Persoonsgegevens van huurder(s)

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

Persoonsgegevens van huurder(s)

#1 , 08 okt 2023 15:48

Als ik het goed heb dan worden de mede-eigenaars, geacht de identiteitsgevens van hun huurders door te geven aan de syndicus.
Maar
1) wat als die ME dat niet doet? Moet dan de syndicus zelf achter die info aangaan? En zo ja bij wie ( bij de verhuurder of rechtstreeks bij de huurder)
2) wat moet de syndicus met die info doen, aangezien de syndicus in theorie zich nooit rechtstreeks wendt tot huurders
3) wat met de privacywetgeving én over welke gegevens moet de syndicus dan beschikken.

Alvast dank voor jullie inzichten

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#2 , 11 okt 2023 08:18

Iemand ??

father bis
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 okt 2023 09:18

Beste Renwin,

Ik verwijs u naar uw eigen topic 04.08.2022 Verplichting van verhuurder om syndicus te informeren

Zie mijn reactie # 17 Lynx XX

Het is de verhuurder die de gegevens van zijn huurder moet doorgeven aan de syndicus : enkel naam en adres.
In deze topic is zeer duidelijk weergegeven ( ook door de JF collega's ) waarom deze gegevens noodzakelijk zijn.

https://www.biv.be/media/1461/download?inline=

https://www.juridischforum.be/viewtopic.php?t=139247

https://www.03beheer.be/blog/verplichti ... erhuurder/

zie ook art. 3.89 §4 2° BW ART. 3.93

https://www.jalo.be/de-gdpr-wetgeving-h ... te-houden/

Reclame

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#4 , 11 okt 2023 10:36

Dank voor uw reactie.
Uiteraard wist ik nog mijn vroegere post.
Ik had enkel gehoopt dat er intussen meer concrete info zou zijn.. niet dus!
Het blijft mij onduidelijk wat een syndicus met die info moet doen en vooral waarom.

Ik stel me zo voor… de syndicus van de chicagoblok in Antwerpen, 25 verdiepingen, meer dan 100 app, waarvan het grootste aandeel verhuurd is, hoeveel tijd moet die daarin steken en met wel doel????

LYNX XX
Berichten: 2565
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 okt 2023 10:43

Dank voor uw reactie.
Uiteraard wist ik nog mijn vroegere post.
Ik had enkel gehoopt dat er intussen meer concrete info zou zijn.. niet dus!
Het blijft mij onduidelijk wat een syndicus met die info moet doen en vooral waarom.

Ik stel me zo voor… de syndicus van de chicagoblok in Antwerpen, 25 verdiepingen, meer dan 100 app, waarvan het grootste aandeel verhuurd is, hoeveel tijd moet die daarin steken en met wel doel????
De huurders moeten op de hoogte gebracht worden door de syndicus van :
Herstellingen gemeenschappelijke delen, of private delen ( bv. WC afloop ) - waardoor bij huurder tijdelijk WC buiten gebruik is voor herstellingen onder- of bovenbuur.
Huurder moet op de hoogte gesteld worden van de AV, en mag punten aanbrengen ( zonder stemrecht op de AV ).
Bij bijzondere voorvallen waarbij de bewoners moeten gealarmeerd of op de hoogte gebracht worden.
Toegang verlenen tot appartement om gemeenschappelijke herstellingen te doen, welke niet langs buitenkant kunnen plaatsvinden.

...

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#6 , 11 okt 2023 11:05

Beste Lynx xx, dank voor je reactie.

Ik los al die zaken die je opsomt op d m v een schriftelijk berichtje via hun brievenbus. De ervaring leert mij immers dat niet iedereen dagelijks zijn/haar mail naziet. Maar soit…. Ik veronderstel dat de wetgever het dan ook zo bedoeld heeft en dat daarmee de verplichting er is.
Nu… wat als de verhuurder verzaakt aan zijn verplichting om de syndicus te informeren?

LYNX XX
Berichten: 2565
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 okt 2023 11:11

Renwin : u bent hoogst waarschijnlijk een niet professionele syndicus-mede eigenaar.
Niet dat het niet geschikt is, u doet zeker meer dan u best.
Maar de wetgeving is er, en bovendien hebben de meeste VME's een professionele syndicus die niet in de VME woont.

Wat betreft een verhuurder die zijn syndicus niet informeert = in fout en terecht te wijzen.
Toch respect voor uw inzet en nog succes.

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#8 , 11 okt 2023 12:02

Uw veronderstelling klopt helemaal.
We zouden graag een prof syndicus hebben alleen…. Ze zijn niet te vinden, al zeker nier voor het beheer van slechts 8 app. En als je er dan één vindt is dat voor een kleine VME als de onze quasi onbetaalbaar.
Ik hou evenwel nog vol, mede dankzij fora zoals deze.

LYNX XX
Berichten: 2565
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 okt 2023 12:19

Uw veronderstelling klopt helemaal.
We zouden graag een prof syndicus hebben alleen…. Ze zijn niet te vinden, al zeker nier voor het beheer van slechts 8 app. En als je er dan één vindt is dat voor een kleine VME als de onze quasi onbetaalbaar.
Ik hou evenwel nog vol, mede dankzij fora zoals deze.
Indien vragen of inlichtingen nodig : zet het gerust op het forum. Hier probeert men steeds een degelijke reactie te geven.

Terug naar “Huren”