Hoe zit het nu eigenlijk met huisdieren?

Kelly_pl
Topic Starter
Berichten: 185

Hoe zit het nu eigenlijk met huisdieren?

#1 , 28 aug 2009 13:51

Hoe zit het nu eigenlijk met huisdieren in een huurwoning?
Nu hoor ik tegenstrijdige dingen van verschillende personen.

Sommige mensen zeggen dat huisdieren niet meer kunnen verboden worden.

Andere zeggen dat huisdieren wel nog kunnen verboden worden maar enkel als de verhuurder een geldige rede heeft (zoals een dermate luxueuse woning dat het niet verantwoord is om een hond of kat te houden)

En nog andere zeggen dat een huisbaas kan verbieden wat hij wil wanneer hij wil zonder een rede te moeten opgeven.

Wat klopt nu wel en wat klopt nu niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 28 aug 2009 14:54

- er zijn vonnissen van rechtbanken in eerste aanleg die het verbieden huisdieren niet toelaten. Eentje uit luik dacht ik gaat zo ver dat ze het verbod op huisdieren gelijk stelt met een inbreuk op het grondwettelijk recht van een familieleven.

- Je dient ook rekening te houden met de aard van de huisdieren in kwestie;gaat het om een meute hangbuikvarkens, koppeltje saint bernards met 6 jongen, 9 katten of over een goudvis? (beetje extreem maar je begrijpt wel wat ik bedoel)

Zoals in elke situatie hangt veel af van geval tot geval en kan er geen algemene regels worden gesteld.

Franciscus
Berichten: 38665

#3 , 28 aug 2009 18:28

Een contract is nog altijd een vrije wilsuiting tss partijen.
De wetgever regelt alleen wat van openbare orde is en legt in sommige gevallen ook dwingende regels op.
Dus als een eigenaar zegt geen huisdieren en u doet het toch hebt u problemen. Dan zal een rechter moeten oordelen of de inbreuk die U maakt op de getekende overeenkomst in die mate dwingend was en niet mag overtreden worden of in die mate uw vrijheid beperkt.

Hou er ook rekening mee dat ook al geeft de rechter u gelijk het houden van huisdieren nog een overlast kan betekenen en door politie in kader van andere wetgeving kan beboet worden.

Reclame

Terug naar “Huren”