Eindafrekening servicekosten appartement

mathweijzen
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Re: Eindafrekening servicekosten appartement

#16 , 04 dec 2023 17:11

Uehm, je maakt het jezelf duur, gas is goedkoper

U gebruikt het systeem dus niet, waarvoor het dient. Uw probleem toch?
Waarom zou je ook stoken met een elektrisch kacheltje :roll:

Je snapt het idd niet.... de metertjes op uw verwarming zijn in huur, die moet je zoiezo betalen (10 euro ongeveer per metertje)
je hebt gelijk ik snap het niet meer ,.....praat ik Chinees soms?

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#17 , 04 dec 2023 19:13

Ik tel hier al 5 personen die je redenering niet begrijpen, hoe je hierdoor benadeeld wordt. Hoe logisch je het blijkbaar zelf ook vindt.

Het principe van caloriemeters is toch dat deze per toestel zijn, zodat het verbruik van een gemeenschappelijke installatie kan verdeeld worden. Ook al is het niet heel nauwkeurig.

Welke kosten worden dan gelijk door 3 verdeeld?

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#18 , 04 dec 2023 20:03

Ik denk dat ik het begin te snappen. U zelf verbruikt zo goed als geen gas, omdat u de radiatoren uit zet en elektrische kachels gebruikt in de plaats. Maar toch moet u 1/3 van de gasrekening betalen, is dat het? Ikzelf ken niks van caloriemeters, dus ik kan geen verdere uitleg geven. Hoe zit dat met de rekening van de elektriciteit, wordt die ook gedeeld door drie?

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#19 , 04 dec 2023 20:11

NatD, vandaar mijn opmerking: caloriemeters dienen net om de totale rekening niet forfaitair door 3 te moeten delen, ondanks dat er maar 1 gedeelde verwarmingsketel is.

Freec
Berichten: 77
Juridisch actief: Nee

#20 , 05 dec 2023 09:42

De eerste fout is, om te denken dat stoken met een elektrisch kacheltje goedkoper is, dan op gas. Elektrisch verwarmen is 2.5x zo duur dan op gas.

2de fout is te denken dat je uit het systeem kan stappen met caloriemeters. Dan heb je het verkeerde appartement gehuurd.

mathweijzen
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#21 , 05 dec 2023 12:43

De eerste fout is, om te denken dat stoken met een elektrisch kacheltje goedkoper is, dan op gas. Elektrisch verwarmen is 2.5x zo duur dan op gas.

2de fout is te denken dat je uit het systeem kan stappen met caloriemeters. Dan heb je het verkeerde appartement gehuurd.
das ons allanger bekend maar zoeken toch een oplossing in deze zoals radiatoren proberen af te sluiten of geheel verwijderen,,,weet ik het...
onze grootste ergernis is dat de eigenaar beneden ons er vrolijk op los verwarmt omdat ie weet dat ik mee mag betalen en hem dat voor de rest een zorg zal zijn hoeveel dat is, ook in tijden van hoge energierekening. De winkel beneden verbouwt ie wel met aparte gasmeter, maar een waarschijnlijke oplossing zoals digitale caloriemeteres met watermeters dat is hem dan weer te veel geld...bah
Laatst gewijzigd door mathweijzen op 05 dec 2023 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

mathweijzen
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#22 , 05 dec 2023 20:38

Of eigenlijk dat de eigenaar daar niet zijn hoofdverblijfplaats heeft..maar de hele tijd ergens anders verblijft en sporadisch op het appartement aanwezig is ...kan dat zomaar>?

Franciscus
Berichten: 38616

#23 , 05 dec 2023 20:59

En RIO is reglement inwendige orde.
Van wanneer dateert uw huurkontrakt van na 1.1.19
dan is decreet Vlaamse huur van toepassing
eens lezen:
https://www.vlaanderen.be/publicaties/h ... nuari-2019
http://www.lexalert.be/nl/article/vlaam ... ba3d6ac51a

mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#24 , 06 dec 2023 20:04

Ik weet niet wat RIO is
Reglement van inwendige orde.
Al de rest kan je toch uitleg vragen aan de syndicus

NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#25 , 07 dec 2023 01:08

Ik weet niet wat RIO is
Reglement van inwendige orde.
Al de rest kan je toch uitleg vragen aan de syndicus
Ik heb de indruk dat het in dit geval gaat om een appartementsgebouw van 1 eigenaar. Ze bestaan hoor, die gebouwen, heb er zelf in eentje gewoond ...

KJ86
Berichten: 2663

#26 , 07 dec 2023 20:16

De warmte van uw buren gaat niet verloren, zij warmen ook uw appartement op. Die verwarmingsinstallatie in zijn geheel zal efficiënter werken als jij uw radiatoren normaal zou gebruiken. De onderbuur zou dan niet als zot moeten stoken om zijn en uw appartement warm te krijgen.

Franciscus
Berichten: 38616

#27 , 08 dec 2023 10:50

Klopt, in een appartementsgebouw dat ik goed ken zij er verschillende eigenaars die klagen / kloegen dat ze het koud hadden. Raar appartementen naast en boven en onder hen hadden geen klachten.
Wat bleek eigenaar zette zijn radiators niet open maar verwarmde app op o.a. de buizen die in vloer lopen. Had zelfs een aantal radiatoren verwijderd.
Was in feite een deel van het probleem - water kon moeilijker circuleren.

mathweijzen
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#28 , 08 dec 2023 23:03

De warmte van uw buren gaat niet verloren, zij warmen ook uw appartement op. Die verwarmingsinstallatie in zijn geheel zal efficiënter werken als jij uw radiatoren normaal zou gebruiken. De onderbuur zou dan niet als zot moeten stoken om zijn en uw appartement warm te krijgen.
Nou die paar buizen die een beetje warm worden....maar das ook het probleem niet, ik wil zelf bepalen wanneer ik wil verwarmen, ik heb er ook niet om gevraagd, het wordt gewoon opgedrongen snapt u? Nogmaals , het is ook geen gewone buurman cq huurder maar de eigenaar die er stookt en er geenszins permanent woont, dat steekt.

Franciscus
Berichten: 38616

#29 , 09 dec 2023 06:10

Dan zet u de radiatoren af. Factuur dient gedeeld te worden door totaal aantal quotiteiten* x het aantal quotiteiten van uw appartement. Uw deel dus.
Opgelet in die prijs zit uiteraard een deel van de algemene kost.
*Quotiteiten of aandelen zijn de gemeenschappelijke delen die verbonden zijn aan iedere privatieve kavel (in praktijk een appartement)
De aandelen van elke mede-eigenaar zijn van fundamenteel belang, aangezien zij de rechten en plichten van elk lid van de mede-eigendom bepalen. In een mede-eigendom zal de eigenaar van een zeer groot appartement een veel hogere aandelenverhouding hebben dan de eigenaar van een studio.
Eens lezen bij Wonen Vlaanderen ( decreet huren).
En zo de algemene kostenverdeling.
https://www.wonenvlaanderen.be/content/ ... verhuurder

Terug naar “Huren”