problemen met huurder zonder huurcontract

Chuck
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

problemen met huurder zonder huurcontract

#1 , 24 feb 2024 22:07

Geachte,

Ik heb een appartement via facebook te huur aangeboden en wij zijn via Windows Messenger berichten tot een akkoord gekomen om een overeenkomst aan te gaan. Wij hebben echter geen huurcontract opgemaakt omdat dit een vriend van een vriend is .
In onze berichten naar mekaar is overeengekomen dat hij het appartement zal huren voor een minimum termijn van 6 maanden aan een afgesproken huurprijs van 700 voor het appartement en 300 voor alle privé nutsvoorzieningen waaronder verbruik van gas,verwarming, electriciteit, internet,waterverbruik, tv abonnement, brandverzekering dus alles inbegrepen 1000 euro. En ook 1 maand vooropzeg is overeengekomen.

Na 1 maand merkte ik dat hij maar 700 had betaald in plaats van 1000 en stuurde hem hierover een bericht. Hij heeft dit toen direct bijbetaald.
Maar 2 weken daarna rond 15 februari begon hij over alles te klagen en zei dat het appartement geen 1000 euro waard is door bepaalde 'gebreken'.
Hij zei dat de verwarming te laag stond, de traphal en inkomhal waren te vuil, zijn dampkap is enkel met een koolstof filter en doordat die de afgevoerde lucht niet naar buiten blies vond hij dat zijn kleren stonken. Ook de gemeenschappelijke inkomdeur van het gebouw sluit niet goed.
Hij schreef dat hij door dit alles bereid is om de 6 maanden uit te doen aan de totale prijs van 700 euro omdat hij het geen 1000 euro waard vond en als ik niet akkoord zou gaan zou hij op het einde van de maand ( dus na 2 maanden) verhuizen.

Ik heb toen direct dezelfde dag de inkom en traphal gaan poetsen, de inkomdeur hersteld en vroeg hem toen wanneer ik zijn radiators kon komen nakijken want soms blijft het pinnetje binnenin vastzitten waardoor de warmte niet kan doorstromen. Ik kreeg toen geen enkel antwoord enkel dat hij plots zei dat zijn keukenkraan naar alle kanten spoot zodat hij die niet kon gebruiken en hij zijn afwas in de badkamer moest doen.
Toen reageerde ik hier onmiddellijk op en vroeg hem wanneer ik de radiators + de keukenkraan kon komen repareren zodat alles terug in orde is. Weer enkele dagen geen reactie tot hij opnieuw begon te schrijven dat ik de keuze had tussen 6 maanden te huren aan 700 of einde van de maand vertrekken.
Ik reageerde nogmaals met te zeggen dat ik alles wil oplossen als hij me zegt wanneer het past.
Een dag later schreef hij plots :" Blijkbaar is de kraan van de keuken hersteld en is er naar de radiators gekeken?"
Ik heb geantwoord dat ik niet kan komen zolang hij niet zegt wanneer dat past omdat ik niet zomaar ergens binnenga bij een huurder die niet thuis is.
De dag erna een bericht waar ik niets van geloof : " Hallo, deur staat weer 2 dagen los en deze morgen was er iemand aan de fietsen aan prutsen in de gang ..
Hij is gaan lopen toen ik vertrok voor het werk.
Met alle respect Chuck, maar het stopt hier voor mij "

Hij wil alle mogelijke redenen verzinnen om toch maar een einde te maken aan onze overeenkomst en reageert niet op mijn vragen om te komen repareren dus ik geloof er niet veel van dat er daar iets kapot is.
Nu heeft hij geschreven dat hij vandaag alles ging poetsen en wil hij de afrekening maken en verhuizen, hij wil enkel de dagen betalen tot vandaag. Hij heeft ook de huur niet betaald van februari omdat hij zegt dat ik al 700 euro borg heb die ik kan houden.
Hij eist ook dat ik een papier teken dat ik akkoord ga met deze minnelijke schikking.
Maar er is helemaal geen minnelijke schikking gebeurd, integendeel, hij vertikt het om zelfs een schadevergoeding te betalen om zomaar weg te gaan.
Vandaag schreef hij plots dat hij de sleutels niet terug geeft als ik dat papier niet teken. En dat hij maandag naar de advocaat gaat. En dat hij weg is maar dat ik in geen geval toegang heb tot het appartement totdat de rechter een uitspraak heeft gedaan.

Ik weet dat het stom is om aan mensen te verhuren zonder eerst een deftig contract op te stellen maar het is nu eenmaal gebeurd.
De vraag aan jullie is nu : Wat zijn mijn opties? Heb ik recht op een bedrag van hem om het zomaar vervroegd af te stappen? Kan ik mijn appartement nu niet meer verhuren zolang dit niet uitgeklaard is?

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 feb 2024 06:28

Er is geen geregistreerd huurcontract. De huurder kan het contract zonder enige opzegtermijn opzeggen.

Verder is het onbegonnen werk om in uw post te beginnen opnoemen welke fouten u gemaakt heeft. Er staan er gewoon in elke zin. Lees u voor een volgende huurder in in de huurwetgeving of verhuur via aan immokantoor.

KJ86
Berichten: 2663

#3 , 25 feb 2024 23:15

Ik ga er vanuit dat het om een huurcontract tijdelijke verblijfplaats gaat en niet hoofdverblijfplaats. In dat geval heb je niets verkeerd gedaan. Die afspraken op Messenger gelden, contract is niet verplicht en waarborg mag je zelf ontvangen.

Reclame

WP002
Berichten: 1479

#4 , 26 feb 2024 11:44

En dat hij weg is maar dat ik in geen geval toegang heb tot het appartement totdat de rechter een uitspraak heeft gedaan.
Niemand houdt u tegen om een slotenmaker onder de arm te nemen en het slot te laten vervangen. Dan staat hij daar met zijn sleutel.
En dan kan je de zaak omkeren: achterstallige huur betalen of je krijgt je inboedel niet terug.

Voor de rest hebt u inderdaad niet één maar een veelvoud aan flaters geslagen. Guust is er niets bij.

Sirkii
Berichten: 5420

#5 , 26 feb 2024 11:46

En dat hij weg is maar dat ik in geen geval toegang heb tot het appartement totdat de rechter een uitspraak heeft gedaan.
Niemand houdt u tegen om een slotenmaker onder de arm te nemen en het slot te laten vervangen. Dan staat hij daar met zijn sleutel.
En dan kan je de zaak omkeren: achterstallige huur betalen of je krijgt je inboedel niet terug.

Voor de rest hebt u inderdaad niet één maar een veelvoud aan flaters geslagen. Guust is er niets bij.
t Zou mij verwonderen dat een vrederechter je hierin zou volgen.

Terug naar “Huren”