Huur indexeren 2024

nickvanhamme
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huur indexeren 2024

#1 , 11 jan 2024 20:47

Met de inflatiecijfers van de afgelopen jaren wilde ik eens bekijken hoeveel ik als verhuurder mag indexeren op mijn particulier verhuurde pand.
Na calculatie via de formule: Initiële huur (okt 2021) * Gezondheidsindex (april 2023) / Gezondheidsindex (april 2021) mag ik de huur optrekken van 850 euro naar 965,29 euro... nu vind ik dit zelf als verhuurder nogal fors ! Kan je als verhuurder bv, voorstellen om maar met 40 euro te verhogen zolang het dus binnen de maximale indexatie blijft? Dit lijkt me veel redelijker al weet ik dus niet of dit toegestaan of legitiem is?

Bedankt voor jullie hulp

Nick V.

CityBird
Berichten: 797

#2 , 11 jan 2024 20:51

Uiteraard kan dat.

bosprocureur
Berichten: 6861

#3 , 11 jan 2024 21:45

U kan de huurder natuurlijk de twee berekeningen sturen, dus voor de twee jaar. En u telt samen hoeveel dat zou geweest zijn, en wat de huurder dus effectief bespaart.
Dan laat u hem ook weten dat u wettelijk drie maand + de lopende maand de indexatie kan terugvorderen, maar dat u voorlopig , als tegemoetkoming tot de volgende indexatie ( mei?? 2024) slechts 910 € vraagt . En in mei??? gaat u door met de normale indexatie.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2338
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jan 2024 07:04

Het mag uiteraard gewoon. Ik zou het echter niet aanraden. Zijn loon en jouw kosten zijn ook geïndexeerd.

Stel dat je binnen een paar jaar toch volledig wil indexeren, ziet de huurder alleen het grote verschil met zijn huidige huur en beschouwt hij jou als de afzetter. Je hebt dit nu eigenlijk al voor door een jaar indexatie overgeslagen te hebben.

Stel dat er achteraf discussie is over opzegtermijn of huurschade, en alles wordt niet gedekt door de waarborg, zal je blij zijn dat je toch maximaal hebt gerecupereerd wat kon.

Desnoods zet je het op een aparte rekening en geef je het als afscheidscadeau aan de huurder wanneer hij vertrekt. Al denk ik dat je het dan uiteindelijk niet zal doen, omdat het duidelijker is hoeveel je jezelf ontzegt.

nickvanhamme
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jan 2024 09:23

Dank voor jullie antwoorden

mvg

LennieK
Berichten: 1869
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 jan 2024 09:57

Dat kan zeker. Wat ik vaak toepas is een korting voor stipte betalers. Ze betalen dus het onderling overeen gekomen bedrag zolang ze stipt betalen. Missen ze een betalingsdatum, dan gaan we per direct naar het wettelijke geïndexeerde bedrag. Werkt meestal zeer goed.

Terug naar “Huren”