus ik zou wel graag willen weten wat nu precies mijn rechten zijn. :? Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 04 sep 2009 21:28

Ik heb de kotbaas er al een e-mail over gestuurd, maar zijn reactie was zeer kortaf en uitermate onvriendelijk. Hij lijkt niet bereid om iets aan deze 'problemen' te doen.

Mijn vraag is deze: Kan ik de sleutel bij de sleuteloverdracht weigeren? Ik meende dat ik hier eens wat van gehoord had, maar ben niet zeker en weet ook niet welke gevolgen dit zal hebben. Ik dacht dat de verhuurder hierdoor in de problemen komt, aangezien hij mij iets moet verhuren (contract) maar dit dus niet gebeurt. Klopt dit of krijg ik dan zelf problemen? Ik ben niet van plan om helemaal niet meer mijn intrek te maken op die kamer (wel als het mogelijk zou zijn :wink: ) maar ik eis toch op zijn minst een degelijke lavabo.

Ik zie er best tegenop om volgende week naar daar te gaan, dus ik zou wel graag willen weten wat nu precies mijn rechten zijn. :? Bedankt!
Volgens wat ik lees en vermoed gaat hij juist niets doen. Vraag is of je reeds een voorschot hebt betaald ? Schrijf hem per AS je eisen en verwijs hem naar het niet-conform zijn van het kot (?) volgens het voorbeeld.
De sleutel weigeren zou je kunnen doen, maar dan zal hij die waarschijnlijk per AS opsturen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 05 sep 2009 00:00

Aangetekend in gebreke stellen wegens niet conformiteit kot. Hem een vaste periode geven waarin hij de nodige aanpassingen dient te verrichten (eg. 30 dagen na kennisname AS). Bij niet verrichten van de nodige aanpassingen woningdienst via de gemeente inschakelen of eventueel via vredegerecht een vernietiging van het contract bekomen wegens niet opleveren van de woongelegenheid in een staat zoals afgesproken.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38665

#4 , 05 sep 2009 14:06

Kot -- Leuven - Gent -*Antwerpen...
Kijk eens op KOTWEB.BE --- en huur in het vervolg via deze organisatie dan ben je zeker van kwaliteit.

Vraag ook aan hen eens wat je kan doen - is de verhuurder bij hen gekend?

Terug naar “Huren”