Huurbaas eist 6000 EUR+ in gelden

aaronflorin
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huurbaas eist 6000 EUR+ in gelden

#1 , 19 okt 2023 13:56

Beste,

Ik zal eerst onze huursituatie schetsen voordat ik het probleem uitleg.

Wij zijn op 01/08/2018 met vier personen in de woning getrokken. Op 01/05/2021 zijn er twee personen van het huurcontract verwijderd via een addendum waarin de verantwoordelijkheden werden overgedragen aan de overige twee huurders, namelijk ikzelf en een andere persoon. Op dat moment heb ik mijn vriendin laten intrekken en zij heeft haar domicilie verplaatst naar de woning. We hebben dit echter niet aan de verhuurder gemeld omdat we dachten dat dit niet nodig was, aangezien er geen extra betalingen werden gedaan en het om mijn vriendin ging.

Onze verhuurder was verrast toen hij ontdekte dat er een derde persoon geregistreerd stond op ons adres, en hij eist nu €200 per maand extra vanaf de maand van de registratie, met als reden dat het als medebewoning wordt beschouwd. Wij zijn het hier niet mee eens, vooral gezien het feit dat onze woning oorspronkelijk bedoeld was voor vier personen en we er nu met drie bewonen.

In ons huurcontract staat echter het volgende onder bijzondere voorwaarden: 'De huurder verbindt zich ertoe geen derde persoon toe te laten zich in te schrijven op zijn woning als zijnde het hoofdverblijf voor die derde persoon, tenzij na voorafgaande en schriftelijke toestemming van de verhuurder voor deze inschrijving. De huurder verbindt zich er tevens toe om, indien een derde persoon bij hen wordt ingeschreven en dit vanaf de eerste dag van de maand van inschrijving, een verhoogde huurprijs te betalen, zijnde een verhoging van €200 per maand bovenop de normale huur, ter compensatie voor het gebruiksgenot van deze derde persoon, waarvoor de huurder verantwoordelijk is.'

Nu is onze vraag in hoeverre dit deel wettelijk is, aangezien ik vermoed dat prijsverhogingen normaal gesproken moeten worden aangevraagd en overeengekomen voordat ze van kracht worden. Sinds ik de brief heb ontvangen waarin deze extra kosten worden geëist, heb ik in mijn betalingsnotities aangegeven: '+ €200 niet erkend'.

Ik overweeg ook om de woning te verlaten, maar ik vraag me af wat de beste manier is om dit zonder financiële schade te doen.

LennieK
Berichten: 1869
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 okt 2023 10:43

dat klinkt zeer louche! De verhuurder heeft niets te zeggen aan het feit dat jij uw vriendin laat intrekken bij jou.

Ik kan enkel twee uitzonderingen bedenken, en dan nog;

- het gaat om sociale huur
- het gaat om een serieuze overschrijding van de bezettingsnorm

Franciscus
Berichten: 38614

#3 , 20 okt 2023 10:55

Mee eens.
Aantal bewoners heeft niets te maken met contractuele overeenkomst .
Ook al staat daar in dat verhuurder toestemming moet geven of zo
Er is een prijs bepaald en een huurcontract opgesteld.
Onderverhuren is iets anders als men met alle personen die er wonen samenwoont of een gezin vormt.
Uw verhuurder zal naar de vrederechter moeten gaan...
Ik heb een idee wat die daarvan zal vinden...
Uw huur valt nog onder de federale wetgeving gezien van voor 1/1/2019

http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf
Dus drie maanden opzeg en geen schadevergoeding wegens vervroegd opzeggen.
Geef zelf aan verhuurder door - als niet voorzien in contract dan bent u daar aan verbonden- de dagen en uren dat u ter beschikking bent om de woning / appartement te bezoeken.
Geef twee dagen en aantal uren aan een moment op weekdag (avond) en een voor of namiddag op zaterdag telkens drie uur of drie dagen waaronder een avond van twee uur of op afspraak kan ook als dat beter past - immo of eigenaar kan dan bezoeken achter elkaar plannen.
Doe dat uiteraard aangetekend.
Hoe is het let de huurwaarborg... moet op een geblokkeerde rekening gestort zijn geweest. Probleem wie heeft allemaal getekend ook de huurders die al weg zijn of die als nieuw zijn begonnen? En zijn de oude huurders van waarborg gehaald?
Indien niet in uw aangetekend schrijven ook nog vermelden dat u de wettelijke intrest op de waarborgsom verwacht.... verhuurder mag nl. niet de som op eigen rekening 'bewaren'.
Is er een ingaande nauwkeurige plaatsbeschrijving en wie heeft die betaald.
Lees de regelgeving daar ook eens over na.

Reclame



mava105
Berichten: 22280
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 20 okt 2023 20:07

Toen de 2 mede-huurder vertrokken, en jullie dus nog met 2 overbleven, heeft de verhuurder dan de huur verlaagd met 400 €?

Terug naar “Huren”