Woning verwaarloosd

jamesdeb
Topic Starter
Berichten: 5

Woning verwaarloosd

#1 , 28 aug 2009 09:41

Hallo,

Huurder heeft de huurwoning verwaarloosd , doet zijn huuropzeg maar
de schade is meer dan de huurwaarborg .
Welke verder stappen kan men ondernemen ?

Alvast bedankt,

Mvg
James

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 28 aug 2009 10:41

- Is er een intredende plaatsbeschrijving?

- Heeft u het contract geregistreerd?

Het beste laat u in een dergelijk geval de uittredende plaatsbeschrijving opmaken door een onafhankelijk expert. Dan heeft een objectief middel in handen waarmee u voor het vredegerecht, indien nodig, uw gelijk kan halen.

Tracht eerst wel aan de hand van de plaatsbeschrijving en de geraamde kosten deze zonder tussenkomst van de vrederechter te verhalen op de huurder.

Alle briefwisseling AANGETEKEND!!! (of fax zie wet peeters, dan wel bewijsje verzenden fax bijhouden)

Alle mondelinge of telefonische afspraken bevestigen per AS!

Is er geen overleg met de verhuurder mogelijk of weigert hij de schade te vergoeden (ongeacht de reden) dan heeft u voldoende middelen om te rachten uw gelijk te halen via het vredegerecht. (zelfs met vonnis uw geld krijgen is een ander verhaal..)

jamesdeb
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 28 aug 2009 11:15

- Is er een intredende plaatsbeschrijving?
helaas is dit 9 jaar geleden niet gebeurd.

- Heeft u het contract geregistreerd? neen

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 28 aug 2009 11:43

Bij gebrek aan een intredende plaatsbeschrijving wordt het moeilijk om te bewijzen dat de schade er niets reeds was 9 jaar geleden.

De vrederechter zal ervan uitgaan dat op het ogenblik dat de huurder het pand verlaat het zich in dezelfde staat bevindt als wannneer hij erin ging.

Plaatsbeschrijvingen zijn van vitaal belang in dergelijke dossiers.

Ik vrees dan bijgevolg ook dat het zeer moeilijk zal worden om uw schadeclaims hard te maken.

Franciscus
Berichten: 38723

#5 , 28 aug 2009 18:24

Wat bedoeld u met schade???
plafond dat naar beneden gekomen is .... of kras op de deur ??

jamesdeb
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 28 aug 2009 20:15

Wat bedoeld u met schade???

inderdaad hier en daar plafond losgekomen door een lekende geyser die bevroren is geweest .
Enkele ramen waar het glas gescheurd is, lavabo gescheurd,
douche afgebroken, pleister van de muren enz.

Ik had liever dat er een kras op de deur was.

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 29 aug 2009 00:30

Dergelijke schade kan je eventueel trachten te verhalen, maar dan nog zal je via het vredegerecht dienen te gaan en daar gaat het gebrek aan een plaatsbeschrijving je parten spelen.

Franciscus
Berichten: 38723

#8 , 29 aug 2009 12:17

en heeft die huurder u verwittigd dat de geyser defect was en er waterschade was...

begrio 'goede huisvader' is dan wel ver te zoeken maar schadevergoeding kan dan alleen via vrederechter worden bekomen

jamesdeb
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 29 aug 2009 21:12

en heeft die huurder u verwittigd dat de geyser defect was en er waterschade was...

neen , heeft daarna gewoon de waterhoofdkraan dicht gedraaid en heeft zich dan altijd op het werk gewassen.

Ik vrees dat vredegerecht iets van lange adem zal zijn en dan toch weinig kans op succes.

JohnD
Berichten: 3580

#10 , 29 aug 2009 21:38

Bij gebrek aan een intredende plaatsbeschrijving wordt het moeilijk om te bewijzen dat de schade er niets reeds was 9 jaar geleden.
Er zijn ook verhuurders die een woning in een afgrijselijke staat verder aan een nieuwe huurder verhuren zonder kosten te willen maken, zelfs als ze die kosten van de huurwaarborg hebben kunnen aftrekken bij de vorige huurder. Daarom is een plaatsbeschrijving noodzakelijk.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Franciscus
Berichten: 38723

#11 , 31 aug 2009 17:11

U hebt nu wel sterkere argumenten -
feit dat er geen waterverbruik meer was gedurende x tijd nadat betrokkene eerst wel water heeft betaald.
feit dat er schade is die mogelijk verergerd is door U niet tijdig in kennis te stellen van de schade / gebreken. Hij heeft u blijkbaar op geen enkele wijze verwittigd - dan kan je geen herstellingen uitvoeren

jamesdeb
Topic Starter
Berichten: 5

#12 , 01 sep 2009 09:37

Het is mijn eerste keer dat ik een huis verhuurde. na deze onaangename
ervaring weet ik niet goed wat met huis te doen , terug in orde brengen en
verhuren of verkopen.

Eerst ga ik proberen een oplossing te zoeken met de huurder ivm de schade.

Indien dat niet lukt , ik veronderstel de verzoeningsprocedure starten bij vredegerecht.

Als derde stap advocaat inroepen maar ik vrees dat dit te veel tijd in beslag
zal nemen voor een uitspraak en de kosten maar blijven oplopen.

Alvast bedankt voor reacties.

Vandebos
Berichten: 16087

#13 , 01 sep 2009 11:30

Voor huurgeschillen en dit is er één, is er tegenwoordig de procedure 1334bis/septies Ger. W. Deze omvat in één zitting een verzoeningspoging en het starten van het geding ten gronde. Dit lijkt me aangeraden aangezien je anders de procedure nodeloos verlengt.

JohnD
Berichten: 3580

#14 , 01 sep 2009 12:49

Volgens info vredegerecht bestaat die 1334bis/septies niet meer.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos
Berichten: 16087

#15 , 01 sep 2009 21:06

oops moet 1344bis Ger W zijn. (inclusief septies)
Art. 1344bis. <W> Onder voorbehoud van de bepalingen omtrent de pacht kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht.
Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid :
1. de dag, de maand en het jaar;
2. de naam, de voornaam het beroep en de woonplaats van de verzoeker;
3. de naam, de voornaam en de woonplaats, of bij gebreke van een woonplaats, de verblijfplaats van de persoon tegen wie de vordering is ingesteld.
4. het onderwerp en de korte samenvatting van de middelen van de vordering;
5. de handtekening van de verzoeker of van zijn advocaat.
Een getuigschrift van de woonplaats van de onder 3 vermelde persoon wordt bij het verzoekschrift gevoegd. (...) Het getuigschrift wordt afgegeven door het gemeentebestuur. <W>
De partijen worden door de griffier per gerechtsbrief opgeroepen om binnen vijftien dagen na de inschrijving van het verzoekschrift op de algemene rol, te verschijnen op de zitting die de rechter bepaalt. Bij de oproeping wordt een afschrift van het verzoekschrift gevoegd.
Art. 1344septies. <W> Dit artikel is van toepassing op elke hoofdvordering ingeleid bij verzoekschrift, bij dagvaarding of bij vrijwillige verschijning betreffende de huur van woningen.
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 731, eerste lid, 732 en 733 poogt de rechter de partijen te verzoenen.
Indien de partijen niet tot verzoening komen of in geval van verstek, wordt de procedure ten gronde behandeld. Het vonnis vermeldt dat de partijen niet tot verzoening kwamen
En wees gerust dat deze nog bestaat, heb er verleden week nog eentje ingediend.

P.S.: Aangezien me zeer vaak dit verzoekschrift per pb wordt gevraagd heb ik een voorbeeld voorzien in de klassieke linklijst onderaan al mijn berichten. Dit dokument is toegespitst op wanbetalers maar kan mits een beetje gewoon aanpassingswerk gebruikt worden voor elk type huurconflict. De meest voorkomende verzoeken zijn erin opgenomen.

Terug naar “Huren”