Verhoging huurprijs zonder contract

BTV
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verhoging huurprijs zonder contract

#1 , 06 sep 2023 12:08

Sedert 18 maanden huren we een deel van een loods. We hebben samen met de eigenaar de te gebruiken ruimte afgesproken en daar een prijs op geplakt waar we beiden mee akkoord waren. Er werd geen schriftelijk akkoord opgemaakt maar een mondeling akkoord. Sedert 18 maanden betaal ik steeds de factuur voor deze ruimte.
Nu komt de verhuurder plots af dat de huurprijs niet overeenkomt met de huurprijs want dat ik 150 m2 gebruik en maar zou betalen voor 100m². We hebben sedert de eerste maand tot nu nog steeds dezelfde afgesproken ruimte in gebruik (hebben daar ook foto's van). Hij wil nu plots vanaf deze maand ook de extra 50m² extra aanrekenen terwijl we geen extra ruimte in gebruik hebben. Bovendien kondigt hij een indexering aan vanaf januari van 3,5 euro/m² naar 5 euro m².
Ondertussen maakt hij mij en een aantal andere gebruikers het leven zuur door mijn ingang steeds kleiner te maken en te blokkeren door er een auto voor te zetten, waardoor ik deze steeds moet verzetten wanneer ik iets uit mijn gedeelte wil nemen.

Ik ben dit ook zat om steeds voor problemen te staan en wil daar eigenlijk weg. Wat zijn mijn mogelijkheden. Mijn voorstel zou zijn dat ik per 1 december daar weg zal gaan zodat ik binnen een redelijke termijn van 3 maanden iets anders kan zoeken, en dat ik dezelfde oppervlakte blijf gebruiken gedurende deze tijd zonder meerkost.

De verhuurder zegt dat ik ofwel meer moet betalen of mijn ruimte moet verkleinen met het gevolg dat ik zeker niet meer vlot kan binnen en buiten rijden.

Is mijn voorstel verantwoord en kan hij dit weigeren? Kan hij zomaar van de ene op de andere dag meer geld vragen zonder voorafgaandelijk verwittiging en is er bij geen akkoord geen wettelijke verplichting om een redelijke opzegtermijn te handteren? Ik kan mijn materiaal niet gewoon buiten zetten.

Alvast dank voor jullie correct advies.

Thomas_A
Berichten: 2396
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 sep 2023 12:39

Geen van jullie beiden staat erg sterk voor jullie eisen zonder schriftelijk contract. Het is ook geen woninghuur, dus veel contractuele vrijheid.

Je zou kunnen de verhoging betalen in de komende maanden en dan direct laten weten dat je aan die voorwaarden tegen eind dit jaar vertrekt.

Voor een paar maanden valt dat financieel hopelijk mee en dan heeft de verhuurder geen motivatie voor een kortere opzeg. Als hij tegen dan geen nieuwe huurder kan vinden, kan er misschien nog onderhandeld worden.

BTV
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 sep 2023 12:49

En wat met het feit dat hij steeds een auto voor mijn ingang zet?

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2396
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 sep 2023 12:53

Hangt ervan af wat er afgesproken is. Er bestaat opslag waar je alleen op afspraak zaken kan buiten halen.

Dat zal bij u niet het geval zijn, maar zonder iets op papier kan niemand zeggen wat de voorwaarden waren.

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 06 sep 2023 15:46

Begin al maar te zoeken naar een nieuwe opsagplaats. Gezien geen contract kan je onmiddelijk vertrekken. Gezien geen ingaande PB kan je zelf nog al uw rommel, die je niet wenst mee te verhuizen, gewoon laten staan. Aan hem dan om dier op te ruimen.

Terug naar “Huren”