Uittredende plaatsbeschrijving

Kato12
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Uittredende plaatsbeschrijving

#1 , 23 sep 2023 19:42

Beste

Ik ben 2 maanden geleden verhuisd maar de waarborg geraakt maar niet inorde.

Het blijkt dat de firma die de uittredende plaatsbeschrijving moest maken dit is vergeten. Ze hebben enkel een intredende gemaakt voor de nieuwe huurders.

Twee dagen voor ik uit het appartement moest is de huisbaas langs gekomen om alles te controleren. Ze heeft hierbij laten weten dat alles heel netjes was achtergelaten, dit heb ik ook in een bericht staan. Ik overhandigde de sleutel aan het woonbureau. De firma voor de plaatsbeschrijving kwam langs en hierna trokken de nieuwe huurders meteen in.

Na 1 maand nog niets gehoord te hebben van het woonbureau nam ik contact op. Het bleek dat de firma enkel een intredende plaatsbeschrijving had gemaakt voor de nieuwe huurder maar dat er een probleem was met de uittredende.

Na 1,5 maand stuurde het woonbureau mij een mail dat de huurbaas 600 euro van de waarborg wil omdat het kookvuur gepoetst moet worden met een speciaal product. Ook zou er waterschade zijn onder de vaatwas (dit was al en staat in de intredende plaatsbeschrijving. De nieuwe huurders wonen hier inmiddels al dus dit is moeilijk te bewijzen. Dit eisen ze nu zonder uittredende plaatsbeschrijving. In het huurcontract staat dat deze moet gemaakt worden.

Wat zijn mijn rechten?

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 sep 2023 19:57

Normaal wordt de uitredende PB opgemaakt in samenzijn met de vertrekkende huurder en onmiddelijk ondertekend.
Ze pas larten uirvoeren samen met de intredende PB, waarschijnlijk om kosten te sparen, is geen goed idee. Je ziet nu wat voor problemen dit geeft en zal op de blaren moeten zitten.

Kato12
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 sep 2023 20:04

@mava105

Dit werd allemaal door het woonbureau geregeld. Ik moest uit de woning op 31/08 en toen werd de PB opgemaakt. De nieuwe huurders gingen er al onmiddellijk in maar daar kan ik niks aan doen toch?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5425

#4 , 23 sep 2023 23:48

Er is geen uittredende plaatsbeschrijving. AS met kopie per gewone brief om die 600€ op te vragen. Weigert hij dan vrederechter.

justice speaker
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 sep 2023 08:37

U heeft een bericht van de eigenaar waarin word vermeld dat u de woning netjes hebt achtergelaten. Verder is er geen uitredende plaatsbeschrijving geweest, wel een intredende voor de nieuwe huurders.
Op uw intredende plaatsbeschrijving staat reeds vermeld van de waterschade onder de vaatwasser.
Het woonbureau kan u mijn inziens niks meer ten laste leggen en moet de volledige huurwaarborg terugstorten.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 24 sep 2023 09:45

Maar alles zou beter zijn verlopen als het zou zijn gebeurd op de normale wettelijk manier. Sleutel afgeven bij verlaten appartement, Opname meters en onmiddellijk PB.

basejumper
Berichten: 4635
Locatie: Diest

#7 , 24 sep 2023 11:42

Beste

Als er geen uittredende PB is opgemaakt heeft verhuurder niets te eisen. Zoals Sirki terecht stelt via AS volledige waarborg opvragen of Vrederechter. Het voordeel van de twijfel speelt in dat geval altijd in het voordeel van de huurder.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

KJ86
Berichten: 2663

#8 , 24 sep 2023 22:07

Dan moet de huurder ook staalhard kunnen liegen bij de vrederechter. De vrederechter krijgt waarschijnlijk foto's te zien van dat kookvuur. De huurder moet de verhuurder dan beschuldigen van dat kookvuur te vervuilen om die schade te verhalen. Je snapt dat zoiets belachelijk overkomt. De intredende plaatsbeschrijving is belangrijk, een uittredende veel minder. Ik vind 600 euro buiten proportie voor een kookplaat te reinigen. Ik zou zeggen 50 euro voor de kookplaat en aangezien de schade van de vaatwas op de intredende pb staat, komt die te vervallen.

KJ86
Berichten: 2663

#9 , 24 sep 2023 22:07

Dan moet de huurder ook staalhard kunnen liegen bij de vrederechter. De vrederechter krijgt waarschijnlijk foto's te zien van dat kookvuur. De huurder moet de verhuurder dan beschuldigen van dat kookvuur te vervuilen om die schade te verhalen. Je snapt dat zoiets belachelijk overkomt. De intredende plaatsbeschrijving is belangrijk, een uittredende veel minder. Ik vind 600 euro buiten proportie voor een kookplaat te reinigen. Ik zou zeggen 50 euro voor de kookplaat en aangezien de schade van de vaatwas op de intredende pb staat, komt die te vervallen.

Terug naar “Huren”