Schadevergoeding huurcontract 3-6-9

onlyme
Topic Starter
Berichten: 3

Schadevergoeding huurcontract 3-6-9

#1 , 27 nov 2008 01:07

Ik heb een tijd geleden op eind oktober 2008 met een aangetekend schrijven mijn opzeg gedaan voor mijn huurcontract van 3-6-9 jaar. Na 2 weken werd er reeds een nieuwe huurder gevonden en deze trekt 1 december 2008 al in.
Nu wilt de verhuurder enkel mijn waarborg vrijgeven indien ik een schadevergoeding betaal van 1 maandhuur.
Dit is zo bepaalt volgens de huurwet, maar mondeling werd mij door de verhuurder gezegd dat we een minnelijke schikking zouden treffen indien we snel een nieuwe huurder zouden vinden , dus niet.

Ik weet dat de verhuurder recht heeft op deze vergoeding, ik had graag administratie kosten (+/- 150 euro) willen betalen voor moeite om een nieuwe huurder te vinden. De verhuurder heeft eigenlijk geen daadwerkelijk schade opgelopen tenzij een vervroegde beeindiging van het huurcontract in het 3de jaar.
Advies?
- Indien ik de vergoeding moet betalen is dat het bedrag mijn maandhuur bij de start van mijn huurcontract of de huidige geindexeerde maandhuur?
- Kan ik met deze argumenten naar de vrederechter trekken voor een minnelijke schikking betreffende mijn waarborg? Welk zijn mijn kansen?

Alvast Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 27 nov 2008 05:43

Dit is een interessante situatitie die U in uw voordeel kan benutten; zelfs indien we op dit ogenblik nog niet weten of U al dan niet een nieuwe woning hebt gevonden.

Sta me toe mij te verklaren: de verhuurder of U hebben een nieuwe huurder gevonden die er reeds in kan na slechts 1 maand vooropzeg. Ik neem aan dat de opzeg die U gegeven heeft slechts vanaf november, dus deze maand begint te lopen.

Alhoewel U zelf uw opzeg gegeven heeft is die toch normaal wettellijk 3 maanden en kan uw verhuurder U niet buitenzetten voor het einde van die 3 maand (of U nu een nieuwe woning gevonden heeft of niet is zelfs niet relevant); in dit geval dus om die nieuwe huurder toe te laten de wonning reeds 2 maanden voor het einde van de vooropzeg de woning te laten betrekken.

U kan dit in uw voordeel gebruiken, moest U reeds een nieuwe woning gevonden hebben. Als ik verhuurder was zou ik graag die nieuwe huurder per 1.12 de woning verhuren omdat de kans misschien groot is dat hij niet zo gauw een andere huurder vind. Tenzij deze nieuwe huurder ook kan wachten natuurlijk, vermits U zegt dat hij op 1 dec. reeds intrekt. U kan dit alles volgens mij blokkeren door te weigeren de woning 2m. vroeger te verlaten, tenzij U ergens iets getekend hebt dat hij, de verhuurder, er mee akkoord gaat dat U reeds na 1 maand ipv 3, de woning verlaat.

Tracht dus het feit, dat hij U niet kan verplichten uw eigen vooropzeg in te korten, in uw voordeel uit te buiten door een overeenkomst met hem te sluiten (schriftelijk !!!) dat U geen schadevergoeding hoeft te betalen omdat U de woning vroeger dan normaal (= 2m. vroeger) vrijgeeft.

onlyme
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 27 nov 2008 22:39

JohnD, thanks voor uw reply
Ik heb reeds een nieuwe woning gevonden en alles is reeds verhuisd. Het contract is reeds getekend met de nieuwe huurder. Heb de nieuwe huurder proberen te bereiken maar geen antwoord. Ik probeer nu via een aangetekend schrijven van mijn raadsman om een minnelijke schikking te treffen . Gisteren , had ik de huisbaas een mail verstuurd om mee te delen waarom men een volledige maandhuur eiste omdat we telefonisch een overkomst zouden treffen.
En dit heb ik als antwoord gekregen van mijn huisbaas waarom ik een volledige maand schadevergoeding zou moeten betalen :" Ik denk dat ik mijn uiterste best heb gedaan om het appartement zo snel mogelijk te verhuren, dit geeft je een winst van 2 maanden huishuur. Je moet wel begrijpen, dat herverhuren een extra kost voor mij betekent. Ik ben eveneens ook zo vriendelijk om de expertise zelf te doen en U hiervoor geen kosten aan te rekenen. Ik vraag je dus niet om de huishuur verder te betalen tot einde januari. Ik wens wel de vergoeding van één maand huishuur voor verbreking van het contract gedurende het derde jaar, zoals contractueel bepaald. Je gaat me niet zeggen dat mijn huisbaas kosten heeft gehad van 1 maand huur ( 575 euro)voor het vinden van een nieuwe huurder. Het heeft nog geen 1.5 week online gestaan als te huur. Tis een nieuwbouw en heel centraal gelegen in België dus het verhuren zal nooit echt moeilijk zijn voor de verhuurder. Ik denk dus dat wat u voorstelt enkel in mijn voordeel kan zijn indien de woning heel moeilijk om te (her) verhuren is.

Reclame

JohnD
Berichten: 3580

#4 , 28 nov 2008 02:44

Het contract is reeds getekend met de nieuwe huurder. Heb de nieuwe huurder proberen te bereiken maar geen antwoord. Ik probeer nu via een aangetekend schrijven van mijn raadsman om een minnelijke schikking te treffen . Gisteren , had ik de huisbaas een mail verstuurd om mee te delen waarom men een volledige maandhuur eiste omdat we telefonisch een overkomst zouden treffen.
En dit heb ik als antwoord gekregen van mijn huisbaas waarom ik een volledige maand schadevergoeding zou moeten betalen :" Ik denk dat ik mijn uiterste best heb gedaan om het appartement zo snel mogelijk te verhuren, dit geeft je een winst van 2 maanden huishuur. Je moet wel begrijpen, dat herverhuren een extra kost voor mij betekent. Ik ben eveneens ook zo vriendelijk om de expertise zelf te doen en U hiervoor geen kosten aan te rekenen. Ik vraag je dus niet om de huishuur verder te betalen tot einde januari. Ik wens wel de vergoeding van één maand huishuur voor verbreking van het contract gedurende het derde jaar, zoals contractueel bepaald. Je gaat me niet zeggen dat mijn huisbaas kosten heeft gehad van 1 maand huur ( 575 euro)voor het vinden van een nieuwe huurder. Het heeft nog geen 1.5 week online gestaan als te huur. Tis een nieuwbouw en heel centraal gelegen in België dus het verhuren zal nooit echt moeilijk zijn voor de verhuurder. Ik denk dus dat wat u voorstelt enkel in mijn voordeel kan zijn indien de woning heel moeilijk om te (her) verhuren is.
OK, U zegt dat U een raadsman ter hand hebt genomen. Vertel hem dat U totaal niets te maken heeft met het feit dat de nieuwe huurder reeds een kontrakt getekend heeft met de huisbaas. Het is wel fout dat U reeds alles verhuisd heeft, omdat indien U de woning niet wil verlaten begin december en hij weet dat de woning in feite leeg is, dit misschien indien de zaak voor de vrederechter moest verschijnen dit als kwade wil van Uwentwege zou kunnen beschouwd worden. Moest er nog een en ander meubilaair in de woning staan zou dat argument niet kunnen gebruikt worden. Het is natuurlijk wel zo dat hij recht heeft op die maand schadevergoeding, maar misschien wel evenveel als jij recht hebt om de woning niet vrij te geven per 1 december. Het is toch dank zij jouw vertrek van 2 maand vroeger dan voorzien dat hij een nieuwe huurder heeft. Als jij de woning niet wenst te verlaten voor het einde van die 3m. vooropzeg kan de nieuwe huurder van hem trouwens een forse schadevergoeding eisen. De verhuurder kan immers zijn kontraktuele verplichtingen niet nakomen. Als je tot het einde van de 3m. vooropzeg blijft moet je natuurlijk wel die 2m. xtra nog betalen. Het is alles ingewikkelder geworden ookal omdat je reeds verhuisd bent. Weet hij dat trouwens dat de woning nu reeds vrij is ? Spijtig dat je zo laat reageert want dan kon je vast en zeker je huisbaas onder druk zetten, zeker als je nog niet verhuisd was en ook niets getekend had dat de woning per 1 dec. vrij zou zijn, en de verhuurder op je mondelinge (onbewijsbare) belofte zou afgegeaan zijn om reeds een kontrakt te tekenen met de nieuwe huurder. Je zou hem (en de nieuwe huurder) in een aardig lastig parket kunnen gebracht hebben.

Efjoma
Berichten: 232

#5 , 29 nov 2008 11:35

Dat je het eventueel verkorten van de opzegperiode bent overeengekomen staat los van de schadevergoeding.

JohnD
Berichten: 3580

#6 , 30 nov 2008 22:22

Dat je het eventueel verkorten van de opzegperiode bent overeengekomen staat los van de schadevergoeding.
Het staat niet vast of die verkorting van de huurperiode schriftelijk is vastgelegd. De huurder kan dus nog altijd een voorstel doen aan de verhuurder wat betreft die schadevergoeding, dat de verhuurder kan weigeren of niet, met het gevolg dat de huurder de druk kan opvoeren en gewoon zeggen dat hij dan blijft tot het einde van de vooropzeg - hij moet dan wel die 2 maanden huur betalen. De verhuurder komt dan toch in de problemen dacht ik want hij heeft het kontrakt reeds getekend met zijn nieuwe huurder die er vanaf de eerste dag in wil.

Dit is natuurlijk een theoretische benadering want in dit geval heeft de oude huurder reeds zo goed als alles verhuisd.

Terug naar “Huren”