Monsterbedrag aan schade. Maanden na uittrede

KDR1802
Topic Starter
Berichten: 49

Monsterbedrag aan schade. Maanden na uittrede

#1 , 12 feb 2024 23:29

Beste,

Mijn vriendin is in november uit een huurwoning gezet/gegaan. Nu maanden later krijgt ze een aangetekende brief van de verhuurder met een afrekening van een serieus bedrag.

- huurcontract was niet geregistreerd
- zij is nooit met een offerte akkoord gegaan
- er was huurschade, en daar wilt ze haar verantwoordelijkheid voor nemen, maar geen totaalrenovatie betalen
- geen huurachterstal

Wat zijn haar kansen, mogelijkheden?

mbbs1024
Berichten: 477

#2 , 13 feb 2024 00:44

Is er een inkomende en uitgaande plaatsbeschrijving opgemaakt, zodat er bekeken kan worden welke schade er was, en wat normale gebruiksslijtage is, bij het einde van het huurcontract ?

KDR1802
Topic Starter
Berichten: 49

#3 , 13 feb 2024 06:52

Ingaande pb is een maand of 3 na intrede in de bus gestoken met heel onduidelijke fotos. Ze heeft dit wel ondertekent. Uitgaande pb is een rondgang geweest, maar gewoon een a4 blad met opmerkingen ondertekend.

Nu moet ze bv betalen voor het vervangen en verven van 4 deuren, terwijl er maar wat gebruikschade was aan 2.

Ik vind het gewoon frapant dat er nooit een offerte getoond is aan haar. Kan dit zomaar? Als zij het toch moet betalen, moet ze toch akkoord zijn met de prijs? Of tenminste de kans krijgen om een 2de firma prijs te laten maken.

Reclame

Freec
Berichten: 77
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 feb 2024 06:57

Ze had toch de kans te herstellen, toen ze er nog woonde? Nu is te laat...

KDR1802
Topic Starter
Berichten: 49

#5 , 13 feb 2024 07:21

Nu is te laat? Ze is door die mensen op straat gezet toen ze hoogzwanger was.

Dus wat u wil zeggen is dat zij zonder enig akkoord, zonder enige verwittiging een firma kunnen laten komen en zeggen. Herstel maar, kan me niet schelen wat het kost, de huurster zal wel betalen.

Thomas_A
Berichten: 2338
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 feb 2024 07:37

En wat staat er dan op “dat A4 blad” dat ze ondertekend heeft. Daar staat toch op hoeveel deuren beschadigd zijn, om bij dat voorbeeld te blijven?

Als er discussie is over de kostprijs, is de vrederechter bevoegd.

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 13 feb 2024 09:34

Is er rekening gehouden met de vetusteit? De offerte die ze heeft ontvangen is meer dan waarschijnlijk de prijs die de aannemer heeft gegeven, maar daar moet dus nog een pak af, afhankelijk van de ouderdom an de beschadigde zaken

KDR1802
Topic Starter
Berichten: 49

#8 , 13 feb 2024 09:44

Er staat gewoon " schade aan deuren "
Op dit A4 blad staat ook de ze de offertes voor herstelling zullen opvragen, over uitvoeren van werken is dus helemaal nog niets afgesproken op dit blad.

Geen rekening gehouden met vetusteit, ik schat dat dit allemaal een 20j oud was

Franciscus
Berichten: 38617

#9 , 13 feb 2024 10:00

Door wie uitgezet? Op welke rechtsbasis?
Reden?? Beslissing van vrederechter?
Vonnis betekent ?
Geen achterstand in betalen huur?

KDR1802
Topic Starter
Berichten: 49

#10 , 13 feb 2024 10:50

Excuses, uitgezet is misschien verkeerd verwoord. Contract was maar voor een jaar en ze wouden het niet verlengen. De verstandhouding met de verhuurder was ook niet meer menselijk.

Zij kwamen letterlijk in haar vuilbak neuzen als die buitenstond voor ophaling, dagelijks werd in haar brievenbus gekeken. Alsook binnenin de auto op de oprit. Hier zijn zelf camerabeelden van. Dus zij wou het ook niet meer verlengen

Franciscus
Berichten: 38617

#11 , 13 feb 2024 15:45

Eénjarig contract stopt bij einde dus uw vriendin had tot dan de tijd om haar appartement zoals beschreven in ingaande plaatsbeschrijving af te leveren aan verhuurders.
De andere zaken - eventueel strafbare - die u aanhaalt hadden op die momenten van plaatsvinden best aangegeven worden.
Uw vriendin kan dat alsnog gezien er blijkbaar camerabeelden van zijn.

Persoonlijk zou ik een klein bedrag betalen - een Aangetekend Schrijven waarin zij de som betwist en bereid is van een bepaald bedrag te betalen en dat ook doet ondersteunt haar standpunt.
Slechte foto's hadden beter onmiddellijk betwist.

Om een idee te geven: wegens 'huurschade' moest wel jaren geleden een familielid - wel via een door de rechtbank aangestelde deskundige - voor schade aan een deur (kras) €0,5 rekenen.
Voor de schade aan behang : niets want was hun behang en oplevering was gebeurd met net gepleisterde muren rechtstreeks na bouw appartementen.
Zorg dus
De rest van de opmerkingen kan ze in haar verdediging bij VR wel naar voor brengen eventueel met het PV nr van aangifte bij politie.
Neuzen in vuilbak mag niet vuilnis is 'res nullius' en behoort als het buiten staat voor ophaaldienst tot de gemeente.
Anders is het schending privacy ..in het algemeen het betreden van de woning en aanhorigheden kunnen strafbaar zijn als die woning verhuurd wordt. Eigenaar is wel de bezitter van het pand maar gezien een contract pleegt die dus huisvredebreuk.
Openmaken van een brievenbus met een sleutel en post uit de bus nemen is diefstal met valse sleutels. Ook al legt men de brieven terug.
enz.

KDR1802
Topic Starter
Berichten: 49

#12 , 20 feb 2024 11:11

Is er rekening gehouden met de vetusteit? De offerte die ze heeft ontvangen is meer dan waarschijnlijk de prijs die de aannemer heeft gegeven, maar daar moet dus nog een pak af, afhankelijk van de ouderdom an de beschadigde zaken
Hoe bereken je dergelijke vetusteit? Ik vond ergens dat het bij een auto vanaf het 11e jaar 5% per jaar is. Het gaat hier nu om een woning, zijn hier richtlijnen voor?

Alvast bedankt

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 20 feb 2024 12:00

Experten terzake (gerechtsdeskundigen bvb) hebben hier lijsten en tabellen voor, die jaarlijks geuopdatet worden. Ik had die destijds ook gekregen van een expert, maar ben ondertussen al iets meer dan 20 jaar op pensioen, en krijg dus deze lijsten niet meer.
Boeken terzake heb ik spijtig genoeg een paar jaar geleden van de hand gedaan bij een verhuis en plaatsgesprek. Sommige advokaten hebben die lijsten ook, zeker zij die veel huurschades behandelen. In die lijsten stond zeer gedetailleerd vermeld het % vetusteit per jaar ouderdom van honderden bouwmaterialen.

KDR1802
Topic Starter
Berichten: 49

#14 , 20 feb 2024 12:11

Ok bedankt voor de info. Uiteindelijk zal het inderdaad wel bij een advocaat terechtkomen. Echter had ik hen graag een voorstel gedaan. Is 5% over alles vanaf het 11de jaar ook iets dat ik hier zou kunnen toepassen? Uiteindelijk zal elke schade apart moeten bekeken worden, maar wie weet gaan ze ermee akkoord en is het allemaal niet nodig.

Terug naar “Huren”