tweede brievenbus huurwoning

Moaneneld
Topic Starter
Berichten: 7

tweede brievenbus huurwoning

#1 , 24 feb 2024 21:09

Hallo allemaal,

Ik ga volgende maand verhuizen naar een huurwoning, en ik heb een vraag waarover ik graag wat juridisch advies zou willen inwinnen.

De verhuurder (gevolmachtigde) heeft me laten weten dat er een tweede brievenbus wordt geplaatst voor de post van de eigenaar, zijn broer die in een verzorgingstehuis verblijft.
Ik vraag me af wat de juridische implicaties hiervan zijn of dit al dan niet toegelaten is.


Alvast bedankt voor jullie hulp.

mava105
Berichten: 22275
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 feb 2024 11:00

Is die persoon misschien gedomicilieerd in die woning.? Moet je mee oppassen want bij schulden van die persoon, kan DW bij u alles komen opladen zen verkopen. Ge eens op de gemeente informeren.
Het mag niet, want het is domiciliefraude, en het is strafbaar.

Franciscus
Berichten: 38613

#3 , 25 feb 2024 14:58

Aan de gemeente een attest van bewoning vragen op het ogenblik dat u daar wordt /bent ingeschreven.
Neem het huurcontract mee.
Indien er toch iemand ingeschreven is:
Het betreft een ganse woning? dan de buitensloten direct veranderen. Eigenaar moet geen sleutel hebben.
Wijkinspecteur zal dan vaststellen dat persoon er niet woont en hem om voorstel ambtelijke schrapping zetten. (AACB).
Schrapping is beslissing van College van Burgemeester en Schepenen .
U stuurt alle post terug gewoon naar afzender met dubbele streep met daartussen onbekend op dit adres.
Voor de rest niet uw zaak.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 26 feb 2024 14:05

U stuurt alle post terug gewoon naar afzender met dubbele streep met daartussen onbekend op dit adres.
Voor de rest niet uw zaak.
Vraagsteller gaat niet in de tweede brievenbus kunnen ...

Veel kans dat zijn post OOK (deels) in die brievenbus gaat verdwijnen
2 brievenbussen op zelfde adres is vragen om problemen


Dit rammelt aan alle kanten ...

Moaneneld
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 26 feb 2024 18:32

Bedankt voor jullie reacties!
Volgende week heb ik een afspraak bij de lokale burgerzaken, zij gaan me hopelijk verder helpen met deze kwestie.

Ik post mijn bevindingen als ik meer weet.

KJ86
Berichten: 2663

#6 , 26 feb 2024 21:12

Het is waarschijnlijk iets onschuldig, gewoon een slechte ervaring met de post door te sturen. Ik weet niet of dat het ondertussen verbeterd is maar vroeger was dat een ramp.

Het lijkt mij bovendien een comfortabele oplossing voor de huurder, anders moet de verhuurder constant vragen of dat er post is voor zijn broer en als er post is, moet er ook geen afspraak gemaakt worden voor ze op te halen.

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 26 feb 2024 21:22

"Het lijkt mij bovendien een comfortabele oplossing voor de huurder, anders moet de verhuurder constant vragen of dat er post is voor zijn broer en als er post is, moet er ook geen afspraak gemaakt worden voor ze op te halen"

Alles wat u schrijft is illegaal.
De huurder kan niet verplicht worden om met domiciliefraude en de nadelige gevolgen ervan akkoord te gaan. Huurder moet dit melden aan de politie welke een inspectie zal uitvoeren. .
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

KJ86
Berichten: 2663

#8 , 26 feb 2024 22:17

Mensen met een tweede verblijf hebben ook een brievenbus. De brievenbus is niet gekoppeld aan domicilie en als het wel zo zou zijn, kan er ook een brievenbus gehangen worden zonder naam, dan smijt de huurder die brieven in de bus.

Het lijkt mij een gemakkelijkheidsoplossing voor de huurder, geen last van een verhuurder die zijn post probeert te bemachtigen. Je moet bovendien eens goed opletten als je in een stad komt, de studiogebouwen hebben altijd opengebroken brievenbussen, dat zijn marginale huurders die vertrokken zijn en op die manier aan hun post proberen te geraken.

Ik heb al eens een brief gevonden van een huurder die al twintig jaar vertrokken was. Post durft op het oude adres toekomen en mensen zijn meestal niet geëngageerd om de post op de juiste plek te bezorgen.

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 26 feb 2024 23:40

De vraag gaat over een tweede brievenbus niet over een tweede verblijf.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 28 feb 2024 09:16

De brievenbus is niet gekoppeld aan domicilie
De brievenbus op zich is uiteraard niet het probleem

Wel wat er vrij waarschijnlijk gaat mee samenhangen:
De eigenaar die er vermoedelijk gedomicilieerd probeert te blijven , terwijl hij in WZC woont


En dat is iets waar vraagsteller zich zeker moet van vergewissen

Terug naar “Huren”