schade pleisterwerk muur huurder, standaardtarief

George2
Topic Starter
Berichten: 197

schade pleisterwerk muur huurder, standaardtarief

#1 , 31 mar 2024 20:00

Een huurder heeft bij vertrek schade achtergelaten aan het pleisterwerk van de muur. Een stukje gyproc van ongeveer 10 x 10 cm moet vervangen worden. De schade is netjes genoteerd op de uitgaande plaatsbeschrijving.
Zijn voor dergelijke beschadigingen tabellen met standaardtarieven beschikbaar. Bedoeling is zoveel mogelijk discussie over de kosten te vermijden

Franciscus
Berichten: 38613

#2 , 03 apr 2024 15:35

Als eiser kan u best een aantal offertes hebben in dat geval.
Of iets dat zelf kan hersteld en geschilderd / afgewerkt worden ?

George2
Topic Starter
Berichten: 197

#3 , 03 apr 2024 21:20

Een aantal offertes verzamelen voor een beschadigd stukje pleisterwerk van 10 x 10 cm, lijkt mij niet haalbaar. Niemand die daar aan wil beginnen.
Ik meende ooit hier gelezen te hebben dat er daarvoor standaardtabellen zijn die bij een procedure voor de vrederechter gebruikt worden.
Heeft iemand enig idee of dat nog altijd bestaat en waar dat kan geraadpleegd worden.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38613

#4 , 03 apr 2024 21:24

Rechtbanken werken met deskundigen ...en die werken net als verzekeringen idd met tabellen.
Dus misschien eens aan uw verzekering vragen???
https://www.schadeweb.be/indicatieve-ta ... ssing-2022

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 04 apr 2024 10:24

Voor een dergelijk minieme schade gaat geen enkele aannemer een offerte schrijven.
Kan je het nietr gewoon zelf herstellen of laten doen door een klusjesman? Voor het herstellen van een dergelijk minierme schade zal het bedrag waarschijnlijk lager vallen dan de franchise. Je zal ze dan zowiezo toch zelf moeten betalen.

KJ86
Berichten: 2663

#6 , 04 apr 2024 21:52

Het probleem is de wachttijden tussen de verschillende handelingen. Plamuur moet uitdrogen.
Is die muur geschilderd?

George2
Topic Starter
Berichten: 197

#7 , 05 apr 2024 18:41

De muur is niet geschilderd. Ik wil gewoon dit correct afhandelen. Nadien kan ik nog beslissen wie of hoe dit hersteld wordt.
Ik begrijp niet waarom ik een franchise zou moeten betalen, Ik ben tenslotte de schadelijder.
Een lijst zoals de link geplaatst door Franciscus is precies wat ik zoek, maar dan voor materiele schade aan een woning.

KJ86
Berichten: 2663

#8 , 06 apr 2024 18:52

In dat geval kan je zoiets bijna niet verhalen, plamuren hoort bij de voorbereidingswerken van het schilderen. Als de muur geschilderd wordt, is zoiets inbegrepen in de voorbereiding.

Ik denk dan aan een kwartier werk, 10 euro, zeker niet meer.

Franciscus
Berichten: 38613

#9 , 06 apr 2024 22:12

Ik schat dat daar rekening houdende met de plaats toch wel wat langer aan gewerkt zal worden.

George2
Topic Starter
Berichten: 197

#10 , 09 apr 2024 20:44

schat dat daar rekening houdende met de plaats toch wel wat langer aan gewerkt zal worden
En het is net om dergelijke discussies te vermijden dat ik een indicatieve lijst hiervoor zou willen inzien.
Die bestaat, ooit ben ik betrokken geweest bij huurschade en de twee partijen geraakten er niet uit hoeveel dat juist moest zijn. De vrederechter heeft daar toen een indicatieve lijst voor gebruikt om dit te regelen. Dat is ondertussen vele jaren geleden, maar ik vermoed dat een dergelijke lijst nog steeds gebruikt wordt.

KJ86
Berichten: 2663

#11 , 10 apr 2024 12:22

Dergelijk kleine herstellingen ga je niet kunnen terugvinden op een lijst, dat wordt in der minne geregeld. Jij begint hoog, de huurder komt terug laag en je landt ergens in het midden.

George2
Topic Starter
Berichten: 197

#12 , 11 apr 2024 19:56

dat wordt in der minne geregeld. Jij begint hoog, de huurder komt terug laag en je landt ergens in het midden.
Dat is meestal waar. Echter, als zoiets "klein" deel uitmaakt van uitgebreidere huurschade; komt dat toch soms voor de vrederechter. Uiteindelijk plakt die daar een getal op en die zuigt dat getal niet uit zijn grote duim denk ik.

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 11 apr 2024 20:17

Als hij het zelf niet weet, stuurt hij een deskundige terplaatse, en die zal merkelijk meer kosten dan die postzegel plaaster.

Terug naar “Huren”