Opzegvergoeding

Saar90
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Opzegvergoeding

#1 , 02 feb 2024 11:46

Ik ben op 15/01/2021 ingetrokken in een appartement met negenjarig contract. Door aankoop van een woning in 2023 heb ik mijn huisbaas gecontacteerd in september 2023. Ik vroeg of hij me een schadevergoeding zou aanrekenen voor het feit dat ik nog 15 dagen binnen mijn eerste 3 jaar van het contract zit als ik opzeg van 3 maand zou doen voor periode oktober-december. Hij bevestigde op mail dat ik daarvoor 1/5 maand schade/opzegvergoeding zou verschuldigd zijn, maar dat hij dit zou laten vallen indien er nieuwe huurders werden gevonden die meteen na mij konden intrekken. Daarom heb ik mijn uiterste best gedaan om nieuwe huurders te vinden, ook al was dit de job van het immokantoor waar mijn huisbaas eigenaar van is. Er werden nieuwe huurders gevonden die op 31/12/2023 de sleutels hebben gekregen, hun contract startte op 01/01/2024. Plaatsbeschrijving gebeurde dezelfde dag samen met het immokantoor en werd in orde bevonden. Dit werd ter plekke schriftelijk bevestigd en ondertekend. Ik heb dus aan alle voorwaarden voldaan om mijn volledige waarborg terug te krijgen.
Begin januari kreeg ik het vrijgavedocument maar de "rental manager" rekende me toch 1 maand schade/opzegvergoeding aan omdat ik nog in de eerste 3 jaar van mijn contract zat. Ik verwees naar het akkoord van de huisbaas, maar ze zei er nooit slechts een halve maand schade/opzegvergoeding is, dat gebeurt steeds met volledige maanden. Ik heb echter niet van een halve maand gesproken in mijn mailverkeer met de huisbaas, enkel van een schadevergoeding in het algemeen. De huisbaas zelf, die als eigenaar van een immokantoor in principe de werking zou moeten weten, heeft gezegd dat dit een halve maand zou zijn. Hoe dan ook is de boodschap dat hij de schade/opzegvergoeding wou laten vallen.

Nu komt hij terug op zijn woorden, die zwart op wit staan, en zegt hij dat ik hem woorden in de mond leg en dat hij enkel akkoord gaf voor een halve maand, terwijl dit blijkbaar niet eens mogelijk is. Hij stuurde gisteren een mail naar zijn advocaat met mij in cc en daarbij sleurt hij ook dat ik "alle (recente) toestellen heb kapotgekregen" waarvoor hij de facturen (die hij heeft betaald) aan zijn advocaat zou bezorgen. Ik ben de tweede huurster van dat appartement en in jaar 5 en 6 sinds het appartement er staat is er inderdaad een technieker moeten langskomen voor een technisch mankement aan eerst de oven en een jaar later de vaatwasser, beiden van hetzelfde merk. Die techniekers hebben me toen mondeling gezegd dat de oorzaak niet bij mij ligt (ik zal trachten dit alsnog schriftelijk bevestigd te krijgen), ik heb uiteraard de toestellen normaal gebruikt. Vandaag kreeg ik een aangetekend schrijven van zijn advocaat met de vraag om de schadevergoeding van een maand binnen de week te betalen op zijn derdenrekening, zo niet zal hij me dagvaarden voor de vrederechter.

Ik heb steeds op tijd mijn huur betaald, voldaan aan mijn meldingsplicht bij mankementen, het appartement zeer goed onderhouden en spik en span achtergelaten met een positieve plaatsbeschrijving tot gevolg, en ik heb actief meegezocht naar nieuwe huurders om zeker mijn waarborg terug te krijgen. Doordat hij zich vergist heeft en in zijn mail sprak van een halve maand schadevergoeding, komt hij nu terug op de onderliggende boodschap om de schadevergoeding te laten vallen als er nieuwe huurders werden gevonden. Gezien hij schriftelijk akkoord ging en mijn plaatsbeschrijving in orde was, lijkt het me duidelijk dat er mij geen schadevergoeding kan worden geëist, toch?

Bovendien heeft hij me op 04/07/2022 schriftelijk op de hoogte gebracht van een indexering van mijn huur vanaf 01/08/2022. Ik had in het contract en online opgezocht en volgens mij kan er enkel geïndexeerd worden op de verjaring van het contract, maw telkens in januari. Ik had hem hiervoor gebeld of dat wel klopte maar hij zei "dat hij met zijn jaren ervaring wel weet wat wel en niet mag". Als brave en correcte huurder heb ik dan maar betaalt, al heb ik er altijd en tot op vandaag nog steeds mijn twijfels over of dit wel correct is gebeurd. Volgens mij dus niet, wat betekent dat ik sinds 01/08/2022 tem 01/12/2023 te veel huur heb betaald gezien de indexering niet rechtsgeldig is gebeurd.

Graag advies over de sterkte van mijn positie hierin. Dit is namelijk niet de eerste keer dat een huisbaas vanalles probeert om er toch maar meer uit te krijgen. Ik heb in mijn hele huurperiode slechts 1 correcte huisbaas gehad. Blij dat ik nu eigenaar ben en ik had dit graag reeds achter de rug gehad, maar ik heb lang en hard moeten sparen voor mijn huis, dus een maand of zelfs een halve maand vergoeding zijn gelden die ik heel goed kan gebruiken voor mijn woonst waar nog een nieuw raam in moet. Bovendien ben ik van het principe correct is correct en akkoord is akkoord.

Alvast bedankt

basejumper
Berichten: 4636
Locatie: Diest

#2 , 02 feb 2024 19:11

Beste

De wet is duidelijk.

1 maand huur als het huurcontract (na de opzegperiode) eindigt tijdens het derde jaar

De wet heeft voorrang op afspraken die onderling gemaakt worden. Een vrederechter zal zich op de wet baseren.
Wat indexering betreft heeft u gelijk. Maar door die uit te voeren heeft u zich akkoord verklaard. Dat nu als oasubt gebruiken lijkt me weinig zinvol.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Blaatpraat
Berichten: 3796

#3 , 19 feb 2024 14:52

Voor zover ik weet is het opvragen van een verbrekingsvergoeding een recht, en geen automatische plicht die je sowieso moet betalen.
Als je zwart op wit hebt dat de verhuurder deze ging laten vallen... laat hem maar procederen dan.

Reclame

Terug naar “Huren”