Eindafrekening servicekosten appartement

mathweijzen
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Eindafrekening servicekosten appartement

#1 , 03 dec 2023 19:33

Hallo,

Ik woon in een appartementen gebouw met 3 verdiepingen, ik woon zelf op de 2e verdieping, 3e verdieping is onbewoond, net zoals 1e verdieping onbewoond is tenminste bij mijn weten. Elk jaar krijg ik een eindafrekening servicekosten zoals gezamelijke verwarming met caloriemeters welk dan door 3 gedeeld wordt. Indien blijkt dat er op de 1e verdieping officieel niemand woonachtig is (het lijkt erop als of de verhuurder dit gebruikt voor andere doeleinden en daarbij ook de verwarming stookt) mag de verhuurder dan toch de gezamelijke servicekosten door 3 delen? Ik betaal namelijk groot gedeelte mee aan verwarming welke ik zelf niet of nauwelijks gebruik. Ik bedoel als er niemand woontachtig os officieel dan zou er toch ook 0 verbruik moeten zijn aangaande verwarming? Of mis ik iets? Kan het zijn dat een familielid zich ingeschreven heeft maar al die tij d daar niet woonachtig is maar dit als b.v. opslagruimte benut?

dank jullie

Thomas_A
Berichten: 2393
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 dec 2023 20:14

Ik snap niet goed hoe u benadeeld bent. De eigenaar / huurder die er niet woont mag toch stoken zoveel hij wil, zolang hij er zelf voor betaalt.

mathweijzen
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 dec 2023 20:45

U zegt het ¨...zolang hij er zelf voor betaalt... maar ik krijg de rekening op het eind van het jaar waarbij ik mag meebetalen aangaande de verhuurder dit appartement meetelt in de afrekening, er woont naar mij mening al die tijd niemand maar het appartement beneden mij wordt meer gebruikt vooropslagruimte terwijl de verwarming draait?

Reclame

mathweijzen
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 dec 2023 20:48

Op de begane grond is een winkel gevestigd die een eigen gasmeter heeft, het appartement op de 1e verdieping wordt als het ware gebruikt voor andere doeleinden dan permanente bewoning kan dit dan zomaar met caloriemeteres de 3 verdiepingen samen doen en door 3 delen?

Franciscus
Berichten: 38663

#5 , 03 dec 2023 20:59

Wat staat in de koopakte en in het Rio en in uw huurcontract ?
als huurder hebt u recht op de originele kostendocumenten te bezien .
U betaald het verbruik bewezen door de meters van het appartement en max uw deel van het aantal deelbewijzen van uw appartement in de algemene kosten.
Dat moet allemaal in uw contract staan.

mathweijzen
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 dec 2023 22:14

Ik weet niet wat RIO is noch kostendocumenten, ik heb alleen een huurcontract en dat is vrij summier staat niets vermeld over kostenverdeling servicekosten? Met originele kostendocumenten bedoelt u b.v. eindafrekening gas en stroom? Voor de rest heb ik het idee dat ik mijzelf niet goed verklaar gezien de reacties..?

Lanox
Berichten: 3534
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 dec 2023 23:37

Wij begrijpen vooral niet hoe de berekening gedaan wordt die u nadeel zou opleveren. Elke verdieping betaalt toch gewoon:
Gasrekening * (Eigen Caloriemeter + 33,33% * Caloriemeter gezamelijk) / (Caloriemeter1+caloriemeter2+caloriemeter3+caloriemeter gezamelijk).
Ik ben er voor het gemak even vanuit gegaan dat elke verdieping evenveel quotiteiten heeft.

mathweijzen
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 dec 2023 08:43

Mijn grootste bezwaar in deze is dat het appartementencomplex bestaat uit op de begane grond een winkel (appartement is geheel verbouwd) met eigen gasmeter, deze winkel wordt uitgebaat door de eigenaar dat is de dochter v/d ouders die eerst eigenaar waren, daarnaast nog 3 appartementen, bij mijn weten woont er niemand op de 1e verdieping, maar wordt dit meer gebruikt als opslagplaats voor goederen, de eigenaar van het gebouw, de dochter, zij verblijft volgens ons bij haar ouders of op een andere locatie dus, maar ontvangt wel brievenbus post op dit adres. Kan dit alles zomaar en dan dus de afrekening servicekosten door 3 delen? Ik ben zelf uit Nederland en begrijp dan ook het begrip domicilie niet goed en vraag dit namens mijn vriendin uit Belgie.
dank

Freec
Berichten: 82
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 dec 2023 10:28

De werking van caloriemeters is geen exacte wetenschap. Een radiator die altijd heeft afgestaan, kan toch een klein verbruik registreren. Dat komt omdat de caloriemeter de warmte vergelijkt van de radiator met de luchttemperatuur vanop een bepaalde afstand (de digitale caloriemeters)., De oude werken nog met vloeistof die verdampt, en zijn nog onnouwkeuriger

Lanox
Berichten: 3534
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 dec 2023 13:10

Ik begrijp nog steeds uw probleem niet. Of een ander appartement nu bewoond is of niet maakt voor uw afrekening niets uit. Wat vindt u zo onrechtvaardig om de service kosten te delen door 3? Zou u liever hebben dat de eerste verdieping niet bijdraagt en er door 2 gedeeld wordt?

NatD
Berichten: 431
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 dec 2023 14:57

U zegt het ¨...zolang hij er zelf voor betaalt... maar ik krijg de rekening op het eind van het jaar waarbij ik mag meebetalen aangaande de verhuurder dit appartement meetelt in de afrekening, er woont naar mij mening al die tijd niemand maar het appartement beneden mij wordt meer gebruikt vooropslagruimte terwijl de verwarming draait?
Stel dat de afrekening 1800 Euro is (ik zeg maar iets). En de eigenaar zou het slechts door 2 delen, of zoals u het zegt, dat appartement niet meetellen, dan zou u de helft moeten betalen = 900 Euro.
Maar de eigenaar telt het appartement wel mee en deelt door drie, dan betaalt u slechts 1/3 (een derde) = 600 Euro.

Mij lijkt het toch dat u daar voordeel mee doet, want in dit bovenstaand voorbeeld betaalt u 300 euro minder.

mathweijzen
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 dec 2023 15:33

Ik begrijp nog steeds uw probleem niet. Of een ander appartement nu bewoond is of niet maakt voor uw afrekening niets uit. Wat vindt u zo onrechtvaardig om de service kosten te delen door 3? Zou u liever hebben dat de eerste verdieping niet bijdraagt en er door 2 gedeeld wordt?
Het gaat mij erom dat er op de 1e verdieping een groot verbruik is terwijl ikzelf nu geen verbruik heb en boven mij op de 3e verdiep is ook geen verbruik, ik heb geen zin om mee te betalen aan verbruik op de 1e verdiep, zo duidelijker? Das de ellende v/die caloriemeters ook...

mathweijzen
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 dec 2023 15:39

U zegt het ¨...zolang hij er zelf voor betaalt... maar ik krijg de rekening op het eind van het jaar waarbij ik mag meebetalen aangaande de verhuurder dit appartement meetelt in de afrekening, er woont naar mij mening al die tijd niemand maar het appartement beneden mij wordt meer gebruikt vooropslagruimte terwijl de verwarming draait?
Stel dat de afrekening 1800 Euro is (ik zeg maar iets). En de eigenaar zou het slechts door 2 delen, of zoals u het zegt, dat appartement niet meetellen, dan zou u de helft moeten betalen = 900 Euro.
Maar de eigenaar telt het appartement wel mee en deelt door drie, dan betaalt u slechts 1/3 (een derde) = 600 Euro.

Mij lijkt het toch dat u daar voordeel mee doet, want in dit bovenstaand voorbeeld betaalt u 300 euro minder.
Het gaat er mij om dat ik nu geen verbruik heb ik heb de vewarming uitstaan om te besparen, ik maak gebruik van een klein electrisch kacheltje, terwijl de eigenaar op de eerste verdieping dus flink de verwarming opendraait en er niet eens permanent woont....ik mag dus ten alle tijde meebetalen dankzij het onbetrouwbare systeem van caloriemeters ...mis ik iets?

Freec
Berichten: 82
Juridisch actief: Nee

#14 , 04 dec 2023 17:07

Uehm, je maakt het jezelf duur, gas is goedkoper

U gebruikt het systeem dus niet, waarvoor het dient. Uw probleem toch?
Waarom zou je ookstoken met een elektrisch kacheltje :roll:

Freec
Berichten: 82
Juridisch actief: Nee

#15 , 04 dec 2023 17:07

Uehm, je maakt het jezelf duur, gas is goedkoper

U gebruikt het systeem dus niet, waarvoor het dient. Uw probleem toch?
Waarom zou je ook stoken met een elektrisch kacheltje :roll:

Je snapt het idd niet.... de metertjes op uw verwarming zijn in huur, die moet je zoiezo betalen (10 euro ongeveer per metertje)

Terug naar “Huren”