Ontbinding niet-geregistreerd huurcontract voor 2 personen

Syvdm
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Ontbinding niet-geregistreerd huurcontract voor 2 personen

#1 , 15 jan 2024 15:00

Beste,

Ik ben samen gaan wonen met mijn partner op 1 september, het huis dat we huren is een jaarcontract. De verhuurder heeft een loopbaanonderbreking genomen om een jaar op reis te gaan en wij huren in de tussentijd de woning.

Nu wat een sprookje moest zijn is uitgedraaid op een nachtmerrie...

Het huis zit vol met verborgen mankementen, de verhuurder mocht wat materiaal laten staan maar dat is uiteindelijk haar volledige inboedel geworden, een aantal mondelinge afspraken zijn niet nagekomen enz. Deze zaken zijn allemaal aangehaald geweest maar sinds de verhuurder in het buitenland zit geraken deze niet opgelost.

Daarbovenop ben ik een aantal weken geleden te weten gekomen dat mijn zogenaamde partner niet de meest oprechte en eerlijk persoon is dat ik dacht dat ze was waardoor deze relatie voor mij ook ten einde is.

Sinds de verhuurder weinig kennis heeft van verhuren/huurrecht is zij het huurcontract/plaatsbeschrijving vergeten te registreren.

Nu zit ik met een aantal vragen/problemen waar ik niet direct een antwoord voor kan vinden.

Mijn ideale situatie
  • Ik vind een nieuwe woning & ontbind het niet-geregistreerde huurcontract;
    Ik stel de huidige verhuurder in gebreken omdat het woongenot nooit geweest is wat we hadden afgesproken;
Mijn vragen of dit mogelijk is of niet?
  • Kan ik de niet-geregistreerde huurovereenkomst eenzijdig opzeggen voor mij?
    Mijn ex-partner wilt me het leven verder zuur maken door het huurcontract niet op te zeggen (Zij is zich er niet van bewust dat deze niet geregistreerd is)
  • Kan ik de niet-geregistreerde huurovereenkomst opzeggen voor ons beide zonder haar toestemming?
  • Kan ik de verhuurder met terugwerkende kracht in gebreken stellen voor het gemiste woongenot?
    Ze is hierbij nog niet officieel in gebreken gesteld, wel zijn er al verschillende mails gestuurd over de tekortkomingen, waarbij ik ook spreek over het tekort aan woongenot?
  • Ik ben niet meer bereid om constructief oplossingen te zoeken die goed zijn voor alle partijen (ik ben op door de situatie), dus probeer nu de verhuurder niet meer teveel lastig te vallen uit vrees dat het huurcontract alsnog geregistreerd wordt. Kan dit dan een probleem vormen met het terugeisen van een deel van de huur?
Dit zijn zo de zaken die in mij opkomen, zijn er nog dingen waar ik rekeing mee moet houden of zaken die ik volledig over het hoofd zie?

Alvast bedankt!

KJ86
Berichten: 2668

#2 , 15 jan 2024 19:01

Vlaams huurdecreet voorziet dat je het pand mag verlaten. Je mag het contract eenzijdig opzeggen voor uw deel zonder consequenties, enkel 6 maanden borg staan voor het vrouwtje.

Huur terug vorderen, vergeet dat maar, complexe rechtsvoering met experts.

Reclame

Terug naar “Huren”