Beste,
ik hoop dat ik via deze weg wat meer info krijg.
Ik was van plan om ook raad te vragen bij huurdersbond maar lees op dit forum dat dit niet altijd de beste hulp is.
Ik probeer het kort te houden en zo gericht mogelijk.
- Huurcontract afgesloten eind aug '13
- Plaatsbeschrijving opgemaakt samen met verhuurder
* huurcontract werd geregistreerd - plaatsbeschrijving niet
* plaatsbeschrijving was al opgemaakt en afgedrukt
* oude foto's gebruikt
* er werden met potlood enkele zaken aangevuld en door beide partijen ondertekend
- Vorige huurders hadden geen enkel onderhoud laten uitvoeren - dit moesten wij doen en factuur mocht worden opgestuurd naar hen.
--> waterverzachter: via huisbazin gelopen
--> CV: via ons gelopen
--> schoorsteen: nooit gebeurd omdat de firma die werd aangegeven door de huisbazin geen gehoor gaven.
Het bleek dat vorige huurders een vals postbusadres hadden gegeven.
Kregen de eerste 2 maanden continue deurwaarders over de vloer voor vorige huurders - uiteindelijk via de gemeente kunnen laten schrappen na een heel lang proces.
* hebben in de week na plaatsbeschrijving allerlei opmerkingen doorgegeven die niet vermeld stonden, incl foto's:
bijv: beginnende scheuren/barsten in muren, krassen op bad, ..
--> werd allemaal in goede orde ontvangen door huisbaas
- Doorheen de jaren heel wat problemen gehad en hiervan steeds de huisbaas via email op de hoogte gebracht:
-->
schimmel in de badkamer, vnl op het veluxraam
Deze gaf aan dat het een probleem van verluchten was, we moesten volgens haar douchen/baden met verwarming aan EN ruit open.
Te gek voor woorden maar bon hebben de raad opgevolgd. Maakte uiteraard niets uit.
Hebben dit ook laten weten. Het probleem is dat er NERGENS verluchting was in de badkamer, behalve dan de Velux die open en toe kon.
Huisbaas ging eens langskomen om dit te bekijken - nooit gedaan
-->
Rot tuinhuis
Hebben laten weten dat het tuinhuis rot was en onze spullen allemaal beschimmelden. Het regende binnen en was gewoon echt rot!
Dit gingen ze ASAP laten maken. Hebben uiteindelijk het tuinhuis afgebroken en vervolgens ons een halfjaar zonder tuinhuis laten zitten. Er kwam wel altijd een excuus .. Nieuw tuinhuis werd gezet door firma maar de elektriciteit kwamen zij zelf nadien in orde brengen. Bij het stop zetten van de huurovereenkomst was er nog steeds geen licht en elektriciteit .. We spreken dan over 3 jaar na plaatsen tuinhuis.
-->
Overvolle septische put
Overvolle septische put tijdens Kerstavond '13 ! Wc's vol overlopende **** op Kerstavond!
Ze was haar niet bewust van een septische put en deze werd dus nooit geledigd!
Op Kerstavond een firma vinden, was héél gezellig moet ik zeggen!
-->
Schilderwerken buiten
Gedurende de bijna 7 jaar dat we er woonden beloofde ze om alle deuren + ramen langs buiten te laten schilderen --> nooit iemand gezien
--> [b** en zoveel meer [/b]
Ik wil maar aantonen dat wij héél wat last hebben ondervonden in die zeven jaar.
Ieder jaar werd onze huishuur geïndexeerd en steeds zonder morren door ons betaald.
Hebben tijdens onze bijna 7 jaar huur geregeld mailtjes gestuurd met klachten over defecten.
Ze bracht na verloop van tijd het meeste wel in orde maar na lang aandringen van ons en steeds met een wachttermijn van ongeveer een half jaar.
Ze erkend dit ook, aangezien ze ons na onze opzeg 'ontzettend geduldige huurders' noemde.
Helaas was dit van korte duur.
Wij hebben onze opzeg gedaan zoals het hoort - aangetekend & 3 maanden opzegtermijn.
Opzeg liep af op 30/06/2020.
Huisbaas stuurde ons een week voor deze datum een hele lijst door van wat in orde moest worden gebracht:
- onderhoud waterverzachter van max 1 maand geleden: hadden in april '20 een onderhoud laten doen, dat lijkt me dan ook meer dan voldoende --> er bleek een klepje gebroken, deze hebben we laten vervangen op onze kosten
- onderhoud CV laten uitvoeren max 1 maand geleden: hebben we laten uitvoeren door de firma die zij aangaf op het contract, april '20.
Leek mij dus ook meer dan recent! De firma gaf geen geldig verbrandingsattest omdat er onvoldoende verluchting is rondom het toestel. Dit is één of andere wet waarbij dit huis dus niet in orde is. Het onderhoud werd wel uitgevoerd + het luchtdrukventiel bleek kapot.
Firma geeft aan dat dit een kost is voor de huisbazin - ik meld haar dat - zij zegt dat dit slijtage is en dus kost voor ons!
Firma stuurt volledig factuur (300 € : onderhoud + luchtdrukventiel) naar mij & ik betaal
Nadien geeft ze toe dat kost luchtdrukventiel voor haar is en stelt ze voor om dit te verrekenen (zie volgend punt).
Doorheen de jaren hebben wij jaarlijks de CV laten nakijken door een vriend die voor een andere firma werkt.
Hebben dit ook zo gemeld en kunnen hiervoor ook attesten voorleggen.
- Vegen schoorsteen: dit hebben we NIET laten uitvoeren omdat :
1) firma hierboven vermeld laat verstaan dat dit NIET moet, gezien we een hogerendemenstketel hebben
2) de vorige huurders hebben dit ook nooit laten doen, dus ik stelde 50/50 voor aan huisbazin, zij weigert
--> ze wilt de kost voor de vervanging van het luchtdrukventiel verrekenen met de kost (100%) voor het reinigen van schoorsteen
30/06/20: afspraak om 18h voor uittredende plaatsbeschrijving
Huisbaas laat weten dat ze pas om 20h30 aanwezig kan zijn (geen verlichting meer aanwezig in het huis op haar vraag) en verwacht ons om dat uur daar
Ze begint met alle sleutels terug te vragen, wij overhandigen alles wat we in ons bezit hebben.
We nemen beiden de plaatsbeschrijving (inname) erbij en doen de toer.
Ze maakt wat opmerkingen maar alles kan weerlegt worden en wordt door haar goed bevonden.
Bijvoorbeeld: er ontbreken enkele sleutels van de sloten op de ramen, geen idee waar deze naartoe zijn (aangezien deze ramen nooit door ons werden geopend omdat onze rolgordijnen dit verhinderde) --> ze laat ons weten dat ze thuis nog heel wat dubbeltjes heeft en we ons hiervoor geen zorgen moeten maken
Ze vraagt of het oké is dat ze haar nota's ten laatste 3 dagen nadien op een nieuwe plaatsbeschrijving noteert en ons deze bezorgt, zodat we beiden kunnen handtekenen. Ik zeg dat dit in orde is maar laat wel weten dat er geen extra's op mogen verschijnen, die nu niet besproken zijn.
-->
Er werd NIETS getekend door beide partijen en sleutels werden dus al overhandigd
Ik stuur op 3/7 een mail met de vraag waar de plaatsbeschrijving blijft. Ze laat weten dat het meer tijd in beslag neemt, dan verwacht.
Ik stuur deze week nogmaals mail met de vraag waar alles blijft, aangezien wij wachten op vrijgave huurwaarborg.
We krijgen een mail terug waarvan we achterover vielen:
- Ze heeft haar huis nog nooit zo slecht terug ontvangen, als bij ons
- Schandalig hoe wij haar huis hebben toegetakeld
- Ze moet héél wat offertes opvragen en kan dan pas laten weten hoeveel waarborg er kan worden vrijgegeven
- ..
Mondeling was alles in orde (muv het vliegenraam van de velux in de badkamer - dit bleekt beschadigd maar ontkennen we ook zeker niet, mits enige nuance) en nu zegt ze dit?
Vandaag ontvingen we EINDELIJK de langverwachte plaatsbeschrijving .. Om te huilen .. ik ben er echt niet goed van!
Ik som even op:
- alle sleutels die ontbreken dienen bijgemaakt te worden (ook al gaf zij aan dat ze heel wat dubbeltjes had liggen en wij hiervoor geen kosten gingen hebben), indien dit niet kon --> nieuwe sloten steken op onze kosten
- Op de schuifdeur zat een speciaal slot, hiervan was geen sleutel OMDAT de vorige huurder haar kind hier papier had in gestoken. We hebben dit ook aangehaald tijdens teruggave sleutels en verhuurder bevestigde dit.
Nu schrijft ze op plaatsbeschrijving: "sleutel ontbreekt - huurder beweerd dat kind vorige huurder papier in slot had gestoken, dit klopt MAAR vader van kind heeft dit papier ter plekke verwijderd, in bijzijn van verhuurder en nieuwe huurders (wij dus)"
--> DIT IS EEN LEUGEN want de papa was niet aanwezig! Wij hebben enkel de vrouw gezien tijdens overdracht nutsvoorzieningen, man was niet aanwezig!
- Scheuren/barsten in de muren + deurstijlen die hierdoor lossen: Kosten volledig voor ons (vakman, inclusief verplaatsingskosten)
--> wij hebben de week na dat wij introkken hiervan al foto's doorgestuurd, is niet onze fout
- Koelkast: er zat een kleine diepvries bovenaan in de koelkast. Hier is helaas een stukje afgebroken waardoor het deurtje niet goed meer sluit.
Koelkast en diepvries werken echter nog perfect!
In het huurcontract staat: wanneer de diepvries kapot gaat doorheen de jaren, zal de koelkast vervangen worden door een model ZONDER diepvries.
Ze schrijft in plaatsbeschrijving: Vergoeding ten bedrage van de kost van een nieuwe koelkast van een gelijkaardig type vermeerderd met leverings- en installatiekosten --> kost voor huurder
- Afstandsbediening garage: wij kregen bij inname 2 afstandsbedieningen overhandigd die niet werkten (staat ook vermeld in huurcontract + nadien bevestigd op mail door huisbaas). Mijn man werkte toen in die branche en zij hoopte dat hij deze aan de praat ging krijgen. Nooit gelukt.
Onze hond had één van de afstandsbedieningen kapot gebeten --> werden niet gebruikt, compleet nutteloos omdat ze niet werkten.
Op 30/06 dit zo laten weten, vormde voor haar helemaal geen probleem aangezien deze NOOIT HEBBEN GEWERKT.
Ze schrijft in plaatsbeschrijving: De verhuurder heeft de twee afstandsbedieningen bij aanvang huur overhandigd aan de huurders met de mededeling dat de niet werkten omdat de batterijen plat waren --> conclusie: nieuwe afstandsbediening te kopen door ons
--> 'platte batterijen' ??? Nooit gewerkt!
- Badkamer: ligbad met sproeikop met slang: de sproeikop was afgebroken: de slang zit nog in de ruimte achter het bad --> deze is bereikbaar via een luik maar dit lukte ons absoluut niet om dit in orde te krijgen. Hebben niet verder geprobeerd om extra schade te voorkomen. Hebben wel een nieuwe sproeikop gekocht (Grohe) en daar achter gelaten. Bij inspectie door haar was dit geen probleem, haar man ging dit in orde brengen.
Nu schrijft ze: kosten voor plaatsing door vakman + verplaatsingskosten voor huurder
- De hagen moeten geknipt zijn: bij intreding was de tuin een verwilderd oerwoud! Geen enkele haag was gesnoeid.
Wij hebben de hagen altijd goed onderhouden. Echter was bij uittreding de grootste haag (4m hoog) niet gedaan.
Waarom?
1) onze tuinman ligt in het ziekenhuis met corona, zelf geen beginnen aan
2) de hagen waren NIET GESNOEID bij inname, duidelijk te zien op plaatsbeschrijving.
Dit was voor haar mondeling allemaal in orde.
Nu schrijft ze: haag wordt gesnoeid door professionele firma die ZIJ kiest, alle kosten voor ons.
... En zo gaan we door
Oké uiteindelijk hele lange opsomming geworden maar het is allemaal te gek voor woorden!
Mijn vraag:
- Hoe staan we ervoor bij al die punten die ze hierboven eist
- Wat met het feit dat wij meer dan 2 weken na overhandiging sleutels nu pas dergelijke plaatsbeschrijving krijgen en deze dus helemaal niet klopt met wat ze mondeling aangaf op 30/06 ?
- Hoe krijgen wij in godsnaam onze huurwaarborg terug EN het factuur van de luchtdrukventiel terugbetaald?
Ik las online dat teruggave waarborg binnen de 2 maand dient te gebeuren of ze moet ons aangetekend ingebreke stellen. Klopt dit?
Dus eigenlijk heeft ze tijd tot 30/08 om haar geschifte lijst aangetekend aan ons te bezorgen?
- Hoe reageer ik op haar mail met deze lijst?
Ik hoop van harte hier goede raad te ontvangen want ik weet het allemaal even niet meer.
Alvast bedankt voor jullie tijd.