Huuropzegging wegens renovatie

zonmaanster
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Huuropzegging wegens renovatie

#1 , 28 feb 2024 19:22

Goede middag,

Sinds 18 jaar wonen mijn dochter en ik in een huurappartement.
Sinds een jaar staat het gebouw met 4 appartementen te koop.
Een +/-10j geleden werd 1 van de 4 app gerenoveerd, de rest is 40-50j oud. De verhuurder heeft hooguit hoognodige reparaties uitgevoerd of eens nieuwe verwarming geïnstalleerd, dus het moet absoluut worden gerenoveerd. Wel is ons app netjes onderhouden.
2 app staan sinds bijna 1 jaar leeg.
Het gerenoveerde app werd 2j geleden verhuurd, terwijl wij (degene die toen in de 3 andere app woonden), intussen al hadden horen fluisteren, dat het gebouw waarschijnlijk verkocht zou worden.
Wij denken, dat de prijs absoluut te hoog ligt en er daarom niet gekocht wordt. (ik ken zelfs geïnteresseerden, die dat bevestigden)

Nu kreeg ik vandaag huuropzegging, startende 1/3/2014 (jaja, typfout in aangetekend schrijven met 3 handtekeningen (oeps)) en 6 maanden termijn. Wegens grondige renovatiewerken.

Een week geleden was de verhuurder binnen in traphal en garage en kwam ik hem tegen. Hij vroeg of we al iets hadden gevonden om te verhuizen. Daarop antwoorde ik dat ik dat niet nodig achte.

Ik heb nu de indruk dat de verkopers (3 erfgenamen, broer en zussen) mij weg willen om 'sneller' te kunnen verkopen.

Moeten zij mij bewijzen, dat ze zullen renoveren? Uiteindelijk zal ook een renovatie niet voor eigen gebruik zijn, maar om te verkopen. Mag dat?
Heb ik hier nog rechten?
Ik betaal een heel lage huur, omdat ik er al zo lang woon en kom in de problemen om iets te vinden, zeker in deze omgeving. Bovendien heb ik een klein atelier in de woonkamer voor een klein bijberoep. Ook dat moet ik kunnen verhuizen.

Momenteel zitten we met holderdebolder emoties, ook omdat we verhuizen op zich eigenlijk geen ramp zouden vinden (het kostenplaatje daarentegen...) .
Maar als we rechten hebben, om het wat anders te kunnen laten verlopen, moeten we dat toch ook even in overweging nemen en als nodig snel handelen.

Graag jullie advies.

Franciscus
Berichten: 38613

#2 , 28 feb 2024 20:08

Is de opzeg afzonderlijk naar alle huurders gestuurd die op jullie huurcontract vermeld staan?
Is dat aangetekend gebeurd?
Is het huurcontract geregistreerd?

Al eens lezen:
https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... n-verhuren

https://www.vlaanderen.be/publicaties/h ... nuari-2019

https://www.dewaele.com/nl/advies/opzeg ... rbouwingen

zonmaanster
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 feb 2024 20:42

Enkel ik (en mijn dochter) hebben opzeg gekregen.
Zoals ik al schreef: aangetekend en
2 app staan al leeg.
Degene die in het gerenoveerde app woont heeft geen opzeg gekregen.

Danku, zal later eens doornemen.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 feb 2024 05:18

Aangezien het huurcontract werd afgesloten voor 2019, is de federale huurwet van toepassing en niet het Vlaamse huurdecreet.

https://justitie.belgium.be/sites/defau ... 013-NL.pdf

Belangrijk verschil is dat de verhuurder maar kan opzeggen bij het beëindigen van elke driejaarlijkse periode, zelfs na de eerste 9 jaar.

zonmaanster
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 feb 2024 09:10

Danku, dat zal ik dan ook eens doornemen.

Wat betreft opzegging 3 jaar: er werd daaromtrent iets vermeld in de overeenkomst, maar ik moet toegeven, dat ik dat niet helemaal begrijp.

Wel interessant, dus ik typ even over. Graag uw uitleg.
---
Huurtermijn: (schrappen wat niet past)
- ofwel: de huur wordt afgesloten voor een duur van (ingevuld 3) (ten hoogste drie jaar na het ondertekenen van deze overeenkomst), een aanvang nemend op (ingevuld: 1/8/2006) om te eindigen op (ingevuld 31/7/2009). Huurder en verhuurder zullen onderhavige overeenkomst mogen opzeggen op het einde van iedere periode van (ingevuld 3 maand (jaar is doorgestreept)).De overeenkomst wordt in ieder geval beëindigd indien zij minstens 1 maand voor het verstrijken van een periode van 3 jaar vanaf het afsluiten van de overeenkomst wordt opgezegd.
----

Lijkt me dan wel correct te lopen, omdat ik 6 maanden opzeg heb gekregen met ingang 1/3? (wil zeggen 31/8)

Wat betreft de renovatiewerken; daarvoor kan ik nu bewijs opeisen? Zoals een bestek of dergelijke?

Dank jullie voor het meedenken!

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 feb 2024 09:50

Lijkt me dan wel correct te lopen, omdat ik 6 maanden opzeg heb gekregen met ingang 1/3? (wil zeggen 31/8)

Wat betreft de renovatiewerken; daarvoor kan ik nu bewijs opeisen? Zoals een bestek of dergelijke?
Opzeg lijkt me inderdaad ook te kloppen. Verhuurder moet bewijs leveren en de werken ook effectief uitvoeren.

Ik snap alleen niet waarom de verhuurder geen normale opzeg geeft. Dat mag hij ook en zou in dit geval op hetzelfde neerkomen, zonder dat hij u uitleg verschuldigd is.

Staat de reden opzeg wegens renovatie expliciet in de aangetekende brief?

zonmaanster
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 feb 2024 10:40

Staat de reden opzeg wegens renovatie expliciet in de aangetekende brief?
Ja:
Hiermee delen wij mee dat we, wegens grondige renovatie, de huurovereenkomst wense op te zeggen vanaf 1 maart 2014. Hierbij houden wij rekening met de wettelijke opzegtermijn van 6 maanden.
Ik snap alleen niet waarom de verhuurder geen normale opzeg geeft. Dat mag hij ook en zou in dit geval op hetzelfde neerkomen, zonder dat hij u uitleg verschuldigd is.
Zonder enige opgave? Terwijl het gebouw al een jaar te koop staat?

zonmaanster
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 feb 2024 10:42

In principe is deze opzeg nietig, wegens verkeerde datum :D

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 feb 2024 12:36

Bwa, ik zou het als verhuurder nog wel aan de vrederechter durven voorleggen. Materiële fout die niet fout kan geïnterpreteerd worden.

Verhuurder heeft geen reden nodig om op te zeggen aan het einde van een driejaarlijkse periode.

zonmaanster
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 feb 2024 13:02

Bwa, ik zou het als verhuurder nog wel aan de vrederechter durven voorleggen. Materiële fout die niet fout kan geïnterpreteerd worden.
ja, uiteraard niet mijn bedoeling daar iets mee te doen.
Verhuurder heeft geen reden nodig om op te zeggen aan het einde van een driejaarlijkse periode.
Hmm, maar dat zou betekenen dat ie maar tegen 1/08/2024 kan opzeggen, met opzegtermijn van 6 maanden.

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 feb 2024 13:25

Nee, 6 maanden ervoor hè.

Als je contract effectief op 1/8 begonnen is, zit hij er wel een maand naast. Zowel voor de opzeg zonder reden als wegens verbouwing.

zonmaanster
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 mar 2024 11:04

Nogmaal dank aan allen!
Als je contract effectief op 1/8 begonnen is, zit hij er wel een maand naast. Zowel voor de opzeg zonder reden als wegens verbouwing.
Nog even algemeen dan: De opzeg is in feite een maand te laat gebeurd.
Zou een correcte opzeg dan pas binnen 3 jaar weer gaan?

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#13 , 07 mar 2024 11:27

Gezien contract van voor 2019 volgens federale huurwet: volgens mij wel.

Terug naar “Huren”