Weigering betalen energiekosten hal.

lucas123456
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

Weigering betalen energiekosten hal.

#1 , 11 feb 2024 17:33

Ik verhuur een gebouw met 2 appartementen. 2 huurders (gelijkvloers en verdieping).
In de gemeenschappelijke delen/hal is er in een verwarmingselement op electriciteit geplaatst in oktober vorig jaar.
Reden was dat het vocht van de ramen afdruipte en om schade/schimmel te vermijden ik toch wat wil verwarmen. Verwarming stond op 16 graden. (Wil ik in mijn voorstel naar de huurders tot 13 graden laten zakken, om de kosten te beperken.)
In werking gesteld sinds eind november.
De electriciteitskosten van de hal komen op de teller van de bovenste huurder.
Dit weten ze sinds enkele weken, omdat ik hen gemaild heb dat de elec. van de gemeenschappelijke delen op de factuur komt van de bovenste huurder en dat deze aan de onderste huurder moet vragen om de helft hiervan te betalen; zoals de wet voorschrijft (en waar ook naar verwezen wordt in het contract; er staat lettelijk in het decreet dat de electriciteitskosten van de gemeenschappelijke delen voor de huurder zijn).

Die kosten bedragen tot nu max. 500 euro volgens hun. Dat is dus 250 euro per huurder of verdeeld over 12 maanden een 20 euro/maand.
Dit zou neerkomen op 1/38 van de huidige maandprijs voor huur. (Ze kwamen eerst af met dat is 1/3 van de huuurprijs, maar ik heb gezegd dat ze dat bedrag moeten verdelen over 12 maanden, zoals je normaal via voorschotten ook doet voor de gasfactuur).

De huurders zeggen nu:
we willen max. 100 euro per huurder hiervan betalen voor het hele jaar. (is dus 8 euro op maandbasis; en ze willen dit slechts eenmalig doen.)
Die 8 euro/maand is in hun ogen dus veel te veel.

In hun laatste mail zeggen ze bij hun standpunt te blijven en zeggen:

. er is niet voor de meest economische oplossing gekozen:
merk op: dubbele beglazing en een bepaald EPC-niveau is wettelijk niet verplicht voor een hal
(dubbel beglazing raad een vochtexpert af omdat dan het water niet meer op de vensters, maar op de muren gaat neerslagen met alle gevolgen van dien (dan koudste oppervlak)(op 'gas': grote investering van mij nodig, maar nog altijd verwarmingskosten natuurlijk)

. huurders werden niet op voorhand ingelicht
merk op: het staat inderdaad niet in het contract dat deze kosten er bij komen; maar dit zijn variabele kosten en er is mondeling wel gezegd dat er bijverwarming in de hal geplaatst zal worden in de winter; de huurder stuurt me een citaat waarin staat dat het raadzaam is om dit in het contract te vermelden; ik stuur terug dat een raad geen wettelijke verplichting is. Merk ironisch op dat in het contract van de de onderste huurder die de mail verstuurde staat dat ze geen bezwaar zal maken tegen gemeenschappelijke kosten op haar teller).

. ze gaat niet akkoord ermee dat het verwarmingstoestel zomaar op de privemeter van de bovenste huurder wordt aangesloten.
merk op: dit is de goedkoopste oplossing voor huurder en verhuurder. Een extra meter betekent extra vaste kosten voor de huurders.
Voor de verhuurder: een extra meter (met bijhorende zekeringskast en aansluiting) betekent een onredelijke kost voor de verhuurder.
Bovendien ondervinden de huurders geen enkel nadeel van de bestaande toestand. Op dit moment wordt het elec. verbruik van het verwarminstoestel gemeten met een KWH-meter in het stopcontact. Aan de hand van dit en zijn factuur kan de bovenste huurder aan de onderste huurder laten weten wat zijn 50% bijdrage dient te zijn.

Huidige toestand: huurder van bovenste app. trekt het verwarmingstoestel uit als ze thuis is. Ik heb gezegd dat ik ze laat uitzetten als ze dit blijft doen.

Alle reacties, tips en advies (moet dit voor de rechtbank komen) welkom.

LeenW
Berichten: 12957

#2 , 11 feb 2024 17:43

U kan niet ineens zomaar extra kosten van uw huurders eisen. Verwarmingskosten zijn geen elektriciteitskosten omdat er toevallig op elektriciteit verwarmd wordt. Ik geef de huurders gelijk dat ze dit niet aanvaarden.

mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 11 feb 2024 17:56

En hoe wordt die hal en de trap naar de verdieping (eventueel ook kelder) verlicht?
Op wiens meter staan die kosten?
Is er in het gebouw een gemeenschappelijke verwarming, of is die privatief?

Reclame

lucas123456
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 feb 2024 18:00

Leen,

Kan je zeggen op welke wettelijke bepalingen je steunt ?
De wet zegt ten eerste niet, dat deze kosten in het contract moeten vermeld worden (het is enkel raadzaam).
Ten tweede: zie bv. volgend artikel:
ook gaskosten (verwarming dus) van gemeenschappelijke delen zijn voor huurder:
https://www.zimmo.be/blog/2021/07/22/de ... het-huren/
Bovendien heeft de wet het enkel over elec. kosten. Waarom denk jij te kunnen zeggen, dat als deze dienen voor verwarming deze uitgesloten zijn ? Dit staat niet in de wet.
En t'is niet ineens he. De wet zegt dat het kan en die moeten de huurders kennen.
En bovendien: waarom zou verwarming niet op electriciteit kunnen. Dit wordt trouwens een toekomstige wettige verplichting. We moeten af van fossiel he..
Laatst gewijzigd door lucas123456 op 11 feb 2024 18:09, 2 keer totaal gewijzigd.

lucas123456
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 feb 2024 18:04

Mava: Hoogstwaarschijnlijk via te teller van de onderste huurder. Die er volgens het contract geen bezwaar kan tegen maken tegen deze (zeer kleine) kosten.
Er is dus geen gemeenschappelijke verwarming. Ieder appartement betaald het zijne. Maar dat verwarmingstoestel in de hal komt dus op de teller van de bovenste huurder (met in mijn inszien een kleine kost die hij dan nog voor 50% kan doorrekenen aan de onderste huurder)

Sirkii
Berichten: 5460

#6 , 11 feb 2024 18:28

@TS : toekomstige verwarming op electriciteit is niet met een convectiekacheltje maar met een warmtepomp.

Als het vocht van de ramen/muren druipt dan is er een structureel probleem. In een gang wordt normaliter geen vocht geproduceerd zoals dat wel het geval is in keuken, badkamer en slaapkamers. Als ik u was zou ik daar het uw inziens een kleine kost is die electriciteit betalen want het is in uw belang dat de schade aan uw gebouw niet toeneemt. t Is tenslotte een kleine som….

Is het een vrijstaande woning of ingesloten? Heb je al laten nakijken vanwaar het vocht komt? Rechter zal eens goed lachen als je met een uitzettingsvraag voor die reden afkomt…. In de appartementen die ik ken wordt de hall nergens verwarmd doch vochtproblemen zijn er niet!

Oh ja, mocht ik uw huurder zijn dan weigerde ik de aftakking want dat is niet contractueel overeengekomen.

Oh ja: huurder eerste trekt stopkontact uit. Dit moeg ze toch maar een keer doen als ze dat niet wil? Als jij je toegang verschaft om het terug in te pluggen dan pleeg je huisvredebreuk. Daar lachen rechters niet mee.

lucas123456
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 feb 2024 18:54

Heb nergens gesproken van een kacheltje. Eigenlijk zeg je: als ik morgen gas buitengooi en overschakel op warmtepomp die werkt op elec.. Dan moet ik die elec in gemeenschappelijke delen betalen en niet de huurder. Staat zo niet in de wet hoor.

Ik betalen: de wet geldt he, niet wat u denkt te moeten denken, ongeacht de kost.

Vrij gebouw. De huurder verlucht NOOIT. Ik zal er vanaf nu wel op aandringen gezien uw reactie. Goede tip.
Vloerisolatie en injectie muren is reeds gebeurt.

De wet zegt NIETS over de manier van doorrekenen. Dat moet dus niet in het contract staan.
Wel bij de onderste huurder he. Dus ik kan gewoon het kabeltje van de verwarming omleggen van bovenste naar onderste huurder ?
In het contract van de onderste huurder staat immers: 'de huurder zal geen bezwaar maken tegen het gebruik van zijn electriciteit in de gemeenschappelijke delen en hiervoor ook geen vergoeding eisen': mag ik dan de verwarming/elec. ervan wel op zijn teller laten komen ?

Stopcontact staat in gemeenschappelijke delen. De verhuurder heeft hier toch altijd vrije toegang toe of niet ?
Laatst gewijzigd door lucas123456 op 11 feb 2024 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38739

#8 , 11 feb 2024 19:18

U tapt dus puur juridisch elektriciteit af van een huurder zonder toestemming?

lucas123456
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 feb 2024 19:21

In de wet staat dat dit zowieso voor de huurder is. Waarom zou ik daarvoor dan toestemming moeten hebben om dit af te af te tappen ?! De wet zegt toch dat dat hij het moet betalen.

Verder: (zie ook hierboven)
De wet zegt NIETS over de manier van doorrekenen. Dat moet dus niet in het contract staan.
Wel bij de onderste huurder he. Dus ik kan gewoon het kabeltje van de verwarming omleggen van bovenste naar onderste huurder ?
In het contract van de onderste huurder staat immers: 'de huurder zal geen bezwaar maken tegen het gebruik van zijn electriciteit in de gemeenschappelijke delen en hiervoor ook geen vergoeding eisen': mag ik dan de verwarming/elec. ervan wel op zijn teller laten komen ?

Franciscus
Berichten: 38739

#10 , 11 feb 2024 19:26

U mag als derde zomaar niet een nieuwe verbinding (leiding) aanbrengen op de teller van een derde.
Kan perfect voor een plantage zijn om maar iets te zeggen.

mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 11 feb 2024 20:02

Je mag zomaar geen veranderingen of aanpassingen aanbrengen aan het PRIVATIEVE elctriciteitsbord van een huurder. Er zal dan mogelijks een bijkomende zekering moeten geplaatst worde, aanpassiong van het elektrische schema, en een herkeuring. Dat is dus al heel wat meer dan even een kabeltje herleggen.



,zo

lucas123456
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 feb 2024 20:38

Franciscus: is niet voor een plantage he. In het contract staat dat dit voor de elec. van de hal zou zijn.
Als ik de huurder ervan op de hoogte breng en verwijs naar zijn contract; is het dan niet in orde ?
Natuurlijk ook de zaken respecteren die Mava vernoemd in zijn reactie.

Franciscus
Berichten: 38739

#13 , 11 feb 2024 20:47

Bij de huurder in wiens contract het staat dat lijkt me geen probleem.

Thomas_A
Berichten: 2437
Juridisch actief: Nee

#14 , 11 feb 2024 20:57

Ik ben het eens met de collega’s dat met elektriciteitskosten gemeenschappelijke delen geen verwarmingstoestel bedoeld wordt, als dat er niet was bij de start van de huur. Als huurder zou ik daar gerust voor naar de vrederechter willen gaan.

Stel, for the sake of argument, u toch gelijk heeft:

- Op basis waarvan zou de onderste huurder bereid zijn de helft te betalen?

- Waarom zou de huurder dit toestel niet mogen uitschakelen? U hebt zich niet te bemoeien met hoe de huurders hun verwarming gebruiken, die ze zelf betalen.

lucas123456
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#15 , 11 feb 2024 22:03

Thomas: is het volgende dat ik zeg dan van geen tel en waarom niet ?:
D
e wet zegt ten eerste niet, dat deze kosten in het contract moeten vermeld worden (het is enkel raadzaam).
Ten tweede: zie bv. volgend artikel:
ook gaskosten (verwarming dus) van gemeenschappelijke delen zijn voor huurder:
https://www.zimmo.be/blog/2021/07/22/de ... het-huren/
Bovendien heeft de wet het enkel over elec. kosten. Waarom denk jij te kunnen zeggen, dat als deze dienen voor verwarming deze uitgesloten zijn ? Dit staat niet in de wet.
Betalen ? Omdat de wet zegt dat de kosten verdeeld moeten worden over de huurders.

Afzetten en aanzetten: omdat het beheer als een goede huisvader zegt dat vochtproblemen moeten vermeden worden.

Terug naar “Huren”