Huis onbewoonbaar

Jojo21.
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Huis onbewoonbaar

#1 , 11 dec 2023 12:08

Ik heb een aanvraag tot onbewoonbaar verklaren van mijn huis aangevraagd.
Hierop is een onderzoek uitgevoerd door woning Vlaanderen waar 4 categorie 1, 4 categorie 2, en 1 categorie 3 problemen zijn aangeduid.
Kan ik hiermee een deel van mijn huur terug eisen via een vrede rechter?
Hoe lang heeft mijn huisbaas de tijd om hierop in te gaan en aan de werken te beginne?
Kan ik vertrekken zonder opzegkosten ook als ze aan de woonst wilt werken want ja ik wil niet voor lange tijd in een bouwwerf wonen.

Freec
Berichten: 82
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 dec 2023 13:21

De huisbaas krijgt 2 maand om te herstellen... en indien hij kan aantonen dat hij gestart is aan de hand van bvb offertes, kan hij 2 maand bijkrijgen.

Nee, de woning is nu nog niet onbewoonbaar.... de dollartekens in uw ogen zijn er te vroeg.

Afhankelijk van wat er moet gebeuren, kunnen die problemen niet veel voorstellen. Het ontbreken van bvb een brandmelder, is een grote fout, die hersteld kan worden op 20 seconden tijd.

Ik heb een aanvraag tot onbewoonbaar verklaren van mijn huis aangevraagd
Zo werkt het niet hoor, je vraagt een onderzoek aan, en daarna ben je verplicht de huisbaas de kans te geven om de gebreken op te lossen. Een woningonderzoek dient niet ’om huisbaasjes te pesten’ of om onder uw contract uit te kunnen.... maar dient om de woning in orde te krijgen

bosprocureur
Berichten: 6878

#3 , 11 dec 2023 13:36

Als er geen sprake is van kwade wil, heb ik een vrederechter kwijtschelding van de huur zien toestaan, maar anderzijds mocht de huurder wel precies dezelfde som betalen als bezettingsvergoeding.

Dus ja, u kan recht hebben op terugbetaling, en neen, winst doet u daar niet noodzakelijk bij

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6878

#4 , 11 dec 2023 13:38

Alles is natuurlijk ook afhankelijk van de werkelijke toestand van het huis. En hoe ingrijpend en/of langdurig de voorziene werken zijn.

Jojo21.
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 dec 2023 13:51

Alles is natuurlijk ook afhankelijk van de werkelijke toestand van het huis. En hoe ingrijpend en/of langdurig de voorziene werken zijn.
Er is gevaar om aan de stroom te blijven hangen, gevaar voor ontploffing iets met de verwarmingsketel ( ik ken er zelf niks van), er is brandgevaar door doorbranden van de kabels van mijn kookvuur ( deze kabels liggen ook open en bloot in de kast).
De houten voordeur is rot en voorzien van enkel glas.
Opkomend vocht door dat mijn waterafvoer van mijn wasmachine recht langs de muur uitkomt gewoon zo in de tuin.
Opkomend vocht omdat de grond van de buren hoger ligt als de vloer in mijn app.
Brand alarmen maar daar ben ik zelf schuldig in omdat K 1 heb afgehaald toen die plat was maar ben helemaal vergeten die terug op te hangen met nieuwe batterijen ( dit is al terug in orde)
Er is geen juiste balustrade aan de zijkant van de trap hier kan je overvallen.

Sirkii
Berichten: 5445

#6 , 11 dec 2023 13:56

De zoveelste poging van een huurder om de huisbaas te rollen. Verhuis gewoon naar een conform huis met bijhorend huurtarief. De gebreken waren er toen je t huurde: ogen openhouden. …. Dit soort gehannes is de reden waarom ik niet investeer in huurhuizen. ……

Freec
Berichten: 82
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 dec 2023 13:59

Heb je die gebreken gemeld aan uw huisbaas, voor je een onderzoek liet doen? Of weet je ze pas na onderzoek?

Die gebreken zie ik vrij snel herstelbaar. Een electricien... en ne bouwvakker voor de deur.
Een ballustrade is snel geplaatst, en kost een drol.

Ik zie dus echt geen problemen.... die onoplosbaar zijn, maar ik kan natuurlijk niet ter plaatse kijken.

Een woning mag 6 kleine fouten hebben. Vanaf 7 kleine fouten, krijg je automatisch een middengrote fout... en dan kan het onbewoonbaar worden. Een woning mag geen middelgrote of grote fouten hebben.

Lees goed het woningverslag, daar staat veel op uitgelegd.
Geef uw verhuurder de kans zoveel mogelijk op te lossen.

Freec
Berichten: 82
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 dec 2023 14:02

De zoveelste poging van een huurder om de huisbaas te rollen. Verhuis gewoon naar een conform huis met bijhorend huurtarief. De gebreken waren er toen je t huurde: ogen openhouden. …. Dit soort gehannes is de reden waarom ik niet investeer in huurhuizen. ……
Voor mij de reden waarom ik ga stoppen met verhuren.

De woning kan afgekeurd worden, door fouten veroorzaakt door de huurder. De woningonderzoeken worden gebruikt om huisbaasjes te pesten.... en die dollartekens (zucht)
En dan verschieten ze , dat de huurprijzen zo hoog liggen.

Jojo21.
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 dec 2023 14:39

De zoveelste poging van een huurder om de huisbaas te rollen. Verhuis gewoon naar een conform huis met bijhorend huurtarief. De gebreken waren er toen je t huurde: ogen openhouden. …. Dit soort gehannes is de reden waarom ik niet investeer in huurhuizen. ……
Voor mij de reden waarom ik ga stoppen met verhuren.

Ik snap u zeker maar dit is de eerste keer dat ik huur heb ik allemaal niet zo nou naar gekeken. K bedoel er staat letterlijk ontploffingsgevaar in en doorgebrand kookvuur kabels daar kan ik niet aan doen ook al had ik alles goed nagekeken.
Epc 470 ( wel dakisolatie) mij is verteld dat de epc 380 was dat is dan toch ook al een heel verschil ( nog niet goed maar wel een verschil)
Ik betaal 680€ voor een woonst van 39 vierkante meter opgemeten tijdens het beoordelen van de woonst. Ik denk niet dat ik weinig betaal voor wat ik krijg.
Ik ben aan t kijken voor een andere woonst maar ik gun de huisbaas geen 3 maanden huur omdat K vroegtijdig opzeg.
K wist dat mijn app niet 100% in orde was en daar kan ik mee leven maar schimmel waar is overgeverfd/behangen daar kan K niet mee leven ze moeten de schimmel oplossen niet alleen t zicht. Dit is een huisjes Melker anders had ze toch ook gereageerd toen K haar aansprak over de schimmel die achter t behang zit ( behang kwam los iets na dat K er ben ingetrokken).



De woning kan afgekeurd worden, door fouten veroorzaakt door de huurder. De woningonderzoeken worden gebruikt om huisbaasjes te pesten.... en die dollartekens (zucht)
En dan verschieten ze , dat de huurprijzen zo hoog liggen.

Freec
Berichten: 82
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 dec 2023 14:57

Laat ons eerlijk zijn, van 80% van de gebreken was je zelf niet op de hoogte.

Op zich heb ik als verhuurder geen probleem met een woningonderzoek. Lekker gratis, maar wel met het doel van de huurder ’onbewoonbaarheid’, degoutant

Jojo21.
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 dec 2023 15:04

Heb je die gebreken gemeld aan uw huisbaas, voor je een onderzoek liet doen? Of weet je ze pas na onderzoek?

Die gebreken zie ik vrij snel herstelbaar. Een electricien... en ne bouwvakker voor de deur.
Een ballustrade is snel geplaatst, en kost een drol.

Ik zie dus echt geen problemen.... die onoplosbaar zijn, maar ik kan natuurlijk niet ter plaatse kijken.


K heb de huisbaas regelmatig gestuurd voor de schimmel maar die is blijkbaar categorie 1 en mag dus. Nu die was goed verstopt achter nieuw behang maar t behang is gelost de eerste 3 maanden dat ik erin woonde en toen kwam de schimmel aan t ligt. Dat mijn kookvuur niet werkte heb K haar ook regelmatig laten weten dit was al zo sins dag 1.
Voor de rest wist K niet dat t gevaarlijk was dat de kabels van mijn kookvuur niet in de muur verwerkt waren of waar ze ook in verwerkt horen te zitten. En al de rest eigenlijk had K daar ook geen probleem mee enkel ja de schimmel en mijn kookvuur wat K vond dat ze moest oplossen. Maar ik kreeg er geen gehoor van en de buurman kreeg ook op niks een antwoord.

Freec
Berichten: 82
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 dec 2023 15:15

Dan is het ok, dat je een woningonderzoek hebt aangevraagd. Verhuurder zal die kleine prutsen wel kunnen oplossen.
Dat neemt niet weg, dat het niet uw doel mag zijn, om een woning onbewoonbaar te krijgen.
Ne auto verslijt ook, en moet af en toe is naar de garage. Dat telt voor een woning ook.
Ben je niet tevreden met je eigen woningkeuze, moet je verhuizen, en de huurwet volgen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3815
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 dec 2023 16:23

T.S. Bent u er zich van bewus dat een "ongezonde" woning niet langer mag verhuurd worden en dus eigenlijk ook niet bewoond worden. Ik stel mij ernstige vragen bij dit topic. Waarom woont u überhaupt nog in deze woning. Ik kan u enkel maar aanraden om dringend contact op te nemen met de sociale dienst van het OCMW en/of het CAW.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Jojo21.
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#14 , 11 dec 2023 17:05

T.S. Bent u er zich van bewus dat een "ongezonde" woning niet langer mag verhuurd worden en dus eigenlijk ook niet bewoond worden. Ik stel mij ernstige vragen bij dit topic. Waarom woont u überhaupt nog in deze woning. Ik kan u enkel maar aanraden om dringend contact op te nemen met de sociale dienst van het OCMW en/of het CAW.
Omdat als ik er vroeg tijdig uit wil ik 3 maanden of 2 maanden huur moet bieden aan de eigenaar voor vroegtijdig stopzetten huurovereenkomst. K moet dan ook een opzeg doen van 3 maanden en in die 3 maanden een woonst vinden maar vind ik die in de 1ste maand dan betaal ik dus 2 maanden dubbel huur. Dit is de normale gang van zaken en dat weet ik maar had ik op voorhand de schimmel gezien dan was ik er niet ingetrokken.
De woning is nog niet onbewoonbaar verklaard ik heb wel de brief van t woningsonderzoek ontvangen meer als 14dagen geleden. Hier heb K ook nog steeds niks van mijn huisbaas vernomen of ze aan de werken zal beginnen of niet.
Vandaar mijn vraag of ik er al uit kon zonder contract breuk te plegen. En of ik een deel huur terug kon vorderen vermits de huisbaas t te moeilijk vind om ergens op te antwoorden.
Bij intreden woonst vertelde ze al zoveel misserie met haar vorige huurders gehad te hebben maar nu snap K ook waarom.
Dus nee K wil geen wraak op mijn huisbaas maar ik wil wel waar ik recht op heb en hoor van alles overal vandaar dus mijn vragen hier.

Jojo21.
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#15 , 11 dec 2023 17:12

Dan is het ok, dat je een woningonderzoek hebt aangevraagd. Verhuurder zal die kleine prutsen wel kunnen oplossen.
Dat neemt niet weg, dat het niet uw doel mag zijn, om een woning onbewoonbaar te krijgen.
Ne auto verslijt ook, en moet af en toe is naar de garage. Dat telt voor een woning ook.
Ben je niet tevreden met je eigen woningkeuze, moet je verhuizen, en de huurwet volgen.
Volledig akkoord t is ook helemaal mijn bedoeling niet de woonst onbewoonbaar te krijgen. Maar ik wacht al een dik jaar op een reactie van de huisbaas nergens krijgen we gehoor op. Nu hebben we die brief van t woningonderzoek gekregen en weet ik nog steeds niet waar ik sta vermits de brief al meer dan 14dagen geleden is aangekomen en ik nog steeds niks heb vernomen van de huisbaas als ze de gebreken al dan niet wil oplossen. Vandaar dus ook mijn vragen over huur terug vorderen en uit de woonst vertrekken zonder gevolgen.
Ze heeft ook al een waarschuwingsprocedure doorlopen waar geen reactie op was gekomen vandaar dus mijn vraag of ze na t 2de woning onderzoek van woning Vlaanderen nog kon beginnen aan de werken.

Terug naar “Huren”