opzeg huur weide

hevdv
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

opzeg huur weide

#1 , 10 mar 2024 10:43

hallo ,
sinds jaren huur ik een weide van een een Baron als particulier op basis van seizoen contracten 1 maart tot 30 novemder , hij stond op dat ogenblik ook in voor de bemesting .
verleden jaar veranderde dit en werd er verhuurd van Januari tot december , waardoor hij niet meer tussen kwam in de voorbereidingen.
voor ons geen probleem alles altijd netjes betaald .
Nu op 27 Februari ontvangen wij een schrijven dat hij ons deze niet meer verhuurd , met een uitleg dat familie deze gaat gebruiken , nu komen wij er achter dat hij deze gewoon verhuurd heeft aan een landbouwer uit de buurt die voor hem nog andere percelen bewerkt.
In 2022 hebben wij nog de volledig omheining vervangen zonder tussenkomst van de eigenaar .
Heeft hij geen opzeg periode te volgen ? jaar is reeds twee maand ver ? (staan geen opzeg termijnen gespecifieerd op de contracten )
nu staan we van de ene op de andere dag zonder weide , lijkt mij toch beetje onredelijk
waar zouden we eventueel terecht kunnen om dit aan te vechten ?
alvast bedankt voor jullie antwoorden

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mar 2024 11:58

Dit is huur volgens gemeen recht. Als het huurcontract afgesloten wordt voor een bepaalde periode (bv. een jaar), kan dit perfect automatisch eindigen zonder opzeg.

Echter zou ik hier argumenteren dat jullie met medeweten van de verhuurder blijven gebruik maken zijn van de weide, waardoor een nieuw contract van een jaar ingegaan is.

Het vernieuwen van de afsluiting is een non-issue. Je had dit toen moeten afspreken om nog minstens een paar jaar te mogen blijven als je deze zelf betaalde.

Reclame

Terug naar “Huren”