Huurcontract inwonend familielid?

Donny.L
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huurcontract inwonend familielid?

#1 , 29 aug 2023 17:33

Dag,

Ik heb een 5 tal jaar geleden mijn moeder in huis genomen omdat ze financieele problemen had. We hebben toen afgesproken dat ze maandelijks kostgeld betaald en ik alle maandelijkse vaste kosten. Omdat ze al die tijd op de wachtlijst staat voor een sociale woning, hebben we nu een brief ontvangen dat ze mogelijk recht heeft op een huurpremie die niet is opgenomen. 1 Van de voorwaarden voor die huurpremie is uiteraard dat je iets huurt. Nu zie ik weinig verschil in maandelijks kostgeld of maandelijks huur betalen. Dus zou het mogelijk zijn om een huurcontract op te maken voor mijn inwonende moeder?


bambipower
Berichten: 1034

#3 , 29 aug 2023 18:59

Dient de woning wel comform te zijn.... er kan een controle komen.
Wie komt NIET in aanmerking voor een huurpremie?
U hebt geen recht op de huurpremie als u:

woont in een sociale huurwoning, in een woning in onderverhuur van een woonmaatschappij of in een Vlabinvestwoning
een woning huurt van een familielid tot en met de tweede graad (bijvoorbeeld: ouders, grootouders, kind of kleinkind, broer of zus) dat op hetzelfde adres woont
https://www.vlaanderen.be/vlaamse-huurp ... huurpremie

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6878

#4 , 29 aug 2023 19:10

Zeg maar gerust : er ZAL een controle komen :)

Donny.L
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 aug 2023 19:35

Ok dan kan ik het evengoed zo laten, moet ik ook geen moeite steken in het opmaken van een huurcontract.
Een controle ter plaatse is zelfs niet nodig aangezien op het huurcontract het adres staat, wat in dit geval ook hetzelfde is.

Terug naar “Huren”