Samen huren, waar op letten ?

Flip69
Topic Starter
Berichten: 23

Samen huren, waar op letten ?

#1 , 26 aug 2009 09:46

Ik ga binnenkort samen met mijn vriendin iets huren.

Zijn er dingen waar ik moet op letten om dit op een goede manier aan te pakken.

Ik had onder andere gedacht aan het opzetten van een gezamelijke rekening en van daar uit de huur te betalen.

Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten bij het opstellen van het contract bijvoorbeeld ?
Ik denk hier vooral wat er gebeurd bij het beindigen van de relatie ( wat ik niet hoop natuurlijk ) en dan ook het huurcontract omdat ik dat niet alleen zal kunnen betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 26 aug 2009 10:47

Kijk na of in het contract de huurders hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld.

In dat geval kan de verhuurder bij een uiteengaan van de huurders en de achterstallen van de overblijvende huurder opeisen bij de andere ondertekenaar.

Een contract van korte duur kan niet verbroken worden tenzij door onderlinge overeenkomst of een vonnis van de vrederechter.

Voor de rest hangt er enorm veel af van de instelling van zowel de huurder als de verhuurder.

Flip69
Topic Starter
Berichten: 23

#3 , 26 aug 2009 11:19

Kijk na of in het contract de huurders hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld.
Staat dat er dan best wel of niet in het contract ?
In dat geval kan de verhuurder bij een uiteengaan van de huurders en de achterstallen van de overblijvende huurder opeisen bij de andere ondertekenaar.
Als ik dus bijvoorbeeld de helft van de huur zou betalen kan de verhuurder de rest opeisen bij de andere partij ?
Een contract van korte duur kan niet verbroken worden tenzij door onderlinge overeenkomst of een vonnis van de vrederechter.

Voor de rest hangt er enorm veel af van de instelling van zowel de huurder als de verhuurder.
Als het contract dus een vaste duur van drie jaar zou bepalen dan zouden we zelf of een imobilien kantoor een nieuwe huurder moeten zoeken ?

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 26 aug 2009 11:58

- Voor de verhuurder best wel ( waarom het ook in 99% van de contracten standaard is voorzien) voor de huurder ...

- U zal in door de verhuurder toch beiden voor het vredegerecht gedaagd worden wegens achterstallen hoe de vrederechter zal oordelen hangt af van de wijze waarop de de huurder het pand heeft verlaten en welke schriftelijke bewijzen er zijn.

- een contract van bepaalde duur wordt geacht onverbreekbaar te zijn voor die bepaalde duur. Huurder en verhuurder (of immokantoor) kunnen een afspraak maken voor het verbreken ervan mochten beide een vergelijk hiervoor vinden. Courante afspraken in dergelijke gevallen zijn dat de huurder blijft betalen tot er een andere huurder is gevonden en, mocht de verhuur via een immokantoor gaan, dat de huurder de kosten van het herverhuren op zich neemt.

Terug naar “Huren”