huren

wenne3007
Topic Starter
Berichten: 2

huren

#1 , 30 jan 2009 18:13

hallo
wij hebben een huisje gevonden in een immo kantoor voor te huren ...
binnenkort mogen wij ons huurcontract gaan tekenen maar zou eens willen weten of dat juist is
moeten dus de eerste maand huur betalen, de huurwaarborg .... da klopt allemaal wel maar daarbij moeten wij ook nog 635 euro dossierkosten betalen ??? :shock: is dat normaal voor een huis te huren???
alvast bedankt 8)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 30 jan 2009 20:13

hmmm. Normaal gezien zijn de kosten voor het verhuren van een pand ten laste van de verhuurder...

ga eens naar de website www.biv.be en kijk eens of het immo agentschap gekend is ? (checken op zowel naam agentschap als op naam immo agent.)

wenne3007
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 31 jan 2009 10:55

:cry: heb gekeken staat erbij...... weet nu ook nie wa te doen.
ken er niet veel van maar wel genoeg voor te weten dat da nie echt klopt :!:
maar ja zit er nu wel mee

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 31 jan 2009 11:08

ok.

Eerste punt: Begrijp zeer goed dat vanaf het ogenblik dat je bezwaar maakt tegen deze praktijk je er praktisch 100% zeker van kan zijn dat het huisje niet aan jullie verhuurd zal worden. Niemand kan hem verpliichten aan jullie te verhuren

tweede punt: is dat huisje je die extra som waard? Hou er tevens rekening mee dat naar de toekomst toe alle problemen die je kan tegenkomen via dat agentschap zal moeten melden.

derde punt: laat het huurcontract met een vergrootglas nakijken.

vierde punt: ken je mensen uit de regio die via dat agentschap hebben gehuurd? Vraag eens naar hun ervaringen.

vijfde punt: informeer bij de economische inspectie of een immo-kantoor dossierkosten voor het verhuren van een pand aan de huurder mag aanrekenen. (ben hier niet 100% zeker van maar ik weet wel dat die mensen een broertje dood hebben aan de term "dossierkosten" die niets dekken.

Kort gezegd: kijk na of het een immo is die op de prijs na te vertrouwen valt. Dan dien je voor jezelf te besluiten of je die extra prijs voor dat pand wenst te betalen.

Marie_L
Berichten: 1

#5 , 01 mei 2009 20:44

Hallo

Eigenlijk zit ik met een gelijkaardig probleem. Dossierkosten die doorgerekend worden aan de huurder. Recent is er een wet gestemd:

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING
Artikel 2

Deze bepaling strekt ertoe te verhinderen dat de bemiddelingskosten van een bemiddelingsopdracht, door de verhuurder gegeven, ten laste worden gelegd van de huurder. Een andersluidend beding in de huurovereenkomst of een eventuele andere overeenkomst is nietig.



http://www.gva.be/nieuws/binnenland/huu ... talen.aspx

Huurders draaien niet meer op voor kosten makelaar
april 25th, 2009 · Geen commentaar · Nieuws België

De Senaat schrapte deze week de bepaling uit de huurwet die toelaat dat verhuurders hun makelaarskosten doorrekenen aan hun huurders. Het wetsvoorstel van senator Els Schelfhout (CD&V) gaat nu naar de Kamer.

Toen Laurette Onkelinx (PS) in de vorige regering de huurwet herschreef, keek ze naast een kankerplek in de oude wet. Zodat verhuurders nu nog steeds de bemiddelingskosten van makelaars doorrekenen.

‘Die kosten kunnen hoog oplopen, tot een volle maand huur of meer bovenop de eigenlijke huur, de waarborg en vaak nog andere dossierkosten’, zegt Schelfhout.

‘Het kan niet dat de toekomstige huurder opdraait voor kosten die worden gemaakt in opdracht van de verhuurder. Dit is een vorm van chantage waarbij de zwakste schakel in de ketting, de huurder, gedwongen wordt in te stemmen met willekeurige contractuele bepalingen.’

Verwijzing naar de wet
http://www.cdenvsenaat.be/index.php?id= ... 0Driessche

Nu natuurlijk vraag ik me af wanneer die wet invoege gaat? En hoe je hier in de praktijk mee om moet gaan als die dossierkosten toch gevraagd worden?[/b]

JohnD
Berichten: 3580

#6 , 01 mei 2009 21:26

Nou eens dat die wet goedgekeurd word en er worden toch nog dergelijke kosten aangerekend kan je die gewoon laten aanrekenen en betalen (vanzelfsprekend anders kan je het wel vergeten als huurder om die woning te huren). Je eist ze dan onmiddellijk terug met verwijzing naar die wet. Of die bepaling van die dossier- of andere kosten dan in het huurkontrakt zou staan of niet zal nog weing uitmaken denk ik.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 mei 2009 12:30

Nu natuurlijk vraag ik me af wanneer die wet invoege gaat?
Geduld. Het wetsvoorstel werd goedgekeurd in de Senaat; Nu moet nog de Kamer erover beslissen. Pas daarna is het wet en treedt in werking tiende dag na publicatie in het Staatsblad.

Eerst wachten wat de Kamer doet ....

scorpioen

Terug naar “Huren”