Contract serviceflat - onderhoud & beschadiging specificaties

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 516

Contract serviceflat - onderhoud & beschadiging specificaties

#1 , 22 jun 2020 14:02

Beste,

In het contract van een serviceflat staat het volgende:
Bewoner draagt als een 'goede huisvader' zorg voor de flat.
Dit houd onder andere het volgende in (zonder limitatief te zijn):
- ...
- onderhouden van deuren en ramen, omlijstingen inbegrepen
- onderhouden van sloten, inclusief het vervangen van verloren en gebroken sleutels
- onderhouden en herstellen van keuken- en sanitaire installaties, kranen, leidingen en aflopen, leegmaken van sifons
- onderhouden en herstellen van gasleidingen en elektrische installaties met inbegrip van borden, zekeringen, meters, schakelaars, stopcontacten, enz...
- ...

Voor de gemeenschappelijke ruimten:
Elke schade veroorzaakt aan trapzalen, liften, kelders, buitengevels, daken, ... valt ten laste van alle bewoners, tenzij kan bewezen worden wie de schade veroorzaakt heeft. Bij gebrek aan dergelijk bewijs zullen de kosten collectief gedragen worden door de bewoners van het gebouw.

...

De kosten ten gevolgen van slijtage of die het gevolg zijn van een grote herstelling, komen ten laste van verhuurder.


Ik zie liever die regels over installaties en over de gemeenschappelijke ruimtes anders geformuleerd of verdwijnen... Of is dit standaard voor servicflats?

Dank u voor uw feedback.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 jun 2020 16:16

Dat lijken me geen uitzonderlijke verplichtingen te zijn, die ook gelden in ieder huurpand op de private markt. Die verplichtingen zijn zelfs in de huurwet opgenomen. Als jij er niet mee akkoord kan gaan, waarom huur je het dan?

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 516

#3 , 26 jun 2020 11:38

Mava105,

Ik heb 25 jaren gehuurd met 4 verschillende woningen.
Deze specificaties stonden hier nooit in. Ik heb nog nooit elektrische installaties, keuken- of sanitaire installaties, leidingen etc... dienen te vervangen. Ooit is er een boiler kapot gegaan en de verhuurder heeft die netjes vervangen. Alles wat door slijtage aan vervanging toe is, is voor de eigenaar van de woning.
Dat is 1 van de voordelen van huurder. Anders kan je beter eigenaar worden.

Beschadigingen door toedoen van huurder en kleine herstelling tot een max. van een paar 100€, zijn ten koste van de huurder.

Maar ik denk dat ik me meer stoor dat die zin van "De kosten ten gevolgen van slijtage of die het gevolg zijn van een grote herstelling, komen ten laste van verhuurder." in het klein ergens achteraan staat.
--> Deze zin slaat toch ook op die herstellingen zoals elektrische installaties, keuken- of sanitaire installaties, niet?



Voor de gemeenschappelijke ruimten:
Elke schade veroorzaakt aan trapzalen, liften, kelders, buitengevels, daken, ... valt ten laste van alle bewoners, tenzij kan bewezen worden wie de schade veroorzaakt heeft. Bij gebrek aan dergelijk bewijs zullen de kosten collectief gedragen worden door de bewoners van het gebouw.
--> Dit is hopelijk alleen voor schade en een nieuw dak of een nieuwe lift valt hier niet onder?

Ik weet dat dit een genotsdelvingsovereenkomst is en niet onder een huurcontract valt, omdat dit voor een assistentiewoning is.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 26 jun 2020 16:37

Ik heb nog nooit elektrische installaties, keuken- of sanitaire installaties, leidingen etc... dienen te vervangen.
Waar staat er in uw openingstopic dat huurders die moeten vervangen? Ik lees hier enkel "onderhouden"
Lees volgende huurdersverplichtingen er even op na:
https://www.woninghuur.vlaanderen/sites ... df#page=81

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 516

#5 , 27 jun 2020 12:30

Ik weet wat er normaal ten last komt van de huurder.
Wat er in het document staat wat u me doorstuurt is de normale gang van zaken.
Wat ik hier gepost heb, is een nog grotere eis voor de huurder. Ook herstellingen kunnen duur uitvallen. Voor iemand met een pensioentje, kan 300€ om een dampkap te herstellen, te veel zijn om te dragen. Ik heb schade door slijtage aan zaken die oud zijn en in het huis blijven, nooit moeten betalen.
Potje breken, potje betalen, natuurlijk!
Onderhoud en kleine herstellingen, ten laste huurder.
Grote herstellingen en vervanging ten laste eigenaar.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 27 jun 2020 13:00

"De kosten ten gevolgen van slijtage of die het gevolg zijn van een grote herstelling, komen ten laste van verhuurder"

Door deze clausule bent u als huurder toch gedekt?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

ongelukbelaagd
Topic Starter
Berichten: 516

#7 , 07 jul 2020 22:20

Ik hoop het. 😉

Terug naar “Huren”