Jaarlijks plaatsbezoek huur

Gsch
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Jaarlijks plaatsbezoek huur

#1 , 19 jan 2024 14:17

Hallo allemaal,

Ik verhuur een pand en heb sinds enige tijd een verstoorde communicatie met de huurder.
Ik wil mij nu graag beroepen op mijn recht van een jaarlijks bezoek te brengen aan de woning, zoals ook in het huurcontract staat opgenomen.
Ik heb mijn huurder dit meegedeeld via een aangetekend schrijven en hij gaat akkoord met het bezoek, maar vraagt uitdrukkelijk dat ik alleen kom en zich daarvoor beroept op zijn recht op privacy.
Graag had ik toch iemand meegenomen. Heb ik dit recht en staat dit ook ergens beschreven?
Alvast bedankt!

Thomas_A
Berichten: 2345
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jan 2024 16:24

Werd al eens uitgebreid besproken hier.

https://juridischforum.be/viewtopic.php?t=88719

Heb het enkel diagonaal doorgelezen. Ik zie niet direct hoe de huurder kan verplicht worden om iemand anders binnen te laten, maar de meningen zijn verdeeld. Voor het jaarlijkse bezoek dan toch, opnieuw te huur stellen is iets anders.

Gsch
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jan 2024 16:33

In de akte is er een een artikel waar letterlijk instaat dat de verhuurder het recht heeft om de eerste zaterdag van februari het pand te bezoeken, tenzij dit niet uitkomt voor de huurder.

Mijn vraag gaat vooral over de 2e persoon. Ik wil graag mijn vader meenemen omdat hij beter van alles op de hoogte is.

Kan de huurder dit verbieden en alleen mij toelaten? Of heb ik het recht om iemand mee te nemen onder het mom van raadsman of deskundige eventueel?

Reclame

mava105
Berichten: 22292
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 19 jan 2024 18:03

Ik denk niet dat dit ergens verboden wordt in de huurwet. Je hebt altijd het recht een deskundig iemand mee te brengen bij dit bezoek.

Thomas_A
Berichten: 2345
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jan 2024 18:08

Gaat er niet om dat dit verboden wordt in de huurwet, maar dat het niet expliciet voorzien is. Dan beslist volgens mij de huurder of hij die toelaat.

Terug naar “Huren”