Huurwaarborg

Kingsley
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Huurwaarborg

#1 , 10 jul 2020 13:23

Mijn partner en
Ik hebben in 2015 een appartement gehuurd waar wij tot augustus vorig jaar hebben ingewoond de huurprijs was 720€ + 120€ Voor water en elektriciteit nu wonen wij al van augustus 2019 daar niet meer ons huurwaarborg is 1400€ . Een paar maanden later liet de verhuurder ons weten dat we nog een afrekening van water en electriciteit zouden moeten betalen van 2000euro. Zonder ooit ons 1 afrekening voor te leggen. Nu bijna 1 jaar later vraagt de verhuurder om gemakshalve gewoon de waarborg te betalen en dat alles dan in orde is.
Maar wij willen een afrekening zien van wat wij verbruikt hebben, maar ze is al haar gegevens kwijt omdat haar laptop zogezegt uit haar auto verdwenen is. Uiteraard willen wij niet dat dit een rechtzaak word. Maar eveneens willen we ons ook niet laten doen. Dit lijkt ons onfair. Wat moeten wij doen?
Mvg:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 10 jul 2020 15:16

stuur een AS en vraag om detail van de afrekening. Factuur kwijt is larie gezien je makkelijk een duplicaat kan opvragen.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 10 jul 2020 16:52

Hoeveel betaalde je de voorgaande jaren? Ofwel eis je een afrekening ofwel stel je voor om pro-rata tot augustus 2019 te betalen.

Zijn dat aparte tellers of een gemeenschappelijke die verdeeld wordt volgens een afgesproken verdeelsleutel?

Reclame

Kingsley
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jul 2020 00:33

Wij hebben in al die jaren nooit een afrekening gezien, wij vroegen jaarlijks een afrekening maar er kwam nooit iets van... en omdat de verhuurder nooit een afrekening voorlegde dachten wij dat wij niks moesten bijbetalen omdat er ook zonnepanelen waren! Dus ons
verbruik was heel laag (wat zij zelf zei als mijn partner de meterstanden ging noteren)
De tellers waren gemeenschappelijke en waren niet met een verdeelsleutel.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 11 jul 2020 09:43

Die zonnepanelen moeten toch ook ergens doorgerekend worden aan de huurders, of heeft de verhuurder die daar gehangen uit pure menslievendheid?
je had al veel vroeger (na eerste afrekening) achter een degelijke afrekening moeten vragen, desnoods per aangetekend schrijven.

Kingsley
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 jul 2020 11:25

Wij hebben achter een factuur gevraagd maar werd nooit op ingegaan dus dachten wij dat wij niks moesten bij betalen omdat wij al maandelijks 120€ Betaalde wat ik al veel vind voor een “energie zuinig appartement”
En ik vraag enkel om een rekening voor te leggen dat wij effectief zien wat wij moeten betalen en niet zomaar 1400€ geven maar zij kan geen afrekening of factuur voorleggen!

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 jul 2020 11:29

U hebt recht op een gedetailleerde afrekening.
Zonder afrekening zie ik de verhuurder die 1.400 euro niet krijgen van de vrederechter.

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 11 jul 2020 20:05

En ineens de afrekeningen van de 5 vorige jaren ook vragen.
Best ook met de andere huurders eens contact opnemen.

Terug naar “Huren”