Vraag regeling bij vroegtijdige opzeg contract van bep. duur

Tigerke1983
Topic Starter
Berichten: 26

#16 , 04 aug 2009 19:18

Aangetekend schrijven met ontvangstbevestiging is 30.07.2009 verstuurd vandaag bevestiging gekregen van ontvangst op 31.07.2009 (wel door haar moeder getekend blijkbaar).

In mijn brief gaf ik 10 dagen om eventuele bezwaren tegen de volledige voltrekking van het contract te opperen.

De huur (exclusief kosten, dus te weinig) werd deze maand op 04.08.2009 gestort (contractueel bepaald voor de 5de van de maand).

Maandag middag ga ik dus naar de griffie van de vrederechter om te vragen om ons beiden op te laten roepen voor het vredegerecht.

Vraagje wat is "procedure 1344bis/septies" waarover "Vandebos" spreekt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#17 , 04 aug 2009 20:13

Dat is het "nieuwe" verzoekschrift huurgeschillen in voege sinds augustus verleden jaar. Dit verzoekschrift laat je, kort samengevat, toe tijdens dezelfde zitting een huurgeschil zowel in verzoening als ten gronde te laten behandelen. Als er dus geen akkoord tijdens de verzoening uit de bus komt, zal de vrederechter diezelfde zittingsdag de beide partijen nog oproepen om hun argumenten te horen en het geding ten gronde op zijn minst in te leiden.

Dit kan u dus een nutteloos ritje naar het vredegerecht besparen voor een verzoening waar de tegenpartij niet komt opdagen.

Op de griffie kan men u een voorbeeld verzoekschrift bezorgen. Indien de griffie dit niet doet (ze zijn hiertoe niet verplicht) mag u me altijd een pb'tje zenden met uw email adres, dan zend ik u een voorbeeld. (opgepast!! dit voorbeeld of dat van de griffie dient te worden aangepast aan uw specifieke situatie.)

Tigerke1983
Topic Starter
Berichten: 26

#18 , 06 aug 2009 10:45

Update:
Gisteren is haar moeder gekomen om de nieuwe sleutel van de veiligheidsdeur (deur blokkeerde ... té veilig :s en nieuw slot moest maandag geplaatst worden) om te ruilen.

Haar moeder was heel braafjes tot ik haar naar buiten begeleide en ik een 15-20min zwartmakerij heb moeten ondergaan van "onmens" tot "geldwolf" en dergelijke uitspraken tot weer 2 steken onder water waaronder de ergste: "dit moet je niet zien als een bedreiging maar indien er iets gebeurd met mijn dochter (versta wanneer ze zou zelfmoord plegen) dan zal ik u niets aandoen maar ik zal je altijd aanzien als de oorzaak" (morele chantage dus).

Ze bleef doorpraten tot ik dus na 15-20min dacht nu is het genoeg en ik rustig de deur van mijn appartement dicht trok en ze zelf maar de uitgang dan moest weten te vinden.

Maandag naar de griffie van de vrederechter.

Reclame

Tigerke1983
Topic Starter
Berichten: 26

#19 , 07 aug 2009 09:23

Update:
Na woensdag de nieuwe sleutel gegeven te hebben waren gisteren (donderdag) alle verplaatsbare spullen (pc, kleren, radio e.a.) uit haar kamer verdwenen. Dit lijkt mij wel een duidelijk signaal dat ze het huurcontract niet zal uitdoen.

Vandebos
Berichten: 16087

#20 , 07 aug 2009 10:04

In feite zou u de moeder dienen een aangetekend schrijven te zenden met daarin het vriendelijke verzoek te stoppen met haar verbale bedreigingen en pogingen tot emotionele chantage. Kwestie van gewoon een document te hebben dat deze aanbrengt mocht het nodig zijn.

Tigerke1983
Topic Starter
Berichten: 26

#21 , 10 aug 2009 09:37

Vrijdag kreeg ik een oproeping minnelijke schikking art. 732 van het Ger. W. in mijn bus ... mijn huurster is mij voorgeweest :? ik ging vandaag normaal zelf een verzoekschrift indienen indien zij dat niet zou gedaan hebben maar dan wel, door jullie aanraden, procedure 1344bis/septies. Wat kan ik nu nog doen om dat te veranderen naar zo'n procedure 1344bis/septies?

De dag ervoor (donderdag) heeft flatgenote al haar spullen buiten meubelen reeds weggehaald en zit er dus geen 3 maanden "stoffeering" in het appartement :?

Vandebos
Berichten: 16087

#22 , 10 aug 2009 10:00

Daar is weinig tegen in te brengen.

Wat u wel kan doen is met uw verzoekschrift langsgaan bij de griffie en kijken of het niet behandeld kan worden op de volgende zitting, reeds rekening houdend met dit verzoeningsgesprek.

Tigerke1983
Topic Starter
Berichten: 26

#23 , 10 aug 2009 10:32

Daar is weinig tegen in te brengen.

Wat u wel kan doen is met uw verzoekschrift langsgaan bij de griffie en kijken of het niet behandeld kan worden op de volgende zitting, reeds rekening houdend met dit verzoeningsgesprek.
Ik heb gebeld naar de griffie en die zei me dat ik of zelf nog een verzoekschrift kon laten opstellen met die procedure 1344bis/septies in en als ik dat deze week nog zou indienen zou dat de donderdag (2 dagen na de verzoeningspoging) kunnen (hij zag dan wel niet echt het nut in om dan nog te verschijnen op die verzoeningspoging) of ik kan wachten hoe de verzoeningspoging gaat en als er dan niets uitkomt die naar mijn zin is kan ik direct diezelfde namiddag een verzoekschrift indienen voor het te laten voorkomen volgens die procedure 1344bis/septies welleswaar met een vertraging van 2 weken.

Vandebos
Berichten: 16087

#24 , 10 aug 2009 11:59

Wat ik vreesde.

In je verzoekschrift kan je wel vragen rekening te houden met de reeds gehouden verzoeningspoging.

Ik zou in elk geval naar die verzoeningspoging gaan, kwestie van respect voor de rechter te toenen die je binnenkort weer zal ontmoeten... en wie weet komt er toch nog een regeling naar voren waar je je in terug kan vinden.

Bereid in elk geval dat bundeltje informatie voor.

Tigerke1983
Topic Starter
Berichten: 26

#25 , 24 aug 2009 15:11

Morgen is het zo ver :? spannend ... beetje stress

Franciscus
Berichten: 38665

#26 , 24 aug 2009 15:50

Internering is iets uit strafprocedure
collocatie is een dwingende maatregel waarvoor de vrederechter de beslissing neemt

In alle andere gevallen is het een vrijwillige opname.

Opname in een instelling is geen reden om een huurcontract te verbreken - domicilie blijft op adres van woonst staan ook al is het een langdurige periode.
Kan natuuurlijk wel gewijzigd worden (in sommige gevallen).
Ook gevangenen en studenten blijven op hun oorspronkelijk adres staan.

Zjef
Berichten: 156

#27 , 24 aug 2009 23:18

Ook gevangenen ..... blijven op hun oorspronkelijk adres staan.
???

Vandebos
Berichten: 16087

#28 , 25 aug 2009 09:24

Als je huurder veroordeelt wordt tot een gevangenisstraf en deze effectief moet gaan uitzitten kan je hem niet ambtelijk laten schrappen bij het bevolkingsregister.

Tigerke1983
Topic Starter
Berichten: 26

#29 , 25 aug 2009 13:38

Uitslag:
huur stopt op 31 aug 2009
ze vertrekt tenlaatste 6 sept 2009
1.500 euro te betalen voor 15 sept 2009

De vrederechter (of waarschijnlijk eerder een medewerker wat het was niet de vrederechter van normaal (Mevr. Rita Bollen) begon eerst dat het feit dat ze langdurig in Duffel moet opgenomen worden moet aanzien worden als overmacht en dat een rechtsbeginsel zegt dat verbreken van een contract omwille van overmacht moet mogelijk zijn.

Daarna hele litanie dat ik maar een andere huurder moet zoeken om zo het verlies van huurinkomsten te verminderen. Na duidelijk gemaakt te hebben dat ik wel moet samenleven met een nieuwe huurder en dat dus niet iedereen zo maar goed is is hij van dit punt afgestapt.

De vrederechter benadrukte ook steeds dat ik beter een minnelijke regeling afspreek dan dat ik het via de gerechtelijke weg doe want ik zou hoogstwaarschijnlijk maar 3 maanden volle huur eruit kunnen trekken.

Nadat hij zag dat ik niet veel bewoog in mijn standpunten stelde hij zelf voor om 3 maanden volle huur (3 x 360 euro (geen rekening dus gehouden met indexatie)) te laten betalen na verbreking huurcontract.

Ik kwam dan af dat de ondertussen gegeven 770 euro vermindering (7 maanden 110 euro) dan moet erbij geteld worden. Na wat heen en weer gepraat werd uiteindelijk 420 euro weerhouden en komt het dus op 3 x 360 euro + 420 euro = 1.500 euro.

Zowiezo heb ik nu minder dan waar ik wettelijk recht op had doch denk ik dat ik mij gelukkig mag prijzen van een regeling op papier te hebben die mij 1.500 euro garandeerd alsook dat de huurder er reeds in september uit zal zijn.

Afgesproken werd dat de huurwaarborg naar mij (verhuurder) gaat en afgehouden mag worden van de 1.500 euro. Daar ik zo stoem was om geen plaatsbeschrijving op te maken op het begin van de verhuring heb ik geen recht op een eventuele schadevergoeding voor opgelopen schade (schade is wat strepen in de verf en kattenkrabbels in een gordijn).

Deze uitspraak kan misschien dienen als een voorbeeld van hoe een dergelijk geval afloopt als het voor een vrederechter komt.

Zjef
Berichten: 156

#30 , 25 aug 2009 14:51

Als je huurder veroordeelt wordt tot een gevangenisstraf en deze effectief moet gaan uitzitten kan je hem niet ambtelijk laten schrappen bij het bevolkingsregister.
Neen, omdat zijn adres zal overgeschreven worden naar zijn 'verblijfplaats'. Of laat jij het huurcontract ongemoeid als iemand bijvoorbeeld enkele jaren wordt opgesloten ?

Terug naar “Huren”