Afrekening syndicuskosten

Bollekette
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Afrekening syndicuskosten

#1 , 06 feb 2024 13:44

Kan de eigenaar pas na 3 jaar de afrekening opmaken en ineens een hoog bedrag eisen?
De provisie werd maandelijks betaald maar er werd geen jaarlijkse afrekening gemaakt.

Franciscus
Berichten: 38617

#2 , 06 feb 2024 15:28

Eigenaar moet bij mijn weten ook alle facturen voorleggen waaruit blijkt dat het bedrag gerechtvaardigd is.
Zeker in grote VME kan het lang duren voor alle kosten gekend zijn van nutsvoorzieningen.

LYNX XX
Berichten: 2535
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 feb 2024 16:40

Bent u huurder van een appartement in een vme ?

Wat behelst de maandelijkse provisie ? Wat is de omschrijving van die provisie in uw huurcontract ?
Na de jaarlijkse AV moet de syndicus de definitieve jaarlijkse afrekening bezorgen aan de respectievelijke eigenaars ( indien kwijting gekregen op de AV ). Alles hangt af van wanneer er een AV plaats heeft gevonden.

https://www.dewaele.com/nl/advies/koste ... verhuurder

En zoals Franciscus zegt, moet hij u de details verstrekken van de afrekening.

Reclame

Bollekette
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 feb 2024 10:14

Hallo, Danku voor de reacties.
In het contract staat:
Gemeenschappelijke lasten:€95 per maand.
Opsplitsen onkosten beheerd door de syndicus.
Verdeelsleutel voor de lasten 100% voor de huurder en 0% voor de verhuurder.
Omschrijving lasten:
- verbruik water, gas en electriciteit gemeenschappelijke delen
- kosten schoonmaak
-kosten vuilnis inzameling
- kleine herstellingen

De details werden overgemaakt …

Maar na 3 jaar met die afrekening afkomen van €2000? Hij wou wel een toegeving doen voor de laatste afrekening van ongeveer €700. Die laten vallen. En daarom dacht ik hier klopt iets niet, waarom zou hij een ‘toegeving’ willen doen?

LYNX XX
Berichten: 2535
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 feb 2024 14:33

Volgens de link in #3 zijn de opgesomde lasten terecht. Hij verrekent zelfs te weinig : zie syndicuskosten, periodiek onderhoud ( liften, brandblussers ... ) ...
Door u te betalen : totaal van de afrekening syndicus - uw maandelijkse provisies ( € 95.00 per maand ) of in de afrekening moeten uw provisies reeds verrekend zijn ( kan ik niet zien ).

Het rare is dat hij plots € 700.00 wil laten vallen ?
Heeft u de overgemaakte details reeds nagezien en zijn die terecht ? Wie heeft u de afrekening bezorgd : de syndicus of de verhuurder ?

KJ86
Berichten: 2663

#6 , 08 feb 2024 20:14

Ik zou verhuurders die cadeaus uitdelen geen brood willen geven.
Dat is schering en inslag.
Indexeringen die worden overgeslagen, energiebesparende renovaties, zaken herstellen die een huurder kapot gemaakt heeft, uitbreidingen van het gehuurde goed, ...enz.

Er zijn genoeg huurders die een afbetalingsplan nodig hebben voor tweeduizend euro, misschien denkt de verhuurder dat je bij die groep hoort en wilt hij het een beetje gemakkelijker maken.

Terug naar “Huren”