Huur opzeggen wegens kopen van een woning

cindYY61
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huur opzeggen wegens kopen van een woning

#1 , 01 sep 2023 10:30

Ik huur een appartement sinds 01-02-2022, nu 18 maanden. Ik heb een 3/6/9 contract en drie maanden borg betaald.
Nu, geheel onverwachts ben ik in de gelegenheid om een appartement te kopen.
Verhuizen zal pas eind 2023 zijn.
Ik heb een kennis die graag mijn appartement en meubels wil overnemen.

Hoe ga ik het best te werk met de huur opzeggen? Wat zijn mijn kansen om wat borg terug te krijgen?
Ligt het geheel aan de goodwill van mijn huisbaas?
Ik heb altijd keurig op tijd betaald en heb verbeteringen aangebracht aan de huurwoning.

Graag advies want ik heb echt geen idee hoe dit allemaal geregeld kan worden.

bambipower
Berichten: 1034

#2 , 01 sep 2023 12:46

Je doet je opzeg minimaal 3 maand op voorhand....

U hoeft geen nieuwe huurder te zoeken, dat is de taak van de verhuurder.

Je hebt een 3-6-9 contract, dus ben je een wederverhuringsvergoeding schuldig. Die is 2 maand huur, als je de woning verlaat in het 2de jaar... of 1 maand als je de woning verlaat in het 3de jaar

Voor uw waarborg is de plaatsbeschrijving van belang... bij verlaten van de woonst dient die zich in de oorspronkelijke situatie te bevinden. Let op met verbeteringswerken, als je daar geen schriftelijke toelating voor hebt. Wat voor u een verbetering kan zijn, kan voor de verhuurder een verslechtering zijn. Dus best terug in de originele staat herstellen.

justice speaker
Berichten: 218
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 sep 2023 21:01

Ik denk dat bambipower met wederverhuringvergoeding bedoeld opzegvergoeding wegens het vervroegd opzeggen van een contract. Wederverhuringsvergoeding word enkel toegekend door de rechter bij het ontbinden van een contract door de fout van de huurder.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5425

#4 , 02 sep 2023 00:38

Dit staat op vlaanderen.be voor recente huurcontracten:

Bij woninghuurcontracten gesloten voor 1 januari 2019 is er geen mogelijkheid voor huurder of verhuurder om het contract eerder op te zeggen. Ze kunnen het contract wel altijd in onderling overleg beëindigen.

Bij woninghuurcontracten die sinds 1 januari 2019 zijn gesloten mag de huurder de overeenkomst wel altijd opzeggen zonder reden:

met een opzeggingstermijn van 3 maanden
De opzeg begint te lopen op de eerste dag van de maand, ná de maand waarin de opzegging is gedaan.
en een opzeggingsvergoeding van
anderhalve maand huur als het huurcontract (na de opzegperiode) eindigt tijdens het eerste jaar
1 maand huur als het huurcontract (na de opzegperiode) eindigt tijdens het tweede jaar
een halve maand huur als het huurcontract (na de opzegperiode) eindigt tijdens het derde jaar.

Als je een nieuwe huurder kan aanbrengen die ok is vopr de huisbaas wil hij zij misschien een deel laten vallen.

Je verhuist eind 2023: dus met 3 maand opzeg moet je op 31/12/2023 weg zijn. Ben je zeker dat de akte zal verleden zijn en het gekochte appartement leeg?

Zelf zou ik wat overlap voorzien : misschien wil je zelfs als je tijdig een leeg appartement koopt wat werken uitvoeren voor je verhuist …

NatD
Berichten: 428
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 sep 2023 02:36

Dit staat op vlaanderen.be voor recente huurcontracten:

Bij woninghuurcontracten gesloten voor 1 januari 2019 is er geen mogelijkheid voor huurder of verhuurder om het contract eerder op te zeggen. Ze kunnen het contract wel altijd in onderling overleg beëindigen.

Bij woninghuurcontracten die sinds 1 januari 2019 zijn gesloten mag de huurder de overeenkomst wel altijd opzeggen zonder reden:

met een opzeggingstermijn van 3 maanden
De opzeg begint te lopen op de eerste dag van de maand, ná de maand waarin de opzegging is gedaan.
en een opzeggingsvergoeding van
anderhalve maand huur als het huurcontract (na de opzegperiode) eindigt tijdens het eerste jaar
1 maand huur als het huurcontract (na de opzegperiode) eindigt tijdens het tweede jaar
een halve maand huur als het huurcontract (na de opzegperiode) eindigt tijdens het derde jaar.

Als je een nieuwe huurder kan aanbrengen die ok is vopr de huisbaas wil hij zij misschien een deel laten vallen.

Je verhuist eind 2023: dus met 3 maand opzeg moet je op 31/12/2023 weg zijn. Ben je zeker dat de akte zal verleden zijn en het gekochte appartement leeg?

Zelf zou ik wat overlap voorzien : misschien wil je zelfs als je tijdig een leeg appartement koopt wat werken uitvoeren voor je verhuist …
Hetgeen jij aanhaalt qua opzegvergoeding van anderhalve, één of een halve maand huur gaat over huurcontracten van korte duur (tot 3 jaar).
TS heeft een huurcontract van lange duur (3-6-9), dat is 3, 2 of 1 maanden huur opzegvergoeding als het huurcontract eindigt tijdens het 1ste, 2de of 3de jaar.

Voor de rest akkoord ...

Sirkii
Berichten: 5425

#6 , 02 sep 2023 04:09

Juist ja ;-(. Een recent huurcontract van 9 jaar of meer is 3/2/1 maand. Tx voor de correctie

Terug naar “Huren”